Ιωάννου Γ. Λότσιου Δρ.Θ., Δημοσιεύτηκε 11/6/2025 στη panorthodox synod
Εισαγωγή
Το οικολογικό ζήτημα αποτελεί μία από τις σημαντικότερες προκλήσεις της σύγχρονης εποχής, με επιπτώσεις όχι μόνο περιβαλλοντικές, αλλά και κοινωνικές, ηθικές και πνευματικές. Στο πλαίσιο αυτό, οι θρησκευτικές παραδόσεις καλούνται να αρθρώσουν έναν ουσιαστικό λόγο που δεν περιορίζεται στη μεταφυσική, αλλά επεκτείνεται στην καθημερινή ζωή και τη στάση του ανθρώπου απέναντι στον φυσικό κόσμο. Σημαντική είναι η συμβολή του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, το οποίο, ήδη από τα τέλη του 20ού αιώνα, έχει αναδειχθεί σε πρωτοπόρο θεσμό στον θρησκευτικό οικολογικό διάλογο. Με ηγέτη τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο Α΄, αποκαλούμενο και «Πράσινο Πατριάρχη», το Πατριαρχείο συνδύασε την ορθόδοξη θεολογία, την πνευματικότητα και την παράδοση της ασκητικής με την περιβαλλοντική ηθική, προτείνοντας έναν τρόπο ζωής που σέβεται και προστατεύει τη δημιουργία του Θεού. Ο λόγος του Πατριάρχη δεν περιορίζεται σε θεωρητικό επίπεδο, αλλά συνοδεύεται από συγκεκριμένες δράσεις, συνέδρια, οικολογικές πρωτοβουλίες και συνεργασίες με διεθνείς οργανισμούς.
Το Οικολογικό Θεμέλιο
Η Ορθόδοξη Εκκλησία ανέκαθεν αντιμετώπιζε τη φύση ως δημιουργία του Θεού, δηλαδή ως ένα γεγονός ιερής προέλευσης και σκοπού. Το ενδιαφέρον για την προστασία του περιβάλλοντος, ωστόσο, δεν αποτέλεσε πάντοτε έναν διακριτό άξονα ποιμαντικής και θεολογικής ευαισθησίας. Η ανάδειξη της οικολογίας ως θεολογικής πρόκλησης και ποιμαντικής προτεραιότητας υπήρξε, σε μεγάλο βαθμό, προϊόν της ιστορικής συγκυρίας του 20ού αιώνα και της θεολογικής επανερμηνείας του ανθρώπου ως «οικονόμου» της δημιουργίας. Στον πυρήνα της χριστιανικής θεολογίας βρίσκεται η πίστη στον Θεό ως Δημιουργό του κόσμου: «ἐποίησεν ὁ Θεὸς τὸν οὐρανὸν καὶ τὴν γῆν»[1]. Η Παλαιά Διαθήκη περιγράφει όχι μόνο τη δημιουργία του σύμπαντος, αλλά και τον ρόλο του ανθρώπου ως διαχειριστή: «καὶ ἔλαβεν Κύριος ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπον καὶ ἔθετο αὐτὸν ἐν τῷ παραδείσῳ … ἐργάζεσθαι αὐτὸν καὶ φυλάσσειν»[2] . Αυτή η εντολή καθορίζει μία ευθύνη που υπερβαίνει την κυριαρχία και μεταφράζεται σε φροντίδα, διατήρηση και σεβασμό. Η Καινή Διαθήκη, ενώ δεν επικεντρώνεται άμεσα σε οικολογικά θέματα, εμπεριέχει την αντίληψη ότι η δημιουργία συμμετέχει στο σχέδιο σωτηρίας: «ὅτι καὶ αὐτὴ ἡ κτίσις ἐλευθερωθήσεται ἀπὸ τῆς δουλείας τῆς φθορᾶς»[3]. Η σχέση ανθρώπου και φύσης διαποτίζεται από μια εσχατολογική προοπτική αποκατάστασης και συμφιλίωσης. Οι Πατέρες της Εκκλησίας[4] προσέδωσαν πνευματικό και ηθικό βάθος στη σχέση ανθρώπου και δημιουργίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην ορθόδοξη