Σάββατο 25 Οκτωβρίου 2014

Τὸν μέγαν ὁπλίτην καὶ ἀθλητήν





Apolytikion of St. Demetrios

Ἦχος γ'

Μέγαν εὕρατο ἐν τοῖς κινδύνοις,

σὲ ὑπέρμαχον ἡ οἰκουμένη,

Ἀθλοφόρε τὰ ἔθνη τροπούμενον.

Ὡς οὖν Λυαίου καθεῖλες τὴν ἔπαρσιν,

ἐν τῷ σταδίῳ θαρρύνας τὸν Νέστορα,

οὕτως Ἅγιε,

Μεγαλομάρτυς Δημήτριε,

Χριστὸν τὸν Θεὸν ἱκέτευε,

δωρήσασθαι ἡμῖν τὸ μέγα ἔλεος.

Tone Three

The world has found you to be a great defense against tribulation

and a vanquisher of heathens, O Passion-bearer.

As you bolstered the courage of Nestor,

who then humbled the arrogance of Lyaios in battle,

Holy Demetrius, entreat Christ God to grant us great mercy.

Kontakion

Ἦχος β'

Τοῖς τῶν ἰαμάτων σου ῥείθροις Δημήτριε, τὴν Ἐκκλησίαν Θεὸς

ἐπορφύρωσεν, ὁ δοὺς σοι τὸ κράτος ἀήττητον, καὶ περιέπων τὴν πόλιν σου

ἄτρωτον· αὐτῆς γὰρ ὑπάρχεις τὸ στήριγμα.

God, who has given you invincible might,

has tinged the Church with streams of your blood, Demetrius!

He preserves your city from harm,

for you are its foundation!


 


                                        

Ἡ μνήμη σου ἔνδοξε, Μάρτυς Δημήτριε, ἐφαίδρυνε σήμερον, τὴν Ἐκκλησίαν Χριστοῦ, καὶ πάντας συνήγαγεν, ᾄσμασιν ἐπαξίως, εὐφημεῖν σε θεόφρον, ὡς ὄντως στρατιώτην, καὶ ἐχθρῶν καθαιρέτην· διὸ ταῖς ἱκεσίαις ταῖς σαῖς, ῥῦσαι ἡμᾶς πειρασμῶν.

Ἀθλήσεως καύχημα, Μάρτυς Δημήτριε, Χριστὸν ἐνδυσάμενος,

κατεπολέμησας, ἐχθρὸν τὸν ἀνίσχυρον· πλάνην γὰρ τῶν ἀνόμων, ἐν αὐτῷ καταργήσας, γέγονας τοῖς ἐν πίστει, εὐσεβείας ἀλείπτης· διό σου καὶ τὴν μνήμην, σεπτῶς πανηγυρίζομεν.
Η Κοίμηση του Αγίου Δημητρίου - άγνωστος ζωγράφος του Χάνδακα, δεύτερο μισό του 15ου αιώνα μ.Χ.


Ἐλπὶς ἀκαταίσχυντε, τῶν πεποιθότων εἰς σέ, ἡ μόνη κυήσασα, ὑπερφυῶς ἐν σαρκί, Χριστὸν τὸν Θεὸν ἡμῶν· τοῦτον σὺν τοῖς Ἁγίοις, Ἀποστόλοις δυσώπει, δοῦναι τῇ οἰκουμένῃ, ἱλασμὸν καὶ εἰρήνην, καὶ πᾶσιν ἡμῖν πρὸ τέλους, βίου διόρθωσιν.


Δεῦρο Μάρτυς Χριστοῦ πρὸς ἡμᾶς, σοῦ δεομένους, συμπαθοῦς ἐπισκέψεως· καὶ ῥῦσαι κεκακωμένους, τυραννικαῖς ἀπειλαῖς, καὶ δεινῇ μανίᾳ τῆς αἱρέσεως· ὑφ' ἧς ὡς αἰχμάλωτοι, καὶ γυμνοὶ διωκόμεθα, τόπον ἐκ τόπου, συνεχῶς διαμείβοντες, καὶ πλανώμενοι, ἐν σπηλαίοις καὶ ὄρεσιν. Οἴκτειρον οὖν πανεύφημε, καὶ δὸς ἡμῖν ἄνεσιν, παῦσον τὴν ζάλην καὶ σβέσον, τὴν καθ' ἡμῶν ἀγανάκτησιν, Θεὸν ἱκετεύων, τὸν παρέχοντα τῷ κόσμῳ τὸ μέγα ἔλεος.































