Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2014

Αφιξη του Πάπα Φραγκίσκου στην Κωνσταντινούπολη για τριήμερη επίσκεψη




«Όταν ο Πάπας αναφέρεται στον Οικουμενικό Πατριάρχη δεν αναφέρεται σε έναν φίλο του, αλλά σε αδελφό του. Kαι όντως, ο Πέτρος και ο Ανδρέας ήταν αδελφοί» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο εκπρόσωπος Τύπου του Βατικανού, πατέρας Φεντερίκο Λομπάρντι, αναφερόμενος στην επίσκεψη του ποντίφηκα στην 'Αγκυρα και στην Κωνσταντινούπολη. Ο Πάπας Φραγκίσκος αρχίζει σήμερα τριήμερη επίσκεψη στην Τουρκία, με άξονα την υπεράσπιση της θέσης των χριστιανών και τον διαθρησκευτικό διάλογο σε μία εμπόλεμη Μέση Ανατολή, όπου οι χριστιανικές κοινότητες αισθάνονται απειλούμενες.
Ο Πάπας θα επισκεφθεί τους ίδιους συμβολικούς τόπους που επισκέφθηκε το 2006 και ο προκάτοχός του Βενέδικτος 16ος: στην Αγκυρα το μαυσωλείο του Κεμάλ Ατατούρκ, στην Κωνσταντινούπολη το Μπλε Τζαμί και την Αγία Σοφία. Αμέσως μετά την άφιξή του στην Αγκυρα το απόγευμα, ο Πάπας Φραγκίσκος θα επισκεφθεί το μαυσωλείο του ιδρυτή της σύγχρονης Τουρκίας , πριν συναντηθεί με το πρόεδρο της χώρας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, τον πρωθυπουργό Αχμέτ Νταβούτογλου και τον πρόεδρο Θρησκευτικών Υποθέσεων Μεχμέτ ΓκορμέζΣύμφωνα με το πρακτορείο του Βατικανού I.Media, δεν αποκλείονται εκπλήξεις εκτός του προγράμματος που έχει ανακοινωθεί, όπως συνάντηση του Πάπα Φραγκίσκου με Ιρακινούς και Σύρους πρόσφυγες.
Αυτή η κίνηση θεωρείται αναμενόμενη μετά την έκφραση της επιθυμίας του το καλοκαίρι να υποστηρίξει στο ιρακινό Κουρδιστάν τις κοινότητες των καθολικών και των ορθόδοξων χριστιανών που εγκατέλειψαν τις εστίες τους διωγμένοι από την προέλαση των δυνάμεων του Ισλαμικού Κράτους. Σύμφωνα με πολιτικούς αναλυτές στη Ρώμη, το Βατικανό θέλει πάντως να αποφύγει την πολιτική εκμετάλλευση μίας τέτοιας συνάντησης με πρόσφυγες, τη στιγμή που η Αγκυρα διαδραματίζει έναν περιπεπλεγμένο ρόλο στη συριακή σύρραξη: η Τουρκία συνεργάζεται με τον διεθνή συνασπισμό κατά του Ισλαμικού Κράτους, αλλά δεν θέλει να παίξει το παιγνίδι των Κούρδων.
Διαθρησκειακός διάλογος
Το ουσιαστικό μέρος της επίσκεψής του, πάντως, αφορά την Κωνσταντινούπολη, όπου η επίσκεψη θα αφιερωθεί στις σχέσεις με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο και την μικρή καθολική κοινότητα. O Πάπας θα παρευρεθεί σε οικουμενική προσευχή στον ναό του Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι. Το Σάββατο, πάντα, ο Πάπας θα έχει κατ' ιδίαν συνάντηση με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο ενώ την Κυριακή ο ποντίφηκας και ο Οικουμενικός Πατριάρχης θα γιορτάσουν μαζί τη θρονική εορτή του Αγίου Ανδρέα και θα υπογράψουν κοινή διακήρυξη. 
Αναφερόμενος, επίσης, στη στενότατη σχέση που ενώνει τους δυο θρησκευτικούς ηγέτες, ο πατέρας Λομπάρντι τόνισε ότι «κάθε φορά που τους είδα να συνομιλούν μαζί, η απόλυτη οικειότητα και η εγκαρδιότητα ήταν εμφανέστατες, όπως και η βούληση να κάνουν και τους άλλους ανθρώπους κοινωνούς της βαθιάς αυτής αρμονίας αισθημάτων, διαθέσεων και προσανατολισμών».  «Στην απόφαση του Πάπα να πραγματοποιήσει αυτό το ταξίδι, έπαιξε καθοριστικό ρόλο η βούληση να στηριχθεί και να ενδυναμωθεί ακόμη περισσότερο η αδελφική σχέση με τον Οικουμενικό Πατριάρχη» πρόσθεσε ο εκπρόσωπος της Αγίας Έδρας.
Σε ότι αφορά τον στόχο της ενότητας των χριστιανών και ιδίως καθολικών και ορθοδόξων, ο πατέρας Λομπάρντι επισήμανε: «Η κοινή επιθυμία και η προσπάθεια με στόχο την ένωση, ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στη βούληση του Ιησού, είναι ο πρώτος λόγος για τον οποίο λαμβάνουν χώρα οι συναντήσεις του Πάπα Φραγκίσκου και του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου».
Υπάρχουν, όμως, κατέληξε ο εκπρόσωπος Τύπου του Βατικανού, «και όλες οι διάφορες μορφές με τις οποίες η χριστιανική πίστη εκδηλώνεται: η χειροπιαστή ελεημοσύνη, οι υπηρεσίες προς τους φτωχούς και τους ασθενέστερους, οι προσπάθειες υπέρ της ειρήνης, της δικαιοσύνης και της προστασίας της πλάσης. Με τις διάφορες αυτές μορφές χριστιανικής δράσης, συναντάται, κανείς, στην καθημερινή ζωή, και με τον τρόπο αυτό, η χαρά και η ικανοποίηση της κοινής πορείας προς την ένωση, αυξάνονται ακόμη περισσότερο».

Συνέντευξη του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου, για την επίσκεψη του Πάπα Φραγκίσκου στο Φανάρι


Στην επίσκεψη του Πάπα Φραγκίσκου στο Φανάρι και στην πορεία των χριστιανών προς την ένωση, αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος σε συνέντευξή του στην εφημερίδα των Ιταλών καθολικών επισκόπων «Λ'Αβενίρε».

«Ο ειλικρινής εναγκαλισμός εν φιλήματι ειρήνης μεταξύ των προκαθημένων της Ρώμης και της Κωνσταντινούπολης υποδεικνύει την επιθυμία να διασχίσουμε την οδό που υπέδειξε ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός ίνα ώσι έν. Οι προκάτοχοί μας είχαν εγκαινιάσει τον θεολογικό διάλογο μεταξύ των Εκκλησιών μας και οι επακόλουθες συναντήσεις ασχολήθηκαν με πολλά θέματα που έχρηζαν μιας ιστορικής επαναξιολόγησης. Τώρα ο αγαπητός μας αδελφός Φραγκίσκος συνεχίζει αυτή την χειρονομία που δεν αποτελεί μια εκκλησιαστική αβροφροσύνη, αλλά είναι κάτι πολύ περισσότερο» τονίζει ο Οικουμενικός Πατριάρχης.

Σε σχέση με την «δυνατότητα νέας προοπτικής του διαλόγου καθολικών και ορθοδόξων», στην οποία αναφέρεται η ιταλική εφημερίδα, ο Προκαθήμενος της Ορθοδοξίας σημειώνει: «Η μύχια οικειότητα που αισθανθήκαμε με τον Πάπα Φραγκίσκο, από τη στιγμή της εκλογής του, αποτελεί χωρίς αμφιβολία ένα νέο έναυσμα για την πορεία προς την ενότητα. Οικειότητα που δεν είναι ένα καρπός συναισθηματισμού, αλλά η πλήρης ένταξη στο μήνυμα του Χριστού, επιθυμία της συνάντησης μεταξύ αδελφών για μια από κοινού μαρτυρία. Η νέα προοπτική που ο Πάπας Φραγκίσκος δίνει στο αξίωμα του Επισκόπου της Ρώμης, στη συνοδικότητα για τη διοίκηση της Εκκλησίας, είναι πολύτιμα στοιχεία για την Ανατολή, που παρακολουθεί με ιδιαίτερη προσοχή αυτές τις αλλαγές. Έτσι λοιπόν και αυτή η συνάντηση διανοίγει μια νέα προοπτική στον διάλογο καθολικών και ορθοδόξων, χωρίς την προσκόλληση σε σχήματα του παρελθόντος, αλλά εξαγνισμένη στο φως του Ευαγγελίου και της Παράδοσης της Εκκλησίας».