ασκητική παράδοση, η λιτότητα, η εγκράτεια και η αποφυγή της υπερκατανάλωσης συνιστούν όχι μόνο πνευματικές αρετές, αλλά και οικολογικές στάσεις ζωής. Η αποσύνδεση της ευτυχίας από τη συσσώρευση υλικών αγαθών αποτελεί θεμέλιο μιας πνευματικής οικολογίας. Στην Ορθόδοξη θεολογία, η δημιουργία δεν είναι στατικό γεγονός, αλλά πορεία προς την τελείωση εν Χριστώ. Ο άνθρωπος, ως εικόνα του Θεού και μέρος της δημιουργίας, καλείται να συνεργήσει με τη θεία χάρη στην «καλλιέργεια» όχι μόνο της φύσης, αλλά και της ίδιας του της ύπαρξης. Αυτός ο δυναμικός χαρακτήρας της δημιουργίας προσδίδει στην περιβαλλοντική μέριμνα έναν εσχατολογικό ορίζοντα. Όπως σημειώνει η Ilina[5] (2022), η οικολογική κρίση, για το Οικουμενικό Πατριαρχείο, είναι πρωτίστως πνευματική και ηθική κρίση. Η αδιαφορία για τη φύση ερμηνεύεται ως ρήξη σχέσης με τον Θεό και παραμόρφωση της ανθρώπινης ταυτότητας ως «ιερέα» της δημιουργίας.
Η συμβολή του Οικουμενικού Πατριάρχη
Επιστήμη και Οικολογική Ηθική
Ένα χαρακτηριστικό της προσέγγισης του Πατριάρχη είναι ο ανοικτός και εποικοδομητικός διάλογος με την επιστήμη. Στα οικολογικά συνέδρια προσκαλούνται περιβαλλοντολόγοι, βιολόγοι, φυσικοί, οικονομολόγοι, θεολόγοι, φιλόσοφοι και πολιτικοί, με στόχο τη διεπιστημονική κατανόηση του προβλήματος. Η επιστημονική γνώση δεν αντιμετωπίζεται ως αντίπαλος της θεολογίας, αλλά ως σύμμαχος στην προστασία του φυσικού κόσμου.[8] Παράλληλα, ο Πατριάρχης αναπτύσσει μία περιβαλλοντική ηθική που βασίζεται στην έννοια της ευθύνης, της εγκράτειας και της κοινωνικής δικαιοσύνης. Η καταστροφή του περιβάλλοντος συνδέεται άμεσα με την καταπίεση των φτωχών, την απληστία και την ηθική παρακμή. Όπως τονίζει ο ίδιος:
«Ὁ ἀγών διά τά δικαιώματα τοῦ ἀνθρώπου δέν εἶναι δυνατόν νά ἀγνοήσῃ τό γεγονός ὅτι αὐτά ἀπειλοῦνται ὑπό τῆς κλιματικῆς ἀλλαγῆς, ὑπό τῆς ἐλλείψεως ποσίμου ὕδατος, εὐφόρου ἐδάφους καί καθαρᾶς ἀτμοσφαίρας, καί γενικώτερον ὑπό τῆς «περιβαλλοντικῆς ὑποβαθμίσεως». Αἱ ἐπιπτώσεις τῆς οἰκολογικῆς κρίσεως ὀφείλουν νά ἀντιμετωπίζωνται ἐξόχως εἰς τό ἐπίπεδον τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου. Εἶναι αὐτονόητον ὅτι αὐτά, εἰς ὅλας των τάς πτυχάς καί διαστάσεις, ἀποτελοῦν ἀδιάσπαστον ἑνότητα καί ὅτι ἡ προστασία των εἶναι ἀδιαίρετος»[9].
Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος έχει αναγνωριστεί διεθνώς για την οικολογική του δράση. Ο Τύπος και η διεθνής κοινότητα τον έχουν χαρακτηρίσει «Green Patriarch», ενώ του έχουν απονεμηθεί πολλά βραβεία Η φωνή του Πατριάρχη ηχεί σε όλα τα μεγάλα περιβαλλοντικά φόρα, αποδεικνύοντας ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία μπορεί να λειτουργήσει ως γέφυρα μεταξύ πνευματικότητας και παγκόσμιας οικολογικής ευθύνης.