Τεῖχος ὠχυρωμένον ἡμῖν, τὰς ἑλεπόλεις τῶν ἐχθρῶν μὴ πτοούμενον, ἐδόθης τὰς τῶν βαρβάρων, ἐπιδρομὰς καταργῶν, καὶ πασῶν τῶν νόσων τὰ συμπτώματα· κρηπὶς ἀκατάβλητος, καὶ θεμέλιος ἄρρηκτος, καὶ πολιοῦχος, οἰκιστὴς καὶ ὑπέρμαχος, ἐχρημάτισας, τῇ σῇ πόλει Δημήτριε· ἣν καὶ νῦν παμμακάριστε, δεινῶς κινδυνεύουσαν, καὶ τρυχομένην ἀθλίως, ταῖς σαῖς πρεσβείαις διάσωσον, Χριστὸν ἱκετεύων, τὸν παρέχοντα τῷ κόσμῳ τὸ μέγα ἔλεος.
Πᾶσαν τὴν ἀρετὴν συλλαβών, τῶν Ἀθλοφόρων ὁ χορὸς ἀναδείκνυται, ἐντεῦθεν τῆς ἀκηράτου, καὶ μακαρίας ζωῆς, τὴν τρυφὴν ἀξίως ἐκληρώσαντο· ἐν οἷς ἀξιάγαστε, διαπρέπων Δημήτριε, καὶ τῇ μιμήσει, τοῦ Χριστοῦ σεμνυνόμενος, καὶ καυχώμενος, τῇ τῆς λόγχης ἰσότητι, αἴτησαι ἐκτενέστερον, ἡμᾶς τοὺς τιμῶντάς σε, τῶν παθημάτων ῥυσθῆναι, καὶ χαλεπῶν περιστάσεων, θερμῶς ἱκετεύων, τὸν περέχοντα τῷ κόσμῳ τὸ μέγα ἔλεος.
Τὸν λόγχαις κληρωσάμενον, τῆς σωτηρίου πλευρᾶς τὴν χάριν, τῆς νυγείσης τῇ λόγχῃ, ἐξ ἧς ἡμῖν πηγάζει ὁ Σωτήρ, ζωῆς καὶ ἀφθαρσίας νάματα, Δημήτριον τιμήσωμεν, τὸν σοφώτατον ἐν διδαχαῖς, καὶ στεφανίτην ἐν Μάρτυσι· τὸν δι' αἵματος τελέσαντα, τὸν τῆς ἀθλήσεως δρόμον, καὶ θαύμασιν ἐκλάμψαντα πάσῃ τῇ οἰκουμένῃ, τόν ζηλωτὴν τοῦ Δεσπότου, καὶ συμπαθῆ φιλόπτωχον· τὸν ἐν πολλοῖς καὶ πολλάκις κινδύνοις χαλεποῖς, τῶν Θεσσαλονικέων προϊστάμενον, οὗ καὶ τὴν ἐτήσιον μνήμην γεραίροντες, δοξάζομεν Χριστὸν τὸν Θεόν, τὸν ἐνεργοῦντα δι' αὐτοῦ πᾶσι τὰ ἰάματα.




Βαρθολομαίος: Ο Πόλεμος εν ονόματι της Θρησκείας είναι Πόλεμος εναντίον αυτής της ίδιας της Θρησκείας





Αρκετά μηνύματα περιελάμβανε ο χαιρετισμός του Οικουμενικού Πατριάρχου κ. κ. Βαρθολομαίου κατά το εν τη Πατριαρχική Μεγάλη του Γένους Σχολή Συνέδριον με θέμα: «Εξερευνώντας την πόλη μου … Περιβάλλον, άνθρωπος και κοινωνία στα αστικά κέντρα του
21ου αιώνα - Ελλάδα και Τουρκία» στις 24 Οκτωβρίου.