Με αναφορά του, δε, στην Εκκλησία της πρώτης χιλιετίας, η οποία θεωρείται συχνά πρότυπο και από τους ταγούς της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, ο Οικουμενικός Πατριάχης αναφέρει ότι «ακόμη μια φορά η Εκκλησία πρέπει να επανααποκαλυφθεί πέραν των ανθρωπίνων σχημάτων στα οποία συχνά περιορίζεται και να επανοικειοποιηθεί την ζωή εν Χριστώ.Στην υπέρβαση αυτής της ιδίας, επανευρίσκει την κοινή πορεία πέραν των νομικών, θρησκευτικών και ερμηνευτικών φραγμών. Σε αυτή την προοπτική η πρώτη χιλιετία υποδεικνύει στην Εκκλησία εκείνη την "εν Χριστώ ζωή" προς την ενότητα των τέκνων της. Η πρώτη χιλιετία της Εκκλησίας βίωσε εις βάθος την ενότητα, ενώ ήταν απολύτως άγνωστη η ιδέα της Ένωσης».

Απαντώντας, τέλος, σε ερώτηση που αφορά τις θρηκευτικές ελευθερίες στην Τουρκία, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος τονίζει ότι με τη διακυβέρνηση Ερντογάν υπήρξαν θετικά στοιχεία στο θέμα αυτό, αλλά δεν παραλείπει να προσθέσει: «Οι χριστιανοί στην Τουρκία είναι και Τούρκοι πολίτες και εξ'αυτού του λόγου πρέπει να έχουν τις ίδιες δυνατότητες με τους μουσουλμάνους Τούρκους πολίτες. Πρέπει να υπάρχει γι' αυτούς μία περισσότερο ξεκάθαρη πολιτική και ηθική φροντίδα. Ένα από τα θέματα που παραμένουν σε αντιδικία είναι για παράδειγμα η νομική αναγνώριση της Εκκλησίας ως οντότητα δημοσίου δικαίου. Η Τουρκία δεν αναγνωρίζει ακόμα πλήρως το νομικό καθεστώς του Οικουμενικού Πατριαρχείου, την ιστορική του θέση στον ορθόδοξο κόσμο και συνεχίζει άδικα να εμποδίζει την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης»

Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2014

Μητροπολίτης Προύσης Ελπιδοφόρος: Η Σχολή της Χάλκης Δεν είναι Στρατιωτική Ακαδημία, είναι μια σχολή’’. Συνέντευξη στον ανταποκριτή του Βατικανού



  

Του Ιωάννη Λότσιου,

Πάπας Φραγκίσκος- Πατριάρχης Βαρθολομαίος



Συνέντευξη παραχώρησε ο Μητροπολίτης Προύσης Ελπιδοφόρος,  Ηγούμενος της Ι.Μ. της Χάλκης και Σχολάρχης της Θεολογικής Σχολής στον ανταποκριτή στο Crux.

O Μητροπολίτης τόνισε την σημαντικότητα της επισκέψεως του Πάπα Φραγκίσκου στην Κωνσταντινούπολη, επίσκεψη η οποία δείχνει την καλή θέληση και από της δύο πλευρές για την συνέχιση του διαλόγου και το πνεύμα της αλληλοκατανοήσεως. Πάπας και Πατριάρχης έχουν αναπτύξει ισχυρούς δεσμούς φιλίας, αγάπης και εκτιμήσεως.

 ‘’Έχουμε καλές σχέσεις με τους Ρωμαιοκαθολικούς. Πολλές ορθόδοξες κοινότητες δεν θα είχαν τις εκκλησίες τους εάν δεν είχαν την υποστήριξη των τοπικών καθολικών ενοριών. Έχω σπουδάσει στην Γερμανία και γνωρίζω εκκλησίες  μας, που οι δυσκολίες ξεπεράστηκαν με την βοήθεια των τοπικών καθολικών και προτεσταντικών κοινοτήτων.



Η Σχολή της Χάλκης

Υπογράμμισε ότι η επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης δεν είναι μια απειλή για την τουρκική κοινωνία. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε: «Δεν είναι μια στρατιωτική Ακαδημία, είναι μια Σχολή’’. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο, ως πρώτος μεταξύ ίσον στις Ορθόδοξες Εκκλησίες, στερείται την δυνατότητα στελέχωσης από νέους κληρικούς. Για τον λόγο αυτό το Οικουμενικό Πατριαρχείο λαμβάνει κληρικούς από άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες, που φοιτούν σε σχολές που δεν ανήκουν στο ίδιο. Όλες οι Ορθόδοξες Εκκλησίες έχουν σχολές, εκτός από το Οικουμενικό Πατριαρχείο.



Χάλκη και Ερντογάν

Για τον Πρωθυπουργό της Χώρας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ο Μητροπολίτης Προύσης, υπογράμμισε ότι η ιδέα της αμοιβαιότητας, δηλαδή ότι η Ελλάδα θα πρέπει να  αναλάβει μέτρα για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων (για να ανοίξει ένα τζαμί στην Αθήνα), για να κάνει και το ίδιο η Τουρκία, είναι ένα παράδοξο γεγονός. Ο Μητροπολίτης Προύσης, τόνισε, ότι ένα δημοκρατικό κράτος δεν μπορεί να κάνει όμηρους τους πολίτες του για να διεκδικήσει στα ανθρώπινα δικαιώματα των πολιτών άλλης χώρας: ‘’δεν είμαστε τουρίστες ούτε και λαθρομετανάστες’, υπογράμμισε χαρακτηριστικά.

Ο πρωθυπουργός της Τουρκία Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, αναφέρει ο Μητροπολίτης είναι μια ισχυρή πολιτική και ιστορική προσωπικότητα. Είναι ο μόνος που μπορεί να το κάνει.  Το 2013, δεν συμπεριέλαβε την Θεολογική Σχολή της Χάλκης στα μέτρα εκδημοκρατισμού. Αυτή ήταν μ ια πραγματική ιστορική ευκαιρία.

Ο Μητροπολίτης Προύσης αναφέρθηκε στους περιορισμούς που υπάρχουν ακόμα στις χριστιανικές κοινότητες. Για το Οικουμενικό Πατριαρχείο, ο Μητροπολίτης τόνισε ότι ο διάδοχος του Βαρθολομαίου πρέπει να είναι τούρκος πολίτης. Πως μπορούμε να το εγγυηθούμε αυτό, όταν δεν υπάρχει καμία σχολή εδώ; Πολλοί έλληνες ορθόδοξοι που γεννηθήκαν εδώ αποχώρησαν την δεκαετία του εβδομήντα. Πολλοί αρχίζουν να επιστρέφουν: ‘’Επιτρέψτε μου να σας δώσω το παράδειγμα του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας στην Αίγυπτο. Δεν έχουν κανένα τέτοιο περιορισμό. Και όταν η Σύνοδος εκλέγει κάποιον ως Πατριάρχη, η Κυβέρνηση τους δίνει την αιγυπτιακή υπηκοότητα και αυτό είναι όλο. Κάτι παρόμοιο συνέβη εδώ με τον Πατριάρχη Αθηναγόρα. Ήταν Αρχιεπίσκοπος στην Αμερική. Όταν η Σύνοδος τον εξέλεξε Κεφαλή του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ήρθε με το προεδρικό αεροπλάνο και όταν προσγειώθηκε ένας υπάλληλος της Κυβέρνησης τον περίμενε στο αεροδρόμιο με το τουρκικό διαβατήριο’’. Παρότι δόθηκε από τον Πρωθυπουργό της Τουρκίας το δικαίωμα έκδοσης διαβατήριων σε πολλούς Μητροπολίτες και είναι ένα σημαντικό βήμα, δεν αποτελεί όμως μια μακροπρόθεσμη λύση.Αρχή φόρμαςΤέλος φόρμας