Η Ασκητική Διάσταση της Ορθόδοξης Οικολογίας
Η οικολογική σκέψη του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου δεν είναι απλώς μια επιμέρους θεματική της ποιμαντικής του δράσης, αλλά ριζώνει βαθιά στην πνευματική και ασκητική παράδοση της Ορθόδοξης Εκκλησίας[10]. Το περιβάλλον, η φύση, η ύλη δεν θεωρούνται ουδέτερες πραγματικότητες, αλλά φορείς του Θείου, μέρος της θείας Οικονομίας. O Πατριάρχης ενσωματώνει τη λειτουργική, μυστική και ασκητική διάσταση της Ορθοδοξίας στο οικολογικό του όραμα[11]. Η Ορθόδοξη θεολογία βλέπει την δημιουργία όχι ως ένα υλικό που χρησιμοποιεί ο άνθρωπος, αλλά ως μυστήριο που του αποκαλύπτεται μέσα από τη λειτουργική ζωή[12]. Η λειτουργική παράδοση της Εκκλησίας, ειδικά μέσω των ακολουθιών, των ευχών και των ύμνων, αναγνωρίζει τον κόσμο ως δωρεά του Θεού, ο οποίος ευλογεί, αγιάζει και προσφέρει τη φύση στον άνθρωπο ως χώρο κοινωνίας μαζί Του.:
«Ἀπαιτεῖται συνεχής ἐγρήγορσις, κατάρτισις καί διδασκαλία, ὥστε νά γίνεται σαφής ἡ σχέσις τῆς σημερινῆς οἰκολογικῆς κρίσεως μέ τά ἀνθρώπινα πάθη τῆς πλεονεξίας, τῆς ἀπληστίας, τοῦ ἐγωϊσμοῦ, τῆς ἁρπακτικῆς διαθέσεως, τῶν ὁποίων παθῶν ἀποτέλεσμα καί καρπός εἶναι ἡ βιουμένη περιβαλλοντική κρίσις. Ἀποτελεῖ, ὡς ἐκ τούτου, μονόδρομον ἡ ἐπιστροφή εἰς τό ἀρχικόν κάλλος τῆς τάξεως καί τῆς οἰκονομίας, τῆς ἐγκρατείας καί τῆς ἀσκήσεως, τά ὁποῖα καί δύνανται νά ὁδηγήσουν εἰς τήν σώφρονα διαχείρισιν τοῦ φυσικοῦ περιβάλλοντος. Ἰδιαιτέρως, ἡ ἀπληστία διά τήν ἱκανοποίησιν τῶν ὑλικῶν ἀναγκῶν ὁδηγεῖ μετά βεβαιότητος εἰς τήν πνευματικήν πτώχευσιν τοῦ ἀνθρώπου, ἡ ὁποία συνεπάγεται τήν καταστροφήν τοῦ περιβάλ-λοντος: «Αἱ ρίζαι τῆς οἰκολογικῆς κρίσεως εἶναι πνευματικαί καί ἠθικαί, ἐνδιάθετοι εἰς τήν καρδίαν ἑκάστου ἀνθρώπου», ἐπεσήμανεν ἡ εἰρημένη Ἁγία καί Μεγάλη Σύνοδος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ἀπευθυνομένη εἰς τόν σύγχρονον κόσμον, «ὁ δέ πόθος τῆς συνεχοῦς αὐξήσεως τῆς εὐημερίας καί ἡ ἄμετρος κατανάλωσις ἀναποφεύκτως ὁδηγοῦν εἰς τήν δυσανάλογον χρῆσιν καί τήν ἐξάντλησιν τῶν φυσικῶν πόρων» (Βλ. ἀπόφασιν ἐπί τοῦ κειμένου «Ἀποστολή τῆς Ἐκκλησίας»)»[13].