Ακολουθει ολόκληρος ο χαιρετισμός:


Ιερώτατοι άγιοι αδελφοί,
Ελλογιμωτάτη Διευθύντρια της καθ᾿ ημάς Πατριαρχικής Μεγάλης του Γένους Σχολής,
Ελλόγιμοι Εκπαιδευτικοί,
Αγαπητοί μαθηταί και μαθήτριαι,

Με πολλήν χαράν χαιρετίζομεν την εμπνευσμένην πρωτοβουλίαν της Πατριαρχικής Μεγάλης του Γένους Σχολής να διοργανώση το μαθητικόν αυτό Συνέδριον με θέμα: «Εξερευνώντας την πόλη μου … Περιβάλλον, άνθρωπος και κοινωνία στα αστικά κέντρα του 21ου αιώνα - Ελλάδα και Τουρκία», και να συγχαρώμεν από καρδίας δι᾽ αυτήν τόσον την Διευθύντριαν της Σχολής, Ελλογιμωτάτην κυρίαν Βικτωρίαν Λαιμοπούλου, όσον και τους συντελέσαντας εις την διοργάνωσιν του Συνεδρίου, τους καθηγητάς και τα μέλη της Εφορείας αυτής με επί κεφαλής τον Εντιμολ. κ. Αθανάσιον Αγγελίδην.

Η πρωτοβουλία αυτή, της οποίας ζώμεν από σήμερα την πραγματοποίησιν, είναι όντως εμπνευσμένη, διότι συγκεντρώνει εις την ωραίαν αυτήν αίθουσαν εκδηλώσεων της ιστορικής Σχολής μας μαθητάς από την Ελλάδα και την Τουρκίαν διά να συζητήσουν και να ανταλλάξουν απόψεις, διά να εισφέρουν προτάσεις και να προβληματισθούν διά δύο σημαντικούς παράγοντας της ανθρωπίνης ζωής: το φυσικόν και το κοινωνικόν περιβάλλον και την σχέσιν του ανθρώπου μετ᾽ αυτών, σχέσιν η οποία καθορίζει το παρόν και το μέλλον της ζωής του. Καί πάντα ταύτα θα εξετασθούν εις το πλαίσιον της ζωής του συγχρόνου ανθρώπου εις τα αστικά κέντρα τόσον της Τουρκίας όσον και της Ελλάδος, τα οποία διά του μεγέθους και της δομής των καθιστούν τα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζει το περιβάλλον, φυσικόν και κοινωνικόν, οξύτερα, και την άμεσον διευθέτησίν των επιβεβλημένην ανάγκην.

Η διοργάνωσις του παρόντος συνεδρίου τυγχάνει όμως ευπρόσδεκτος και αξιέπαινος πρωτοβουλία και διά δύο ακόμη λόγους: ο πρώτος είναι η παρεχομένη ευκαιρία συναντήσεως και ανταλλαγής απόψεων επί της προβληματικής του Συνεδρίου μεταξύ μαθητών εκ της ενταύθα Ομογενείας και εκ της Ελλάδος, αλλά και αλληλογνωριμίας αυτών, προς όφελος και των δύο πλευρών. Διό και με πολλήν πατρικήν στοργήν και αγάπην καλοσωρίζομεν τους εξ Ελλάδος προερχομένους μαθητάς, η παρουσία και συμμετοχή των οποίων εις το μαθητικόν τούτο Συνέδριον μας δίδει μεγάλην χαράν, και γεμίζει την καρδίαν μας με αισιοδοξίαν διά το μέλλον εν γένει, αλλά και διά το φυσικόν και κοινωνικόν περιβάλλον, μέσα εις το οποίον θα ζήσετε και εσείς και οι συνομίληκοί σας.
Εις αυτό ακριβώς έγκειται και ο δεύτερος λόγος ο οποίος καθιστά εμπνευσμένην την πρωτοβουλίαν διοργανώσεως του Συνεδρίου τούτου.

Τα προβλήματα του φυσικού περιβάλλοντος και η προστασία του, ως και τα ζητήματα τα συνδεόμενα με το κοινωνικόν περιβάλλον, όπως είναι τα φαινόμενα της ξενοφοβίας και του ρατσισμού, της αποξενώσεως των ανθρώπων, και της περιθωριοποιήσεως ωρισμένων εξ αυτών λόγω ιδιαιτέρων συνθηκών της ζωής των, απασχολούσαν μέχρι τούδε μόνον τους μεγαλυτέρους, οι οποίοι και φέρομεν εν πολλοίς την ευθύνην τόσον διά την μόλυνσιν και καταστροφήν του φυσικού περιβάλλοντος όσον και διά τα υπάρχοντα εις το κοινωνικόν περιβάλλον προβλήματα, τα οποία δυναμιτίζουν πολλές φορές τας σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων, και αυτήν ταύτην την κοινωνίαν. Διά του παρόντος όμως συνεδρίου τα ζητήματα αυτά γίνονται αντικείμενον προβληματισμού και προτάσεων και των νεωτέρων, των μαθητών των Σχολείων μας, γεγονός το οποίον αποδεικνύει την ευαισθητοποίησιν αυτών και γεννά την ελπίδα διά το μέλλον, ότι θα είναι καλλίτερον του σήμερον.