Τέλος, ο Μητροπολίτης Προύσης, επισήμανε και τόνισε ιδιαίτερα ότι η κατάσταση του Οικουμενικού Πατριαρχείου, αποτελεί τον δείκτη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Τουρκία, με την Χάλκη να αποτελεί μια κατεξοχήν βασική ένδειξη.  Ευχαριστίες επίσης έδωσε για τις προσπάθειες της Διεθνούς κοινότητας


Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2014

Ο ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΩΝ Η.Π.Α. ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ


φωτογραφίες: Νικόλαος Μαγγίνας



ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΝ

Τήν μεσημβρίαν τῆς Κυριακῆς, 23ης Νοεμβρίου, ἡ Αὐτοῦ Ἐξοχότης ὁ Ἀντιπρόεδρος τῶν Ἡνωμένων Πολιτειῶν Ἀμερικῆς κ. Joseph Biden ἐπεσκέφθη ἐπισήμως τό Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον γενόμενος δεκτός μετά τιμῶν κατά τό Πατριαρχικόν Πρωτόκολλον, λίαν δέ ἐγκαρδίως ὑπό τῆς Α. Θ. Παναγιότητος τοῦ Πατριάρχου κ. κ. Βαρθολομαίου, μετά τοῦ Ὁποίου συνωμίλησε διά μακρῶν, ἐπί μίαν καί ἡμίσειαν ὥραν, παρουσίᾳ τῶν Σεβ. Μητροπολιτῶν Προύσης κ. Ἐλπιδοφόρου καί Σηλυβρίας κ. Μαξίμου, τοῦ Πανοσιολ. Ἀρχιγραμματέως Ἀρχιμανδρίτου κ. Βαρθολομαίου καί τῶν Ἱερολ. Ἀρχιδιακόνου τοῦ Οἰκουμενικοῦ Θρόνου κ. Ἰωάννου Χρυσαυγῆ καί Διακόνου κ. Νήφωνος Τσιμαλῆ. Τόν κ. Ἀντιπρόεδρον συνώδευον στενοί συνεργάται αὐτοῦ. 

Ὁ Πατριάρχης συνεχάρη τόν Ἐξοχώτατον διά τά γενέθλια αὐτοῦ (20 Νοεμβρίου) καί τόν ηὐχαρίστησε δι᾿ ὅσα ἀγαθά περί Αὐτοῦ εἶπε κατά τήν πρό τινων μηνῶν συνελθοῦσαν Κληρικολαϊκήν Συνέλευσιν τῆς Ἱ. Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀμερικῆς, γενικώτερον δέ διά τό ἐνδιαφέρον του διά τήν Ἐπαρχίαν ἡμῶν ταύτην καί δι᾿ αὐτόν τόν Οἰκουμενικόν Θρόνον. 

Ἡ περαιτέρω συζήτησις περιεστράφη περί τήν ἐπικειμένην ἐπίσκεψιν τῆς Α. Ἁγιότητος τοῦ Πάπα εἰς τό Φανάριον καί τήν πρόσφατον ἐν Ἱεροσολύμοις συνάντησιν αὐτοῦ καί τοῦ Πατριάρχου, ὡς καί τήν ἐπακολουθήσασαν συνάντησιν αὐτῶν ἐν Βατικανῷ ὁμοῦ μετά τῶν Ἐξοχ. Προέδρων τοῦ Ἰσραήλ καί τῆς Παλαιστίνης• τήν κατάστασιν εἰς τήν Μέσην Ἀνατολήν καί τήν Οὐκρανίαν• τήν Θεολογικήν Σχολήν Χάλκης• τόν ἐκδοθέντα νέον νόμον ἐν Ἀμερικῇ περί μεταναστεύσεως• τήν συμμετοχήν τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου εἰς τήν καταγγελίαν τῆς συγχρόνου δουλείας καί τῶν παρεμφερῶν αὐτῇ φαινομένων καί τό προετοιμαζόμενον νά ὑπογραφῇ ἐν Ρώμῃ σχετικόν κείμενον (Global Freedom Network) κ. ἄ. . 

Διαρκούσης τῆς συζητήσεως προσῆλθε καί ἡ σύζυγος τοῦ Ἀντιπροέδρου Εὐγεν. Δρ. Jill Biden, ἐλήφθησαν φωτογραφίαι (τά ἀναμνηστικά δῶρα ἀντηλλάγησαν διά τῶν ἁρμοδίων ὑπηρεσιῶν τήν προτεραίαν) καί, κατά τήν ἀναχώρησιν τοῦ ζεύγους Biden, οὗτοι προσεκύνησαν εἰς τόν Πατριαρχικόν Ναόν, τῇ συνοδείᾳ τῆς Α. Θ. Παναγιότητος τοῦ Πατριάρχου, Ὅστις καί προέπεμψεν αὐτούς εἰς τήν εἴσοδον τῶν Πατριαρχείων.



Πηγή:

http://fanarion.blogspot.gr/2014/11/blog-post_67.html


Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2014

Ιερά Μητρόπολις Αυστρίας, Ἱωβηλαῖο τοῦ Ἱδρύματος Pro Oriente

Ιερά Μητρόπολις Αυστρίας,
Στίς 8 Νοεμβρίου ἑόρτασε τό Ἰωβηλαῖον ἔτος τό Ἵδρυμα Pro Oriente, πού συνέβαλε τά μέγιστα στήν καλλιέργεια τῶν Διαχριστιανικῶν Σχέσεων. Μέ ἀφορμή τή συμπλήρωση 50 ἐτῶν πραγματοποιήθηκε προσευχή στήν Schottenkirche, ὅπου βρίσκεται τό λείψανο τῆς Θεοδώρας Κομνηνῆς καί κτήτορ εἶναι ὁ Ἑρρίκος Β´ ὁ Jasomirgott καί σύζυγός της, ὁ γάμος τῶν ὁποίων τελέσθηκε τό 1148 στήν Ἁγία Σοφία σύμφωνα μέ τό βυζαντινό τυπικό. Ἀκολούθησε ἐκδήλωση στήν Αἴθουσα Τελετῶν τοῦ Πανεπιστημίου τῆς Βιέννης. Στήν ἐκδήλωση παρευρέθηκε ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαῖος. Ἐκτός ἀπό τόν Παναγιώτατο χαιρετισμό ἀπεύθυναν ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Αὐστρίας Καρδινάλιος Christoph Schöborn, ὁ Πρόεδρος τοῦ Ποντιφικοῦ Συμβουλίου γιά τήν Ἑνότητα τῶν Χριστιανῶν Καρδινάλιος Kurt Koch, στό πλαίσιο τῆς ἀνακήρυξής του σέ ἔφορο τοῦ Ἱδρύματος, ὁ Κόπτης Πατριάρχης Θεόδωρος ὁ Β´ καί ὁ Πρόεδρος τοῦ Ἱδρύματος Δρ. Johann Marte.
Στήν ὁμιλία του ὁ Παναγιώτατος μίλησε γιά τήν ἱστορική πορεία τοῦ Διαλόγου ἀνάμεσα στήν Ὀρθόδοξη καί τή Ρωμαιοκαθολική Ἐκκλησία καί ὑπενθύμισε, πού τό ρόλο τό Ἵδρυμα Pro Oriente διαδραμάτησε. «Χάρη στίς πολύτιμες καί καθοριστικές συμβολές Ἱδρυμάτων, ὅπως τό Pro Oriente, κατέστη δυνατό ἡ ἀδελφική ἀγάπη καί ὁ ἀμοιβαῖος σεβασμός νά ἀντικαταστήσου τήν πολεμική θεολογία καί τίς ἑκατέρωθεν ἐπιφυλάξεις», ἀνέφερε μεταξύ ἄλλων ὁ Παναγιώτατος. Τόνισε τό ρόλο τοῦ Ἱδρύματος στή συνάφεια τῆς συνδρομῆς στούς διωκόμενους Χριστιανούς στή Μέση Ἀνατολή καί ἐπανέλαβε τήν Δήλωση, στήν ὁποία προέβη τήν περασμένη ἄνοιξη ἀπό τήν Ἱερουσαλήμ μέ τόν Πάπα Φραγκίσκο, λέγοντας: «Ἐκφράζουμε τήν βαθειά περίσκεψή μας γιά τήν κατάσταση τῶν Χριστιανῶν στή Μέση Ἀνατολή καί γιά τό δικαίωμα τῶν Πολιτῶν νά διατηρήσουν τήν παραμονή τους στίς πατρογονικές τους ἑστία. Προτρέπουμε κάθε μερίδα, ἀνεξαρτήτως θρησκευτικῶν πεποιθήσεων, νά συμβάλει στήν καταλλαγή καί νά ἀναγνωρίσει τά δικαιώματα τῶν ἀνθρώπων».
Ὁ Κόπτης Πατριάρχης Θεόδωρος Β´ ἔλαβε ἀφορμή ἀπό τήν ἔκκληση τοῦ Παναγιωτάτου γιά εἰρήνη καί ἑνότητα. Στήν ἐπαρχία του, ὅπου οἱ χριστιανοί ἀποτελοῦν μειονότητα, ἀποτελεῖ ἡ μαρτυρία τῆς Ἑνότητας ἀνάγκη γιά ἐπιβίωση. Ὁ Κόπτης Πατριάρχης ἐξέφρασε τήν ἐπιθυμία του γιά μία κοινή ἡμερομηνία ἑορτασμοῦ τοῦ Πάσχα. Καθώς εἶπε, αὐτό θά ἦταν ἑνα ὁρατό σημεῖο γιά τήν δέσμευση καί τήν ἀνάδειξη τῆς Ἑνότητας.
Τό μέλλον τῶν διαχριστιανικῶν σχέσεων καθώς καί τό μέλλον τοῦ Pro Oriente ἐξαρτᾶται ἀποφασιστικά ἀπό τήν νέα γενιά, ἀνέφερε ὁ Καρδινάλιος Schönborn. Παράλληλα καλοῦνται ὅλες οἱ χριστιανικές Ἐκκλησίες νά ἐγείρουν τή φωνή τους γιά τούς κατατρυχόμενους χριστιανούς στήν Ἀνατολή, πού ὑπόκεινται πιέσεις καί διώξεις καί δέν μποροῦν νά διακηρύξουν τήν ἀνάγκη τους γιά ἐλευθερία.
Τά 50 ἔτη δράσης τοῦ Ἱδρύματος Pro Oriente ἔδειξαν ὅτι ἡ πρόοδος τοῦ Διαχριστιανικοῦ Διαλόγου ἐξαρτᾶται σέ μεγάλο βαθμό ἀπό τά πρόσωπα, ἀνέφερε ὁ Καρδινάλιος Koch. Εἶναι λοιπόν ἀπαραίτητη ἡ ἐνασχόληση ἀφοσιωμένων νέων θεολόγων, πού θά μπορέσουν νά φανοῦν πρωτοπόροι στήν πορεία τῶν διαχριστιανικῶν διαλόγων. Τόνισε τή σύνδεση τοῦ  Pro Oriente μέ τήν Ἐπιτροπή, πού ὑποστηρίζει νέους καθολικούς καί ὀρθοδόξους Θεολόγους σέ αὐτή τήν κατεύθυνση.
Στήν συμπροσευχή καί στήν ἐκδήλωση ἔλαβαν μέρος ἐκπρόσωποι ὅλων τῶν χριστιανικῶν Ἐκκλησιῶν στήν Αὐστρία. Ἐκτός ἀπό τόν Μητροπολίτη Αὐστρίας κ. Ἀρσένιο, μέρος ἔλαβε Ἐπίσκοπος Ἀνδρέας (Πατριαρχεῖο Σερβίας), ὁ Λουθηρανός Ἐπίσκοπος Michael Bünker, ὁ παλαιοκαθολικός Ἐπίσκοπος κ. John Okoro, ὁ Ἀρχιδιάκονος τῆς Ἀγγλικανικῆς Ἐκκλησίας Patrick Curran, ὁ ἐπικεφαλῆς τῶν Μεθοδιστῶν καί Πρόεδρος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Συμβουλίου Αὐστρίας, κ. Lothar Pöll, ὁ κόπτης Ἐπίσκοπος Anba Gabriel καί ὁ ἐπικεφαλής τῶν Μεταρρυθμισμένων κ. Thomas Hennefeld. Παρόντες ἦταν ἐπίσης ὁ Ἐπίσκοπος Innsbruck Manfred Scheuer, ὁ Ἀποστολικός Νούντσιος Peter Stephan Zurbriggen καί ὁ ἀρμένιος Ἐπίσκοπος Mesrob Krikorian.
Τήν προσευχή συνόδευσαν μουσικά οἱ χορωδίες τῆς Ἑλληνορθόδοξης καί τῆς Ρουμανικῆς Κοινότητας τῆς Βιέννης, ἡ χορωδία τῆς Κοπτικῆς Ἐκκλησίας καί ἡ Choralschola τῆς Βιέννης.


Πηγή:

http://www.metropolisaustria.at/el/archives/2146#more-2146

Η Νομοθετική Ρύθμιση για την Χειροτονία των Γυναικών είναι πλέων Νόμος στην Αγγλικανική Εκκλησία της Μ. Βρετανίας




Του Ιωάννη Λότσιου,
Σήμερα 17 Νοεμβρίου θεσπίσθηκε από την Γενική Σύνοδο της Εκκλησίας της Αγγλίας η Διάταξη που επιτρέπει τις γυναίκες να χειροτονούνται Επίσκοποι στην Μ. Βρετανία. Η επίσημη τροποποίηση της νομοθετικής ρύθμισης του Κανόνα 33, ψηφίστηκε τον Ιούλιο. Εγκρίθηκε από το Βρετανικό Κοινοβούλιο και έλαβε επίσης και την βασιλική σφραγίδα από την Ελισάβετ.
Σήμερα στην συνεδρίαση της Γενικής Συνόδου στην Υόρκη υπό την προεδρία του Αρχιεπισκόπου Υόρκης John Sentamu, έλαβαν και οι απαραίτητες νομοθετικές και τυπικές διαδικασίες τέλος.
Η διάταξη υπογράφτηκε και από τους δυο Αρχιεπισκόπους Καντέρμπουρι Justin Welby,  και Υόρκης John Sentamu. Ο αρχιεπίσκοπος Καντερπουρι δήλωσε τέλος ότι ‘’από σήμερα η εκκλησία αγκαλιάζει ένα νέο τρόπο για να προχωρήσει μπροστά. Θα συνεχίσουμε επίσης να διαλεγόμαστε στην Εκκλησία και με αυτούς που διαφωνούν’’.
Αυτό σημαίνει ότι από τον Δεκέμβριο μπορούν να χειροτονηθούν γυναίκες Επίσκοποι και ήδη κίνησε το ενδιαφέρον στις υποψήφιες.


Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2014

Φόρουμ Καθολικών-Μουσουλμάνων: ‘’Καθολικοί και Μουσουλμάνοι, που εργάζονται μαζί για να υπηρετούν τους άλλους’’


Του Ιωάννη Λότσιου,
Το Τρίτο Σεμινάριο του Φόρουμ Καθολικών και Μουσουλμάνων πραγματοποιήθηκε στη Ρώμη στις 11-13 Νοέμβριου με θέμα : «Συνεργασία για να υπηρετούμε του άλλους» Τρία συγκεκριμένα θέματα απασχόλησαν το σεμινάριο:: η κοινή εργασία για τους νέους, ενίσχυση του δια-θρησκειακού διαλόγου και διακονία στην κοινωνία.