Στην παράδοση των Πατέρων, η λειτουργία δεν είναι μόνο λατρεία, αλλά και οικολογική συνείδηση: ο ιερέας λειτουργεί όχι μόνο για τους ανθρώπους, αλλά εκπροσωπεί τη φύση μπροστά στον Δημιουργό, προσφέροντας «τα Σά εκ των Σών». Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος αναδεικνύει την ασκητική ζωή ως την αυθεντική οδό προς μια οικολογική συνείδηση. Η εγκράτεια, η νηστεία, η λιτότητα, η αίσθηση της αυτάρκειας και του μέτρου αποτελούν πνευματικές αρετές με άμεσες οικολογικές συνέπειες. Στην παράδοση του μοναχισμού – ιδίως στο Άγιον Όρος βλέπουμε την πρακτική εφαρμογή αυτών των αρχών: χρήση ήπιων μέσων παραγωγής, σεβασμός στους φυσικούς πόρους, συνύπαρξη με τη φύση χωρίς κυριαρχία. Ο Πατριάρχης επανειλημμένα τονίζει:
«Η ασκητική στάση ζωής δεν είναι μόνο πνευματική άσκηση· είναι τρόπος οικολογικής υπευθυνότητος».[14]
Έτσι, η Ορθόδοξη ασκητική παράδοση, που συχνά θεωρείται εσωστρεφής ή «ουράνια», αποδεικνύεται κατεξοχήν γήινη, με σαφείς συνέπειες στην καθημερινή πρακτική διαχείριση των πόρων. Μία άλλη πτυχή της πνευματικής προσέγγισης του Πατριάρχη Βαρθολομαίου είναι η ανάδειξη της καλλονής της δημιουργίας. Ο κόσμος δεν είναι απλώς χρήσιμος ή λειτουργικός – είναι όμορφος, αντανακλά το κάλλος του Δημιουργού. Ο Πατριάρχης επαναφέρει στο προσκήνιο την αισθητική ευαισθησία ως στοιχείο πνευματικής οικολογίας. Η ασχήμια, η καταστροφή, η μόλυνση δεν είναι μόνο αισθητικά ενοχλητικές – είναι αντιθεολογικές:
«Ὁ συνδυασμός περιβαλλοντικῶν καί κοινωνικῶν δράσεων ἀποτελεῖ ἐλπίδα διά τό μέλλον, ἐφ᾿ ὅσον μόνον τότε ὑπάρχει βιώσιμος ἀνάπτυξις καί πρόοδος, ὅταν μεριμνῶμεν συγχρόνως διά τήν ἀκεραιότητα τῆς δημιουργίας καί τήν προστασίαν τῆς ἀξιοπρεπείας καί τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου.»[15].
Ο λόγος του αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα όταν υπογραμμίζει ότι η αισθητική αλλοτρίωση της φύσης (π.χ. αποψίλωση δασών, υποβάθμιση τοπίου) είναι ηθική και πνευματική κρίση. Μέσα από την καθιέρωση της 1ης Σεπτεμβρίου ως ημέρας προσευχής για τη δημιουργία, ο Πατριάρχης θεσμοθέτησε τη λειτουργική συνείδηση του οικολογικού ήθους. Η προσευχή δεν είναι ιδιωτική πνευματική πράξη, αλλά κοινή στάση μετανοίας και ευχαριστίας για τη φύση. Η προσευχή για την κτίση περιλαμβάνει: την ευχαριστία για τα αγαθά της δημιουργίας, τη δέηση για την αποκατάσταση των πληγών της φύσης, την προτροπή για υπεύθυνη δράση. Αξίζει να αναφέρουμε ότι τα πατριαρχικά μηνύματα της 1ης Σεπτεμβρίου, τα οποία εκδίδονται ετησίως, αποτελούν ιεραποστολικά κείμενα, που διαχέουν τη χριστιανική φωνή μέσα στο παγκόσμιο περιβαλλοντικό διάλογο.