Το τοιούτον μας χαροποιεί μεγάλως διότι ως Οικουμενικόν Πατριαρχείον από δεκαετιών αγωνιζόμεθα διά την εμπέδωσιν της ανάγκης προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος, το οποίον αποτελεί τον κοινόν οίκον τον οποίον εχάρισεν εις όλους ανεξαιρέτως τους ανθρώπους ο Δημιουργός Θεός, και τον οποίον έχομεν την ευθύνην και το χρέος να προστατεύωμεν ως και τον προσωπικόν μας οίκον έκαστος. Εκ παραλλήλου προς την προστασίαν του φυσικού περιβάλλοντος το Οικουμενικόν Πατριαρχείον δεν παύει να κηρύττη και να υπερασπίζεται την κοινήν αξίαν όλων των ανθρώπων, συμφώνως προς τον λόγον του Αποστόλου Παύλου «ουκ ένι Ιουδαίος ουδέ Έλλην, ουκ ένι δούλος ουδέ ελεύθερος, ουκ ένι άρσεν και θήλυ• πάντες γαρ υμείς εις εστε εν Χριστώ Ιησού» (Γαλ. γ΄ 28-29), και να αγωνίζεται παντοιοτρόπως διά την άρσιν πάσης διακρίσεως μεταξύ των ανθρώπων, ως απαδούσης και αντιστρατευομένης το θέλημα και τας εντολάς του Θεού.

Το Οικουμενικόν Πατριαρχείον από δεκαετιών εργάζεται διά την ανάπτυξιν διμερών και πολυμερών διαθρησκειακών διαλόγων οι οποίοι έχουν ως κύριον στόχον τους την καλλιέργειαν της ιδέας της ανοχής του ετέρου, του διαφορετικού, και την προβολήν του οράματος της επιτεύξεως της ειρηνικής συμβιώσεως μεταξύ ανθρώπων διαφορετικών θρησκευτικών πεποιθήσεων και ιδεολογικών τοποθετήσεων. Ως Οικουμενικός Πατριάρχης πολλάκις έχομεν είπει και τονίσει, ότι ο πόλεμος εν ονόματι της θρησκείας είναι πόλεμος εναντίον αυτής της ίδιας της θρησκείας. Δυστυχώς, τας ημέρας αυτάς γινόμεθα και πάλιν μάρτυρες πολεμικών συρράξεων αι οποίαι έχουν την αιτίαν των εις τας διαφορετικάς θρησκευτικάς πεποιθήσεις, διό και συγχαίρομεν πρωτοβουλίας όπως είναι η παρούσα, αι οποίαι στοχεύουν εις την καλλιέργειαν της ιδέας της ανοχής και της ειρηνικής συνυπάρξεως των ανθρώπων.

Η συμμετοχή σας, λοιπόν, εις το μαθητικόν τούτο Συνέδριον αποτελεί απόδειξιν της συστρατεύσεώς σας εις την μεγάλην αυτήν προσπάθειαν, η οποία ελπίζομεν και ευχόμεθα από καρδίας να αποβή ωφέλιμος και καρποφόρος, η δε εν τη Πόλει παραμονή σας και το προσκύνημά σας εις ένα τόπον εις τον οποίον τα ίχνη της ιστορίας του Γένους μας παραμένουν ανεξίτηλα, να είναι μία αλησμόνητος εμπειρία δι᾽ όλους σας, την οποίαν θα επιθυμήτε να ζήσετε και πάλιν επανερχόμενοι εδώ, όπου και σας αναμένομεν πάντοτε μετά πολλής αγάπης. Τούτο ισχύει τόσον δι᾽ εσάς, τους μαθητάς εξ Ελλάδος, πολλούς από τους οποίους έχομεν την χαράν να υποδεχώμεθα και εις το Φανάριον και εις τα διοργανούμενα τα τελευταία έτη καθ᾽ εκάστην άνοιξιν υπό του Ζωγραφείου Λυκείου μαθητικά συνέδρια, όσον και τους φοιτητάς, ως είναι οι παρόντες σήμερον εις το Συνέδριον φοιτηταί της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Σας υποδεχόμεθα και σας, Ελλόγιμοι φοιτηταί, με πολλήν πατρικήν αγάπην, και χαιρόμεθα ιδιαιτέρως διά την παρουσίαν σας εις τον ιστορικόν αυτόν χώρον της Παιδείας, τον αποτελούντα προέκτασιν της Ιεράς αυλής της Μητρός Εκκλησίας, η οποία ουδέποτε έπαυσε να μεριμνά και να φροντίζη διά την προώθησιν και προαγωγήν της παιδείας, ιδία δε διά του προκατόχου ημών και ιδρυτού, προ 560 ετών, της Πατριαρχικής ταύτης Σχολής, λογίου Πατριάρχου Γενναδίου του Σχολαρίου, εις τον οποίον είναι αφιερωμένον το εντός ολίγων εβδομάδων πραγματοποιούμενον εν συνεργασία μετά της Θεολογικής Σχολής σας Συνέδριον εις τον χώρον τούτον και πάλιν.
Σας καλωσορίζομεν λοιπόν όλους, μαθητάς και φοιτητάς, εις την Πόλιν μας και σας ευλογούμεν πατρικώς, ευχόμενοι πλούσιον τον παρά Θεού φωτισμόν διά τας σπουδάς και την ζωήν σας.