Η Καθολική Αντιπροσωπεία είχε επικεφαλής των Καρδινάλιο Jean-Louis Tauran, Προέδρου του Ποντιφικού Συμβουλίου για τον Διαθρησκειακό Διάλογο και η μουσουλμανική πλευρά με τον Seyyed Hossein Nasr  Καθηγητή των Ισλαμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον, αντί του Πρίγκιπα Ghazi bin Muhammad της Ιορδανίας, ο οποίος για λόγους υγείας δεν μπόρεσε να παρευρεθεί. Οι δύο πλευρές αναγνώρισαν μέσα από πολλά παραδείγματα από ολόκληρο τον κόσμο, συνεργασίας Καθολικών και Μουσουλμάνων σε εκπαιδευτικές και φιλανθρωπικές προσπάθειες. Οι συμμετέχοντες στο Σεμινάριο τόνισαν τα εξής βασικά σημεία:

1. Οι Εκπρόσωποι των δύο πλευρών σε μια εποχή σοβαρής έντασης και συγκρούσεων στον κόσμο, υπογραμμίζουν την ζωτικής σημασία τις αυξανόμενης σχέσης και αμοιβαίας συνεργασίας. Στο πλαίσιο αυτό οι εκπρόσωποι καταδικάζουν ομόφωνα τις τρομοκρατικές πράξεις, την καταπίεση, την βία εναντίων αθώων ανθρώπων, διώξεων, βεβηλώσεων ιερών τόπων και της καταστροφής της πολιτιστικής κληρονομιάς. Η χρήση της θρησκείας για την άσκηση τρομοκρατίας δεν είναι αποδεκτή και περισσότερο δεν πρέπει να συγχέονται οι πράξεις αυτές με την ίδια την θρησκεία.
2. Η Εκπαίδευση των νέων ανθρώπων, στην οικογένεια, το σχολείο, πανεπιστήμιο, τζαμί και εκκλησία είναι υψίστης σημασίας για την προώθηση μιας καλής ταυτότητας, η οποία οικοδομή με σεβασμό απέναντι στους άλλους. Για αυτό στα σχολικά προγράμματα και βιβλία, η αντικειμενικότητα της γνώσης πρέπει να σέβεται την εικόνα του άλλου.

3. Οι συμμετέχοντες στο Σεμινάριο επιβεβαίωσαν την αναγκαιότητα υπάρξεως του Δια-Θρησκειακού Διαλόγου και της εμβάθυνσης της αμοιβαίας κατανόησης. Για την συνέχιση και των δύο αυτών πλευρών πρέπει να ξεπεραστούν οι προκαταλήψεις, στρεβλώσεις και υποψίες για όλους και για όλα, οι οποίες βλάπτουν τις ειρηνικές σχέσεις τις οποίες επιδιώκουμε.
4. Ιδιαίτερα τονίσθηκε η αναγκαιότητα της δράσεως του διαλόγου, και μάλιστα στους νέους.  Οι Εκπρόσωποι του Σεμιναρίου, ενθαρρύνουν όλους σε πολλαπλασιασμό των συναντήσεων και συνεργασιών για κοινά έργα προς την κοινωνία.
Την Τετάρτη 12 Νοεμβρίου οι Εκπρόσωποι του Σεμιναρίου, συναντήθηκαν με τον Πάπα Φραγκίσκο, για την πορεία του Χριστιανικού- Ισλαμικού Διαλόγου. Ο Πάπας Φραγκίσκος εξέφρασε την ικανοποίηση του για την κοινή συνεργασία σε έργα προς την κοινωνία.


Πηγή:

http://www.news.va/en/news/former-canadian-ambassador-on-catholic-muslim-meet


CONGREGATIO PRO ECCLESIIS ORIENTALIBUS: Pontificia Praecepta de Clero Uxorato Orientali


Acta Apostolicæ Sedis, vol. CVI, no. 6, June 6, 2014, pp. 496-499.  
ACTA CONGREGATIONUM CONGREGATIO PRO ECCLESIIS ORIENTALIBUS
Pontificia Praecepta de Clero Uxorato Orientali
A) Nota Introduttiva Il c. 758 §3/CCEO stabilisce che: « A riguardo dell’ammissione agli ordini sacri dei coniugati si osservi il diritto particolare della propria Chiesa sui iuris o le norme speciali stabilite dalla Sede Apostolica ». Ciò consente che ciascuna Chiesa sui iuris possa decidere circa l’am-missione dei coniugati agli ordini sacri. Al presente, tutte le Chiese orientali cattoliche possono ammettere uo-mini sposati al diaconato e al presbiterato ad eccezione delle Chiese siro- malabarese e siro-malankarese. Pertanto, il canone prevede che la Sede Apostolica possa emanare norme speciali al riguardo. Il Santo Padre Benedetto XVI nella Esortazione apostolica post-sinodale Ecclesia in Medio Oriente del 14 settembre 2012, dopo avere affermato che « il celibato sacerdotale è un dono inestimabile di Dio alla Sua Chiesa, che occorre accogliere con riconoscenza, tanto in Oriente quanto in Occiden-te, poiché rappresenta un segno profetico sempre attuale »1 ha ricordato « il ministero dei presbiteri sposati che sono una componente antica delle tradizioni orientali »2 e li ha incoraggiati poiché « con le loro famiglie, sono chiamati alla santità nel fedele esercizio del loro ministero e nelle loro condizioni di vita a volte difficili ».
La problematica del ministero dei sacerdoti uxorati fuori dei tradizionali territori orientali risale agli ultimi decenni del XIX secolo, specialmente a partire dal 1880, quando migliaia di cattolici ruteni emigrarono dalle regioni sub-carpatiche, nonché dall’Ucraina dell’ovest, negli Stati Uniti d’America. La presenza dei rispettivi ministri uxorati suscitò la protesta dei Vescovi latini secondo i quali tale presenza avrebbe provocato un gravissimum scandalum presso i fedeli latini. Perciò la Congregazione di Propaganda Fide con decreto del 1 ottobre 1890 proibì al clero ruteno uxorato di risiedere negli USA. Nel 1913 la Santa Sede decretò che in Canada solo dei celibi avrebbero potuto essere ordinati sacerdoti. Negli anni 1929-1930 l’allora Congregazione per la Chiesa orientale (CCO) emanò tre decreti con cui proibiva l'esercizio del ministero ai sacerdoti orientali uxorati in certe regioni:
 1) il Decreto Cum data fuerit del 1° marzo 1929, con cui si proibì l’e-sercizio del ministero al clero ruteno uxorato in emigrazione nell’America del Nord;4
2) il Decreto Qua sollerti del 23 dicembre 1929, col quale si estese la proibizione del ministero a tutto il clero orientale uxorato emigrato in America del Nord e del Sud, in Canada e in Australia;5
3) il Decreto Graeci-Rutheni del 24 maggio 1930, col quale si stabilì che solo degli uomini celibi avrebbero potuto essere ammessi in seminario e promossi all’ordine sacro.6 Privato dei ministri del loro proprio rito, un numero stimato a circa 200.000 fedeli ruteni passò all’ortodossia.7 La citata normativa è stata estesa su altri territori non considerati ‘regioni orientali’: le eccezioni venivano concesse solo dopo aver sentito la Conferenza Episcopale in loco ed aver ricevuto l’autorizzazione della Santa Sede.
Poiché la problematica persisteva, la Congregazione per le Chiese Orien-tali interessò la Congregazione per la Dottrina della Fede. Essa, in data 20 febbraio 2008, nella Sessione Ordinaria ha riesaminato l’intera questione, addivenendo alla seguente decisione: « si mantenga la norma vigente – che vincola i Sacerdoti Orientali in servizio pastorale presso i fedeli in diaspora all’obbligo del Celibato, similmente ai Sacerdoti latini – prevedendo, in casi concreti ed eccezionali, la possibilità di una dispensa da essa, riservata alla Santa Sede ». Quanto sopra venne approvato dal Santo Padre Benedetto XVI. Va rilevato che anche in Occidente, nei tempi recenti, con il motu pro-prio Anglicanorum coetibus, benché non riguardante il clero orientale, si è adottata una disciplina attenta alla concreta situazione dei presbiteri e delle rispettive famiglie passati alla comunione cattolica.
 B) Disposizioni approvate dal Santo Padre La Sessione Plenaria della Congregazione per le Chiese Orientali, tenu-tasi dal 19 al 22 novembre 2013 al Palazzo Apostolico, ha trattato la que-stione ampiamente ed ha in seguito presentato al Santo Padre la richiesta di concedere alle rispettive Autorità Ecclesiastiche la facoltà di consentire il servizio pastorale del clero uxorato orientale anche fuori dei territori orientali tradizionali. Il Santo Padre, nell’udienza concessa al Prefetto della Congregazione per le Chiese Orientali, card. Leonardo Sandri, il 23 dicembre 2013, ha approvato la richiesta contrariìs quibuslibet minime obstantibus, con la seguente modalità: — nelle Circoscrizioni Amministrative orientali (Metropolie, Eparchie, Esarcati) costituite fuori dai territori tradizionali tale facoltà viene conferita ai Gerarchi orientali, che la eserciteranno secondo le tradizioni delle rispet-tive Chiese. Essi hanno, altresì, la facoltà di ordinare i candidati orientali uxorati provenienti dalla rispettiva circoscrizione con l’obbligo di informare previamente per iscritto il Vescovo latino di residenza del candidato onde averne il parere ed ogni informazione utile; — negli Ordinariati per i fedeli orientali privi di Gerarca proprio, tale facoltà viene conferita agli Ordinari, che la eserciteranno informando nei casi concreti la rispettiva Conferenza Episcopale e questo Dicastero;
— nei territori dove i fedeli orientali sono privi di una struttura am-ministrativa specifica e sono affidati alle cure dei Vescovi latini del luogo, tale facoltà continuerà ad essere riservata alla Congregazione per le Chiese Orientali, che la eserciterà in casi concreti ed eccezionali dopo aver sentito il parere delle rispettive Conferenze Episcopali.
 Dalla Sede della Congregazione per le Chiese Orientali, 14 giugno 2014
LEONARDO Card. SANDRI Prefetto

Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2014

‘’Το υπόβαθρο του εκκλησιολογικού και οικουμενικού οράματος του Πάπα Φραγκίσκου’’. Διάλεξη του Καρδιναλίου Κάσπερ στο Καθολικό Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον

Του Ιωάννη Λότσιου,
Ο Καρδινάλιος Κάσπερ, Επίτιμος Πρόεδρος του Ποντιφικού Συμβουλίου για την Χριστιανική Ενότητα, προσκεκλημένος του Καθολικού Πανεπιστημίου της Ουάσινγκτον για να τον τιμήσει στις 6 Νοεμβρίου, αναφέρθηκε στην θεολογική σκέψη του Πάπα Φραγκίσκου. Στην διάλεξη του με θέμα ‘’Το Θεολογικό Υπόβαθρο του εκκλησιολογικού και Οικουμενικού οράματος του Πάπα Φραγκίσκου’’’, εξήγησε μερικά βασικά σημεία της αντίληψης που έχει ο ίδιος ο Πάπας για την θέση του στην Εκκλησία.
Στην εισαγωγή του αναφέρθηκε για τον Φραγκίσκο ως ‘’Πάπας της Έκπληξης’’, που έχει συγκεντρώσει θετικά τα Μέσα Ενημέρωσης και είναι αποδεκτός από μεγάλο μέρος των πιστών, εκτός από ορισμένες ομάδες που ασκούν κριτική. Ο Φραγκίσκος ‘’δεν είναι ακαδημαϊκός θεολόγος, αλλά ένας άνθρωπος της πράξης’’ , περιγράφοντας τις θεολογικές και πνευματικές επιρροές που έχει ο ίδιος. Η διδασκαλία του Φραγκίσκου επικεντρώνεται στο ‘’έλεος’’, αυτό ισχύει από την πρώτη ημέρα που έγινε Πάπας, με το ‘’έλεος’’ αντιμετωπίζει τα πράγματα, τις καταστάσεις, τα προβλήματα, εντός και εκτός Εκκλησίας. Θέλει περισσότερη συμμετοχή του Λαού του Θεού στην ζωή της Εκκλησίας και είναι εναντίον του κληρικαλισμού. ‘’Η Εκκλησία για τον Φραγκίσκο δεν είναι εγωκεντρική’’. 
Ο Καρδινάλιος Κάσπερ είπε ότι από την ημέρα της εκλογής ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται για τον εαυτό του ως ‘’Επίσκοπος Ρώμης’’, ένα τίτλο που τονίζεται από την Β’ Βατικανή Σύνοδο για την ανανέωση της σημασίας της «κοινωνίας» Σε αυτήν την σχέση «Επισκόπου Ρώμης» και «Κοινωνίας» προσφέρεται η δυνατότητα άσκησης του Πρωτείου του Επισκόπου Ρώμης στην Εκκλησία, όπως ακριβώς υπήρχε ως όραμα στην πρώτη Εκκλησία. Στην έννοια της «Κοινωνίας» η Εκκλησία έχει την κανονικής δομή, που σημαίνει, επεσήμανε ο Καρδινάλιος Κάσπερ, ‘’δεν υπάρχει μια σφετεριστική εξουσία ή ένα συγκεντρωτικό σύστημα στο οποίο οι τοπικές εκκλησίες να αποτελούν επαρχίες ολόκληρης της Εκκλησίας ή να εξαρτώνται από ένα κέντρο’’. Χρησιμοποιώντας ορισμένα στοιχεία από το Κείμενο της Ραβέννας, για την σχέση της μιας Εκκλησίας και των τοπικών εκκλησιών,  είπε επίσης: ‘’Η μια Εκκλησία είναι παρούσα στις τοπικές εκκλησίες, και σε αυτές η Μια Εκκλησία λαμβάνει μια συγκεκριμένη τοπική μορφή και ένα συγκεκριμένο πρόσωπο’’.  Το ίδιο και οι τοπικές Εκκλησίες πρέπει να υπάρχουν στην μια Εκκλησία’’.
Περισσότερο, εξήγησε ο Καρδινάλιος Κάσπερ ότι όταν ο Πάπας Φραγκίσκος μιλά για μια ‘’ανανέωση’’ της Εκκλησίας και ενίσχυσης των τοπικών εκκλησιών, πρέπει να κατανοηθεί στο πλαίσιο αυτό. Επάνω σε αυτήν την σχέση του πρωτείου ως ορατό κέντρο της Εκκλησίας δεν μπορεί να αμφισβητείται’’.
Για την σχέση Συνοδικότητας και Πρωτείου, τόνισε την σημασία της συναντήσεως Πάπα και Πατριάρχου στα Ιεροσόλυμα τον Μάιο του 2014. Το ‘’κρίσιμο σημείο’’, συνεχίζει ο Καρδινάλιος, είναι η σχέση της συλλογικότητας (το πρωτείο του Πάπα και των τοπικών Επισκόπων του που έχουν κοινωνία με Αυτόν), με την Συνοδικότητα ( την θέση ότι  οι τοπικές εκκλησίες συμμετέχουν στην Παγκόσμια Εκκλησία μέσω συνόδων και δή επισκοπικών), δεν πρέπει να είναι αντιθετικές αλλά συμπληρωματικές. Χαρακτηριστικά αναφέρθηκε στην Αποστολική Σύνοδο στα Ιεροσόλυμα, όπως αυτή περιγράφεται στις Πράξεις των Αποστόλων, που δείχνει ότι σε ‘’δύσκολες καταστάσεις’’ η Εκκλησία προσφεύγει σε Σύνοδο. Σημείωσε επίσης ότι η έννοια της «συνοδικής Αρχής» είναι γνώρισμα κατεξοχήν της Ανατολής.
Για την σχέση Καθολικών και Ορθόδοξων ο Καρδινάλιος Κάσπερ αναφέρθηκε πως ο Πάπας Φραγκίσκος  χαιρετίζει την κοινή αντίληψη για την σχέση πρωτείου και συνοδικότητας του Κειμένου της Ραβέννας, που απορρίφτηκε από το Πατριαρχείο της Ρωσίας. Προσπάθεια του Πάπα Φραγκίσκου αποτέλεσε η πρόσθεσης των στοιχείων της συνοδικοτητας στην Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία μέσα από την Σύνοδο των Επισκόπων. Το σημαντικό βήμα της σύγκλισης μια συνόδου για το θέμα του γάμου και της οικογένειας, είναι ένα παράδειγμα λειτουργίας της συνοδικοτητας. Η αποστολή του ερωτηματολογίου έθεσε κλήρο και λαό να συμμετέχει ενεργά. Η μέθοδος αυτή επέτρεψε ‘’Επίσκοποι , Επισκοπές και λαός  να συμμετέχουν’’. Αυτό είναι ‘’ένα νέο στυλ’’ επισήμανε, ‘’ δεν έχει καμία σχέση με την εισαγωγή δημοκρατικών διαδικασιών που ισχύουν στην πολιτική, ούτε ανταποκρίνονται στο θέμα των πλειοψηφικών αποφάσεων, αλλά προέρχεται από  το ‘’τι το Πνεύμα λέγει στις Εκκλησίες’’. Για την σχέση πάπα και συνόδου διευκρίνισε ότι ο Πάπας Φραγκίσκος άφησε όλους να μιλήσουν και ο ίδιος μίλησε στο τέλος της συνόδου.
 Τέλος ο Καρδινάλιος ομιλώντας για τις μεταρρυθμιστές προσπάθειες του Φραγκίσκου αναφέρθηκε για αυτές ως ‘’πρόγραμμα του αιώνα’’, που δεν εξαρτάται από μια παπική εξουσία, αλλά από τις απαντήσεις της καθολικής Εκκλησίας σε όλα τα επίπεδα της ζωής της.  