Ο Διαθρησκειακός και Οικουμενικός Διάλογος για το Περιβάλλον
Η οικολογική δράση του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου έχει έντονα οικουμενική και διαθρησκειακή διάσταση. Η κρίση του περιβάλλοντος υπερβαίνει εθνικά και δογματικά όρια, και ο Πατριάρχης έχει κατανοήσει ότι η αντιμετώπισή της απαιτεί συνεργασία μεταξύ Εκκλησιών, Θρησκειών και διεθνών φορέων. Η συνεργασία μεταξύ του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας στον τομέα της οικολογίας έχει λάβει συμβολικό και πρακτικό χαρακτήρα. Η κοινή δήλωση του Πατριάρχη Βαρθολομαίου και του Πάπα Φραγκίσκου[16] με τίτλο "Κοινή Φροντίδα για την Δημιουργία" (Joint Message for the World Day of Prayer for Creation) (1 Σεπτεμβρίου 2017)[17], αποτελεί σταθμό στην προσέγγιση των δύο Εκκλησιών γύρω από τη θεολογική σημασία της δημιουργίας:
«Αἱ συνέπειαι αὐτῆς τῆς διαφορετικῆς θεωρήσεως τοῦ κόσμου εἶναι τραγικαί καί μόνιμοι. Τό ἀνθρώπινον καί τό φυσικόν περιβάλλον ὑποβαθμίζονται ἐκ παραλλήλου. Ἐν τῇ πράξει, ἡ ἐπιδείνωσις τῆς καταστάσεως τοῦ πλανήτου ἐπηρεάζει τούς πλέον εὐαλώτους κατοίκους αὐτοῦ. Τά ἀποτελέσματα τῆς κλιματικῆς ἀλλαγῆς ἐγγίζουν πρῶτον καί πρωτίστως αὐτούς, οἱ ὁποῖοι ζοῦν ἐν πτωχείᾳ ἁπανταχοῦ τῆς γῆς. Ἡ ὑποχρέωσίς μας νά χρησιμοποιῶμεν τά ἀγαθά τῆς γῆς ὑπευθύνως ἐμπερικλείει τήν ἀναγνώρισιν καί τόν σεβασμόν τῶν ἀνθρώπων καί ὅλων τῶν ἐμβίων ὄντων. Ἡ ἐπείγουσα ἔκκλησις καί πρόκλησις νά μεριμνῶμεν διά τήν κτίσιν, ἀποτελεῖ πρόσκλησιν πρός ὁλόκληρον τήν ἀνθρωπότητα νά ἐργάζηται πρός τήν κατεύθυνσιν μιᾶς βιωσίμου καί ὁλικῆς ἀναπτύξεως».
Η συνάντηση αυτή εκφράζει: κοινό ποιμαντικό ενδιαφέρον για την πνευματική διάσταση της οικολογικής κρίσης, έμφαση στην ανάγκη μετάνοιας για τις οικολογικές αμαρτίες της ανθρωπότητας, προώθηση βιώσιμων πρακτικών ζωής από τις χριστιανικές κοινότητες. «Δεν μπορούμε να αδιαφορούμε για το τι αφήνουμε στις μελλοντικές γενεές», γράφουν από κοινού οι δύο Προκαθήμενοι[18]. Ο Πατριάρχης έχει διοργανώσει ή συμμετάσχει σε δέκα διεθνή οικολογικά συνέδρια από το 1995 έως το 2018, με συμμετοχή ειδικών από τον χώρο της οικολογίας, της θεολογίας και της πολιτικής. Ορισμένα από τα συνέδρια αυτά πραγματοποιήθηκαν σε ποτάμια και θάλασσες που κινδυνεύουν (π.χ. Δούναβης, Πάτμος, Αμαζόνιος, Αρκτική), προκειμένου να συνδυαστεί ο επιστημονικός λόγος με την πνευματική εμπειρία. Η σύνδεση της οικολογίας με τη δικαιοσύνη, την ειρήνη και τα ανθρώπινα δικαιώματα αποτέλεσε βασικό άξονα αυτών των διαλόγων. Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος έχει επανειλημμένα επισημάνει την ανάγκη για διαθρησκειακή προσέγγιση των περιβαλλοντικών προβλημάτων, προβάλλοντας τη θεολογική βάση της οικολογίας σε κάθε θρησκευτική παράδοση. Αναγνωρίζεται έτσι μια οικουμενική πνευματική βάση για την οικολογική ευθύνη. Η παρουσία του Πατριάρχη σε φόρα των Ηνωμένων Εθνών, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στην UNESCO κατέστησε τον ίδιο διεθνή ηθική αυθεντία στον τομέα της περιβαλλοντικής ηθικής. Έχει προσκληθεί να μιλήσει ενώπιον αρχηγών κρατών και επιστημονικών κοινοτήτων, δίνοντας έμφαση: στον πνευματικό χαρακτήρα της οικολογικής κρίσης, στην ευθύνη των ανεπτυγμένων χωρών για την κλιματική αλλαγή, στην ανάγκη δίκαιης κατανομής των φυσικών πόρων. Η παρέμβασή του σε συνόδους κορυφής, όπως το COP21 στο Παρίσι (2015), υπήρξε καθοριστική για την ενσωμάτωση των θρησκευτικών αξιών στη συζήτηση για την κλιματική πολιτική. «Η περιβαλλοντική κρίση δεν είναι μόνον τεχνική. Είναι ανθρωπολογική και πνευματική», έχει τονίσει σε πολλές διεθνείς ομιλίες του.[19]
Οικολογική Διδασκαλία του Οικουμενικού Πατριάρχη
Επίλογος
Η οικολογική προσέγγιση του Οικουμενικού Πατριαρχείου συνιστά μια ολοκληρωμένη θεολογική, ηθική και ποιμαντική στάση, η οποία ενώνει τη βαθιά ορθόδοξη πνευματικότητα με τη σύγχρονη ανάγκη για βιώσιμη διαχείριση της δημιουργίας. Μέσω της καθοδήγησης του Πατριάρχη Βαρθολομαίου και της δράσης του Πατριαρχείου, η Ορθόδοξη Εκκλησία προσφέρει μια μοναδική φωνή στον παγκόσμιο διάλογο για το περιβάλλον, που υπερβαίνει τη στενή περιβαλλοντική επιστήμη και αγγίζει τις ρίζες της ανθρώπινης ύπαρξης και της σχέσης μας με τον Θεό. Η οικολογική κρίση αντιμετωπίζεται ως πρόβλημα που συνδέει τη θεολογική αντίληψη της δημιουργίας, την ηθική ευθύνη και την καθημερινή πράξη. Η προστασία του περιβάλλοντος γίνεται έτσι μια πνευματική αποστολή, που ενισχύει το αίσθημα της κοινότητας και την αγάπη για όλο το σύμπαν. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο, με το όραμα και τις πρωτοβουλίες του, ενθαρρύνει τους πιστούς και τους ανθρώπους καλής θέλησης να αναλάβουν δράση και να ζήσουν με σεβασμό και ευθύνη προς το περιβάλλον, ανταποκρινόμενο στις σύγχρονες προκλήσεις με ρίζες στην αρχαία σοφία της ορθόδοξης παράδοσης.
[1] Γεν. 1:1.
[2] Γεν. 2:15.
[3] Ρωμ. 8:21.
[4] L. Cavallera, "La teologia della creazione secondo San Giovanni Crisostomo: un approccio ecologico", in Rivista di Teologia Ortodoss,a 10 ((2018), pp.45-60. S. Toma, "San Giovanni Crisostomo e la teologia dell’ambiente: un dialogo tra antico e moderno", in Annali di Teologia Patristica, 8 (2019), pp.77-89. A. Andreotti, "La tutela dell'ambiente nella dottrina sociale della Chiesa", in Stato e Chiese 9 (2023).
[5]Halyna Ilina, ‘’Environmental philosophy of ecumenical patriarch bartholomew I’’, in Sophia. Human and Religious Studies Bulletin, 19 (2022), pp. 55-58.
[6] Marco. Rossi, “La svolta ecologica nella teologia contemporanea: Papa Francesco e il Patriarca Bartolomeo”, in Rivista Teologica Italiana, 78(2021), pp. 145-162. Bianchi, Laura,
“Ecologia integrale e dialogo ecumenico: il messaggio di Laudato si’ e la posizione del Patriarca Ecumenico”, Studi Ecumenici, 14(2029), 2020, pp. 75-92.