Πηγή:

http://www.agioritikovima.gr/oikpa/item/46043-βαρθολομαίος-οι-διαθρησκειακοί-διάλογοι-έχουν-στόχο-την-ανοχή-του-διαφορετικού

Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2014

Πάπας Φραγκίσκος: Οι Δεσμοί των δύο Εδρών Ρώμης και Κωνσταντινούπολης


fragkiskos-vartholomaios

Του Ιωάννη Λότσιου,

‘’Η επίσκεψη του Επισκόπου Ρώμης στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και η νέα συνάντηση με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο είναι δείγμα του βαθύτερου δεσμού που μας ενώνει για τις Έδρες Ρώμη-Κωνσταντινούπολη  (unisce le sedi di Roma e di Costantinopoli) και την επιθυμία να ξεπεραστούν τα εμπόδια που μας χωρίζουν’’, τόνισε ο Πάπας Φραγκίσκος σήμερα για την επικείμενη επίσκεψη στο Φανάρι συναντώντας σήμερα, στο Βατικανό, τα μέλη του θρησκευτικού ιδρύματος Orientale Lumen Foundation in America.
Ο Πάπας Φραγκίσκος επισήμανε ότι υπάρχει ένας πραγματικός οικουμενικός διάλογος που αναζητεί την πιστότητα στο πρόσωπο του Χριστού και στο θέλημα του.Ο Πάπας πρόσθεσε, επίσης, ότι η διάσταση της εσωτερικής ανανέωσης «είναι βασικής σημασίας για να πορευθεί κανείς το δρόμο που οδηγεί στην επανασυμφιλίωση και την πλήρη κοινωνία ανάμεσα σε όλους τους πιστούς του Ιησού».Σύμφωνα με τον ποντίφικα, «δεν νοείται πραγματικός οικουμενικός διάλογος, χωρίς μια μεγαλύτερη διάθεση προς την εσωτερική ανανέωση και την αναζήτηση μεγαλύτερης προσήλωσης και πιστότητας προς τον Ιησού και το θέλημά του».
 Ιδιαιτέρως έκανε μνεία για τον ζήλο και την προσπάθεια τους για την χριστιανική ενότητα των δύο προκατόχων του Πάπα Ιωάννη τον 23ον και  Πάπα Ιωάννη Παύλο, που προσφάτως αναγνωριστήκαν Άγιοι: «Ο Πάπας Ιωάννης 23ος, όταν συγκάλεσε την Δεύτερη Βατικανή Οικουμενική Σύνοδο, το 1962, υπέδειξε - μεταξύ των στόχων- και την ένωση των χριστιανών, ενώ ο Ιωάννης Παύλος ο Β' έδωσε σημαντική ώθηση στη στράτευση της Καθολικής Εκκλησίας προς τον οικουμενικό διάλογο, με την εγκύκλιό του, Ut unum Sint».

Η πράξη της αγιοποιήσεως υπογραμμίζει την συμβολή τους στην ανάπτυξη των σχέσεων μεταξύ Ρ/Καθολικής και Ορθόδοξης Εκκλησίας, τόνισε ο Πάπας Φραγκίσκος.