ΒΙΝΤΕΟ ΟΜΙΛΙΑΣ:

Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2014

Παραίτηση ή Μετακίνηση του Καρδιναλίου Burke;




Του Ιωάννη Λότσιου,

Ανακοινώθηκε σήμερα από το Βατικανό ότι ο Καρδινάλιος Raymond L. Burke από την Αμερική, ετών 66 ‘’μετακινείται’’ από την θέση της ‘’Apostolic Signature’’ και θα εκτελεί καθήκοντα πλέων ως Καρδινάλιος των Ιπποτών στην Μάλτα. Μια εθιμοτυπική θέση. Η κίνηση ήταν σχετικά αναμενόμενη, όταν τον Σεπτέμβριο σε ερώτηση δημοσιογράφου επιβεβαίωσε ο ίδιος ο Καρδινάλιος. Όμως σύμφωνα με τις νέες διευκρινήσεις που δόθηκαν πριν από λίγες μέρες η παραίτηση τόσο των Επισκόπων όσο και των Καρδιναλίων μπορεί να ζητηθεί και από την αρμόδια αρχή (όπως δημοσιεύσαμε πριν λίγες μέρες).
Σύμφωνα με το Κανονικό Δίκαιο ένας Καρδινάλιος και μέλος της Ρωμαϊκής Κουρίας μπορεί να παραιτηθεί στα 75, αλλά μπορεί όμως να συνεχίσει να ασκεί τα καθήκοντα του στον τομέα ευθύνης του για πολλά χρόνια ακόμη. Βέβαια είναι ασυνήθιστη πράξη για έναν Πάπα να απομακρύνει έναν Καρδινάλιο, στο ανάστημα του Καρδιναλίου Burke, παρά το γεγονός της μη αναφοράς του λόγου και της αιτίας για τον οποίο γίνεται η ‘’μετακίνηση’’ αυτή για τον συγκεκριμένο Καρδινάλιο.
Ο Καρδινάλιος Βurke είναι γνήσιος παραδοσιακός ρωμαιοκαθολικός θεολόγος, που ήρθε σε σύγκρουση ανοικτή με τον ίδιο τον Πάπα στη Σύνοδο των Ρωμαιοκαθολικών Επισκόπων, για τα αμφιλεγόμενα ζητήματα και την προσπάθεια του να διασφαλίσει το δόγμα. Από τον Δεκέμβριο του 2013 ο Πάπας Φραγκίσκος δεν έκανε επίσημο διορισμό του Καρδιναλίου για την θέση της Συνόδου των Επισκόπων που ενημερώνει τον Πάπα για τις επισκοπικές συναντήσεις. Ο ίδιος ο Καρδινάλιος επίσης τον Φεβρουάριο του 2014 σε άρθρο στην εφημερίδα του Βατικανού επέκρινε τις θέσεις του Φραγκίσκου, μιλώντας για τροποποίηση της ρωμαιοκαθολικής διδασκαλίας σε κρίσιμα ηθικά ζητήματα, συμπεριλαμβανομένου και του γάμου των ομοφυλοφίλων.
Η αντίθετη στάση έναντι των θέσεων του Πάπα και του Καρδιναλίου Κάσπερ, είναι εμφανής το τελευταίο χρονικό διάστημα, ειδικά πριν από λίγες μέρες στην ομιλία του στο Καθολικό Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον.
Στην Σύνοδο των Ρωμαιοκαθολικών Επισκόπων ο Καρδινάλιος Burke ήταν ιδιαίτερα επικριτικός, αυστηρός και έντονα εκφραζόμενος την αντίθεση του στο προκαταρτικό κείμενο ‘’relatio’’. Η αντίδραση του στις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες ήταν σε μεγάλο βαθμό δημόσια επικριτικές, μέχρι του σημείου να δηλώσει ό ίδιος ότι η Καθολική Κατήχηση δεν αλλάζει και οι θέσεις που εξεφράστηκαν είναι έξω από το πλαίσιο της Αγίας Γραφής και της πίστης.
Τέλος ο νέος επικεφαλής της ‘’Apostolic Signature’’, είναι ο γάλλος Αρχιεπίσκοπος Dominique Mamberti, πρώην γραμματέας για τις σχέσεις με τα κράτη, δηλαδή ο Υπουργός των Εξωτερικών.


Πηγή:

http://www.catholicnews.com/data/stories/cns/1404631.htm

Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2014

Πάπας Φραγκίσκος: Νέο Στάδιο στις Σχέσεις Ανάμεσα στη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία και τους Ευαγγελικούς



Tου Ιωάννη Λότσιου,
 Συνάντηση πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Βατικανό, ανάμεσα στον  Πάπα Φραγκίσκο και της Παγκόσμιας Ευαγγελικής Συμμαχίας (World Evangelical Alliance). Ο Πάπας Φραγκίσκος τόνισε ότι με την βοήθεια του Αγίου Πνεύματος, εγκαινιάζεται ένα νέο στάδιο στις σχέσεις ανάμεσα στους Καθολικούς και τους Ευαγγελιστές, ένα στάδιο το οποίο θα επιτρέψει την συνειδητοποίηση του θελήματος του Κυρίου για την κήρυξη του Ευαγγελίου σε όλα τα μέρη της γης. Επίσης αναφέρθηκε στο Μυστήριο του Βαπτίσματος ως «ανεκτίμητο θειο δώρο» που έχουν όλοι από κοινού οι χριστιανοί.
Στη συνάντηση υπογραμμίστηκε από τον Πάπα ότι οι διαιρέσεις μεταξύ των χριστιανών «από την αρχή» δημιούργησαν και έφεραν «ανταγωνισμούς και συγκρούσεις μεταξύ των χριστιανικών κοινοτήτων». «Τέτοιες καταστάσεις», διευκρίνισε ο Φραγκίσκος αποδυναμώνουν την ικανότητα εκπλήρωση της εντολής του Κυρίου για το κήρυγμα του Ευαγγελίου σε όλα τα έθνη». Η διακήρυξη του Ευαγγελίου θα ήταν σε καλύτερο επίπεδο εάν οι χριστιανοί ξεπερνούσαν τις διαφορές τους.
«Ικανοποίηση», επίσης, εξέφρασε  ο Φραγκίσκος για την προσπάθεια δημιουργίας καλύτερων σχέσεων μεταξύ Καθολικών και Ευαγγελικών. Ιδιαίτερα επισήμανε το έργο του Ποντιφικού Συμβουλίου για την Χριστιανική Ενότητα και την Θεολογική  Επιτροπή του Θεολογικού διαλόγου με την Παγκόσμια Ευαγγελική Συμμαχία. Για το Κοινό Κείμενο με τίτλο ‘’Η χριστιανική Μαρτυρία σε ένα πολύ-θρησκευτικό κόσμο’’, αποτελεί κίνητρο για την διακήρυξη του Ευαγγελίου σε πολύ-θρησκευτικά πλαίσια.