[7] Moretti, Serena, “L’ecologia come sfida spirituale: prospettive dalla tradizione patristica a Papa Francesco”, in Quaderni di Teologia Contemporanea, 2019, pp. 50-68.
[8] Μήνυμα της Α. Θ. Παναγιότητος, του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου δια την Παγκόσμιον Ημέραν Περιβάλλοντος (5.6.2008)», Περιοδικό Εκκλησία 85 (2008) 405c
[9] Μήνυμα της Α. Θ. Παναγιότητος του Οικουμενικού Πατριάρχου για την ημέρα προσευχής υπέρ της Προστασίας του Φυσικού Περιβάλλοντος (1 Σεπτεμβρίου 2023), https://ec-patr.org/%ce%bc%ce%ae%ce%bd%cf%85%ce%bc%ce%b1-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%b1-%ce%b8-%cf%80%ce%b1%ce%bd%ce%b1%ce%b3%ce%b9%cf%8c%cf%84%ce%b7%cf%84%ce%bf%cf-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%bf%ce%b9%ce%ba%ce%bf%cf%85%ce%bc-6/
[10] Bartholomew I, Ecumenical Patriarch. “Our Planet and Its Future: The Ecological Vision of the Orthodox Church”, Michael J. Angold, et al. (eds.) The Ecological Patriarch: Bartholomew I and Environmentalism in the Eastern Orthodox Church. V. Bruce, “The Green Patriarch: Bartholomew I and the Ecological Vision of the Orthodox Church”, in Journal of Religion and Ecology, 14, 2 (2020), pp. 123–147.
[11] Gregory Papanikos, “Orthodoxy and the Environment: A Historical and Theological Perspective”, in Ecumenical Review, 69(2017), pp. 276–290. N. Tsagarakis, “Ecological Ethics in the Teachings of the Ecumenical Patriarch”, in International Journal of Orthodox Theology, 5 (2018), pp. 45–62.
[12] M. Christou, “Bartholomew I and the Orthodox Response to Global Environmental Crisis,” Theological Studies, 80 (2019), pp. 835–856. Sotiriou, T. (2018). Bartolomeo I e la missione eco-teologica: l’Ortodossia di fronte alla crisi ambientale. Rivista di Studi Ortodossi, 12(1), 77-95. Carlo Tilche e Francesca Nociti, "Laudato sì: la bellezza della visione di Papa Francesco," Aggiornamenti Social,i 69, 3 (2019), p. 310. Bartolomeo I, Patriarca Ecumenico, discorso, Vatican News, accesso 11 giugno 2025, https://www.vaticannews.va/it/chiesa/news/2023-05/bartolomeo-uomini-rispettino-pianeta-dono-dio-bene-figli.html.
[13] Μήνυμα της Α.Θ.Π. του Οικουμενικού μας Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, δια την Εορτή της Ινδίκτου 2016, https://www.iak.gr/index.php/logoi-omilies-arthra/egkyklioi-oikoumenikoy-patriarxou/8733-minyma-tis-a-th-p-tou-oikoumenikoy-mas-patriarxou-k-k-vartholomaiou-dia-tin-eorti-tis-indiktou-2016
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
1) Ενδέχεται το περιεχόμενο του άρθρου να μη συμπίπτει με τις απόψεις και θέσεις του Ιστολογίου.
2) Να μην χρησιμοποιείτε greeklish για τον καλύτερη κατανόηση των σχολίων σας.
3) Να τσεκάρετε το πλαίσιο "Να λαμβάνω ειδοποιήσεις" που βρίσκεται κάτω από το μήνυμα σας, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, ώστε να ειδοποιείστε για τα επόμενα σχόλια αυτής της ανάρτησης, μέσω της ηλεκτρονικής σας διεύθυνσης.
4)Τα σχόλια ελέγχονται από τον Διαχειριστή.
5) Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: Johhlotsios@gmail.com.