Πηγή:

http://vaticaninsider.lastampa.it/nel-mondo/dettaglio-articolo/articolo/ecumenismo-ecumenism-ecumenismo-37124/




Πέμπτη 23 Οκτωβρίου 2014

Καρδινάλιος Κοχ: Ενίσχυση των Σχέσεων η Συνάντηση Πάπα και Πατριάρχου





Tου Ιωάννη Λότσιου,
φωτο απο παλιότερη συνάντηση



Ο Πρόεδρος του Ποντιφικού Συμβουλίου για την Χριστιανική Ενότητα, Καρδινάλιος Κερτ Κοχ , σε πρόσφατη συνέντευξη του με την επίσημη δήλωση για το ταξίδι του Πάπα Φραγκίσκου στην Τουρκία, εξέφρασε την ελπίδα ότι η συνάντηση Πάπα και Πατριάρχου στην Κωνσταντινούπολη κατά την Θρονική Εορτή θα ενισχύσει τις σχέσεις μεταξύ Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών: «Ο Παναγιότατος Πατριάρχης με βοήθησε να κοιτάξω την αναγκαιότητα του θεολογικού διαλόγου μεταξύ Ορθοδόξου και Καθολικής Εκκλησίας και με αυτήν την έννοια η συνάντηση θα ενισχύσει τις σχέσεις μας».

Ιδιαίτερος όμως υπογράμμισε ότι το οικουμενικό όραμα του Πατριάρχη Βαρθολομαίου είναι ένα βασικό στοιχείο για τον ίδιο που διευκολύνει τάσεις και ερωτήματα στον υφιστάμενο θεολογικό διάλογο.

Ο Καρδινάλιος Κοχ τόνισε ότι ο θεολογικός διάλογος είναι σε ένα πολύ δύσκολο και κρίσιμο σημείο, με το θέμα της συνοδικότητας και Πρωτείου και του ρόλου του Επισκόπου Ρώμης.

Για τον διάλογο με τους μουσουλμάνους υπογράμμισε ότι είναι απαραίτητος και για τους Ορθοδόξους και για τους Καθολικούς, αλλά πρέπει να ξεχωρίσουμε και να μην ταυτίζουμε με την θρησκεία τους εξτρεμιστές για να λυθούν τα προβλήματα των χριστιανών στις περιοχές αυτές. Η ‘’βία δεν είναι αδελφή της θρησκείας, αλλά η ειρήνη’’, υπογράμμισε.

Τέλος ο Καρδινάλιος αποκάλυψε ότι η Εγκύκλιο για την Οικολογία ίσως αποτελέσει κοινό κείμενο Πάπα και Πατριάρχου, λόγο και των ιδιαίτερων δεσμών φιλίας και αγάπης που διατηρούν, το οποίο ακόμα επίσημα δεν έχει επιβεβαιωθεί.



Πηγή:

http://www.catholicnewsagency.com/news/ecumenical-dialogue-in-the-spotlight-as-popes-turkey-trip-approaches-48986/

Τετάρτη 22 Οκτωβρίου 2014

Διάσκεψη για το Οικουμενικό Πατριαρχείο στο Τορόντο.

 


Διάσκεψη στις 21 Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκε απο την Μητρόπολη Τορόντο για το Οικουμενικό Πατριαρχείο με θέμα απο το παρελθόν κοιτάζοντας στο μέλλον, ''Reflecting on the Past; Looking toward the Future''. Οι εισηγήσεις κάλυψαν τον ιστορικό και εκκλησιαστικό ρόλο του Οικουμενικού Πατριαρχείου και την άσκηση της θρησκευτικής ελευθερίας.