Πηγή:

http://en.radiovaticana.va/news/2014/11/06/pope_francis_on_relations_between_catholics_and_evangelicals/1110330

Βατικανό: Διευκρινίσεις για την Δυνατότητα της Παραίτησης Επισκόπων και Καρδιναλίων



Tου Ιωάννη Λότσιου,
Σήμερα ανακοινώθηκε από το Βατικανό οι αλλαγές ή επιβεβαιώσεις στο Εκκλησιαστικό Δίκαιο για τους  Κανόνες εκείνους που διέπουν το θέμα της παραίτησης και μάλιστα της οικείας παραίτησης των Επισκόπων και Καρδιναλίων.
Οι αλλαγές στο θέμα της παραίτησης αφορά και τα μέλη της Ρωμαϊκής Κουρίας και των θεσμικών ρόλο που έχουν ορισμένοι Καρδινάλιοι σε Επιτροπές, ακόμα και αν δεν είναι στο βαθμό του Καρδιναλίου.
Οι θεσμικές αλλαγές στο Παπικό Διάταγμα ανακοινώθηκαν από τον Καρδινάλιο Pietro Parolin, Γραμματέα του Κράτους του Βατικανού. Συγκεκριμένα με το Άρθρο 7 επιβεβαιώνεται το όριο συνταξιοδότησης ή υποχρεωτικής παραίτησης στα 75. Επίσης με το Άρθρο 3 διευκρινίζεται ότι σε κάθε Επίσκοπος που γίνεται αποδεκτή η παραίτηση, παύει πλέων να μετέχει ή να ασκεί σε οποιαδήποτε άλλη διακονία σε εθνικό επίπεδο, π.χ. Διάσκεψη των Επισκόπων της χώρας του στην οποία ήταν ποιμένας.
Με το Άρθρο 4 δίνεται το δικαίωμα σε κάθε κληρικό να μπορεί να δήλωση την παραίτηση και πριν την ηλικία των 75 ετών, λόγω ασθενείας ή άλλο σοβαρό λόγο. Με το Άρθρο 5 επίσης ορίζεται ότι σε ορισμένες περιπτώσεις η αρμόδια αρχή μπορεί να ζητήσει από ένα Επίσκοπο την παραίτηση από τα καθήκοντα του. Με το Άρθρο 6  δίνεται η δυνατότητα της παραίτησης στα μέλη της Ρωμαϊκής Κουρίας που δεν είναι Καρδινάλιοι, Γραμματείς και Επισκόπους που έχουν διοικητικές θέσεις και διορίζονται από τον Πάπα. Αυτοί χάνουν την θέση τους υποχρεωτικά στα 75 και υποχρεούνται να υποβάλλουν παραίτηση.

Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2014

ΣΥΝΆΝΤΗΣΗ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΡΩΣΊΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΑΡΧΙΜΟΥΦΤΗ ΤΗΣ ΣΥΡΙΑΣ

Ο Προκαθήμενος της Ρωσικής Εκκλησίας  συναντήθηκε  με τον Αρχιμουφτή της Συρίας στη Μόσχα.
"Αποτελείτε λαμπρό παράδειγμα του ηρωϊκού Συριακού λαού. Βιώσατε προσωπικά την τραγωδία οφειλόμενη στην τρομοκρατία και το ριζοσπαστισμό, και γι΄αυτό πείθουν οι εκκλήσεις Σας για την ειρήνη και την παύση της εμφύλιας συγκρούσεως», τόνισε ο Πατριάρχης Κύριλλος.
Ο κ. Κύριλλος υπογράμμισε τη μόνιμη θέση της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Συρίας και της Ρωσικής Πολιτείας σχετικά με τη κρίση στη Συρία. «Εξαιτίας της εξωτερικής παρεμβάσεως στη Συρία διαταράχθηκε η ειρήνη.  Για να ανατραπεί η νόμιμη κυβέρνηση δαπανήθηκαν τεράστια ποσά. Σε αυτό τον αγώνα υποστηρίχθηκαν όλοι όσοι μόνο δήλωσαν την επιθυμία τους να μάχονται κατά της κυβερνήσεως, ακόμα και οι πλέον ακραίες και τρομερές δυνάμεις, οι οποίοι χάρη στην παροχή βοήθειας οργανώθηκαν ως μια επικίνδυνη πλέον δύναμη. Αυτή η δύναμη, γνωστή πλέον ως ΙΚΙΛ, καταστρέφει τις ζωές των ανθρώπων στη Συρία και το Ιράκ, και πράγματι απειλεί την ειρήνη στην ἐν λόγῳ περιοχή. Με υπόβαθρο τις εξελίξεις ιδιαίτερη σημασία έχει η θέση της Συρίας ως κράτους, η θέση του Συριακού λαού, ο οποίος δεν έπαυσε να αγωνίζεται για την ανεξαρτησία του. Στηρίζουμε το λαό Σας».
Η δεινότατη κατάσταση, η οποία διαμορφώθηκε στη Συρία και το Ιράκ οδήγησε στην φοβερη τραγωδία που βίωσαν οι χριστιανικοί πληθυσμοί των ως ώνα χωρών, επεσήμανε ο Αγιώτατος Πατριάρχης Κύριλλος και τόνισε ότι θύματα των ακραίων στοιχείων πέφτουν τόσο οι χριστιανοί, όσο και οι μουσουλμάνοι «Αλλά επειδή η χριστιανοί ευρίσκονται σε μειοψηφία στις χώρες αυτές, η εξαφάνιση αυτών θα μπορέσει να έχει ως αποτέλεσμα την πλήρη εξαφάνιση της χριστιανικής παρουσίας στη Μέση Ανατολή και αυτό θα σημαίνει την πολιτιστική καταστροφή. Ἀλλωστε δεν είναι εξωτερικό προϊόν οι χριστιανοί, αλλά κατάγονται από αυτά τα μέρη και είναι οι εστίες τους», υπογράμμισε ο Προκαθήμενος της Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Ο Πατριάρχης Κύριλλος εξήρε το ρόλο του Αρχιμουφτή στην επίτευξη της διαθρησκειακής ειρήνης και αρμονίας στη Συρία. «Στηρίζουμε την αποστολή Σας, δηλώνουμε αλληλεγγύη προς τον Συριακό λαό και ευελπιστούμε ότι θα τερματισθεί σύντομα ο πόλεμος και θα επικρατήσει μια σταθερή και δίκαιη ειρήνη».
«Είναι χαρά για μένα η συνάντησή μας  αυτή και την περίμενα χρόνια, ανέφερε ο Αρχιμουφτής της Συρίας, τονίζοντας ότι για πρώτη φορά συναντήθηκε με τον τότε Μητροπολίτη Κύριλλο το 2006 στα πλαίσια της Παγκοσμίου Συνόδου Κορυφής των θρησκευτικών ηγετών στη Μόσχα.
Κατά τον υψηλό προσκεκλημένο η σύγκληση ενός τέτοιου φόρουμ θα είναι άκρως σημαντική λαμβάνοντας υπόψη τις σημερινές συνθήκες με την ανάδειξη σε διάφορα μέρη του πλανήτη νέων εστιών εχθρότητας και αντιπαραθεσεως.
Ο Αχμάντ Μπαντρεντίν Χασούν  μετέφερε στον Προκαθήμενο της Ρωσικής Εκκλησίας χαιρετισμό του Προέδρου της Συρίας Μπασάρ Άσαντ. «Η ανθρωπιστική βοήθεια της Εκκλησίας σας και του Αυτοκρατορικού Ορθόδοξου Παλαιστινιακού Συλλόγου βρήκε μεγάλη ανταπόκριση στις καρδίες των Συρίων», είπε ο Αρχιμουφτής.


Πηγή:

https://mospat.ru/gr/2014/10/31/news110597/