Το μήνυμα του Οικουμενικου Πατριάρχη
Ἱερώτατε Μητροπολῖτα Τορόντο, ὑπέρτιμε καὶ ἔξαρχε παντὸς Καναδᾶ, ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι ἀγαπητὲ ἀδελφὲ καὶ συλλειτουργὲ τῆς ἡμῶν Μετριότητος κύριε Σωτήριε, χάρις εἴη τῇ ὑμετέρᾳ Ἱερότητι καὶ εἰρήνη παρὰ Θεοῦ.
Μετ᾿ ἰδιαιτέρας χαρᾶς καὶ εὐαρεσκείας ἐπληροφορήθημεν ἐκ τοῦ ἀπὸ τῆς δ΄ Αὐγούστου ἐ.ἔ. γράμματος τῆς ὑμετέρας ἀγαπητῆς Ἱερότητος ὅτι ἡ ὑπ᾿ αὐτὴν Ἱερὰ Μητρόπολις Τορόντο ὀργανώνει τὴν κα΄ Ὀκτωβρίου ἐ.ἔ. ἡμερίδα μὲ θέμα τὸ Οἰκουμενικὸν ἡμῶν Πατριαρχεῖον, τὸν ἱστορικὸν καὶ ἐκκλησιαστικὸν αὐτοῦ ρόλον καὶ τὴν ἱερὰν ἀποστολὴν ἀλλὰ καὶ τὴν μακραίωνα μέχρι τῶν ἡμερῶν ἡμῶν μεμαρτυρημένην μεγίστην προσφορὰν αὐτοῦ καὶ τὰ ἀντιμετωπιζόμενα ὑπ᾿ αὐτοῦ σήμερον ἐν τῇ ἀσκήσει τῆς οἰκουμενικῆς διακονίας του προβλήματα, μετὰ προβολῆς ὡριαίας διαρκείας ταινίας ἐπὶ τῆς συμπληρουμένης τὴν ἑπομένην, κβ΄ Ὀκτωβρίου ἐ.ἔ., εἰκοσιτριετοῦς Πατριαρχικῆς ἡμῶν διακονίας, ἐφ᾿ ᾗ ἡμερίδι αἰτεῖται ἡ ὑμετέρα ἀγάπη τὸν Πατριαρχικὸν ἡμῶν χαιρετισμόν, τὸν ὁποῖον καὶ μετὰ συγκινήσεως πολλῆς καὶ εὐφροσύνου χαρᾶς καὶ ἀγαλλιάσεως ἀπευθύνομεν πᾶσι τοῖς μετέχουσιν αὐτῆς ἐκ Καναδᾶ καὶ ἐξ Ἡνωμένων Πολιτειῶν τῆς Ἀμερικῆς ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι ἀδελφοῖς καὶ εὐλογημένοις τέκνοις ἡμῶν.
Τὸ Οἰκουμενικὸν Πατριαρχεῖον, ἑδρεῦον ἐν τῇ Κωνσταντίνου Πόλει, τυγχάνει, ὡς γνωστὸν τοῖς πᾶσιν, ἡ ἀνωτάτη Θρησκευτικὴ Ἀρχὴ τῶν ἁπανταχοῦ τῆς οἰκουμένης Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν, εἶναι δὲ ὀνόματι καὶ πράγματι οἰκουμενικὸν καὶ ἀπολαμβάνει καθολικοῦ κύρους παγκοσμίως λόγῳ πρωτίστως τῆς προσφορᾶς ἀλλὰ καὶ τῆς θέσεως αὐτοῦ ὡς πρώτης Ἐκκλησίας ἐν τῇ Ὀρθοδοξίᾳ.
Ἡ οἰκουμενικότης τῆς Μητρὸς πάντων ἡμῶν Ἐκκλησίας τῆς Κωνσταντινουπόλεως, ὡς ἰδιότης ἀπορρέουσα ἐκ τῶν καθηκόντων καὶ εὐθυνῶν αὐτῆς, προϋπῆρξε τῆς ἀποδόσεως εἰς αὐτὴν τοῦ σχετικοῦ τίτλου. Εἰδικώτερον, ὑπὸ τῆς συνελθούσης ἐν Χαλκηδόνι τὸ ἔτος 451 μ. Χ. Δ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου ἀπεδόθησαν εἰς τὸ Πατριαρχεῖον τῆς Νέας Ρώμης - Κωνσταντινουπόλεως ἴσα πρεσβεῖα τιμῆς πρὸς τὸ Πατριαρχεῖον τῆς Παλαιᾶς Ρώμης καὶ ὡρίσθη ὅπως ἡ τοπικὴ δικαιοδοσία αὐτοῦ περιλαμβάνῃ ὡρισμένας ρητῶς κατονομαζομένας ἐδαφικὰς περιοχὰς καὶ ἐπὶ πλέον, συλλήβδην, ὅλας τὰς ἐκτὸς τῶν ὁρίων τῶν λοιπῶν Ὀρθοδόξων Πατριαρχείων καὶ Αὐτοκεφάλων Ἐκκλησιῶν ἐδαφικὰς περιοχάς, ἤτοι ὅλην τὴν ὑπόλοιπον οἰκουμένην.
Συνεπείᾳ αὐτοῦ καὶ τῆς ἀναπτύξεως ἱεραποστολικῆς καὶ εὐρυτέρας ἐπὶ παγκοσμίου ἐπιπέδου δράσεως ὑπὸ τοῦ Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως ἀπεδόθη εἰς αὐτό, ἤδη ἀπὸ τοῦ Ϛ΄ αἰῶνος, ὁ τίτλος οἰκουμενικόν, ὁ ὁποῖος συνεχῶς ἔκτοτε ἀποδίδοται αὐτῷ ὁμοφώνως ὑπὸ πάντων, Ἐκκλησιῶν Ὀρθοδόξων καὶ μή, κρατῶν, διεθνῶν ὀργανισμῶν καὶ ἰδιωτῶν.
Ὁ θεσμός, λοιπόν, τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, αὐτοδιοικούμενος, αὐτοανανεούμενος καὶ μὴ ἐπηρεαζόμενος ὑπὸ τῶν μεταβολῶν τῶν πλαισιούντων αὐτὸ θεσμῶν καὶ φυσικῶν προσώπων, τυγχάνει παγκοσμίου ἐκκλησιαστικῆς καὶ πολιτειακῆς ἀναγνωρίσεως ἀνὰ τοὺς αἰῶνας καὶ μέχρι σήμερον, ὡς καταφαίνεται καὶ ἐκ τῶν γενησομένων ἀνακοινώσεων κατὰ τὴν ἡμερίδα ταύτην ἀλλὰ καὶ ἐκ τῆς προβολῆς στιγμῶν καὶ καιρίων γεγονότων τῆς μακρᾶς, Χάριτι Θεοῦ, προσωπικῆς Πατριαρχικῆς ἡμῶν διακονίας πρὸς τὴν Μητέρα πάντων ἡμῶν Ἐκκλησίαν τῆς Κωνσταντινουπόλεως καὶ ἐξ αὐτῆς πρὸς τὸν κόσμον.
Ὡς καταδείκνυσι, λοιπόν, ἡ ἱστορία καὶ ἡ μέχρι σήμερον μαρτυρία καὶ προσφορὰ τοῦ Οἰκουμενικοῦ ἡμῶν Πατριαρχείου, τοῦτο δὲν εἶναι δημιούργημα μιᾶς στιγμῆς ἢ μιᾶς περιόδου ἢ τῆς νομοθεσίας μιᾶς χώρας ἢ πολλῶν χωρῶν, ἀλλὰ ἀποτελεῖ σταθμὸν καὶ διάστημα ἐν τῇ πνευματικῇ σφαίρᾳ καὶ στρατείᾳ τῆς σωτηρίας τοῦ κόσμου καὶ τῆς ὑπηρεσίας τῆς ψυχοσωματικῆς ὀντότητος τοῦ ἀνθρώ-που, ὑπερβαῖνον καὶ τὸν χρόνον καὶ τὸν τόπον, πορευόμενον ἐπὶ τῆς θεόθεν προορισθείσης ἀποστολῆς αὐτοῦ.
Ἀπευθυνόμενοι πρὸς εἰδότας, δηλοῦμεν καὶ διαβεβαιοῦμεν ὑμᾶς καὶ πάντας, τοὺς ἐγγὺς καὶ τοὺς μακράν, τὴν ἱερὰν ταύτην κληρουχίαν αὐτοῦ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Τορόντο, τμῆμα καὶ ταύτης τῆς ἀνὰ τὴν οἰκουμένην ἐκκλησιαστικο-κανονικῶς καθορισθείσης ἀναμφισβητήτου δικαιοδοσίας τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, ὅτι τοῦτο ἔχει κατὰ τοὺς ἱεροὺς κανόνας τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ὀντότητα καὶ ὑπόστασιν ἀνεξάρτητον, ἀνεγνωρισμένην διεθνῶς, παγκοσμίως καὶ διεκκλησιαστικῶς ἐπὶ αἰῶνας, μὲ ἀποστολὴν καὶ προσφορὰν οἰκουμενικὴν θρη-σκευτικοῦ, χριστιανικοῦ, πολιτισμικοῦ καὶ εὐρυτέρου χαρακτῆρος.
Ὅθεν καὶ ὑμεῖς, Ἱερώτατε καὶ φίλτατε ἀδελφὲ Μητροπολῖτα Τορόντο κύριε Σωτήριε, καὶ πάντες οἱ μετέχοντες τῆς ἡμερίδος ταύτης, προτρεπόμεθα καὶ παρακαλοῦμεν ὅπως διατηρῆτε ἄσβεστον τὴν φλόγα τοῦ αἰωνοβίου Θεσμοῦ τούτου, μεταλαμπαδεύοντες ταύτην εἰς τὰς ἐπερχομένας γενεάς, ὥστε, ἐντὸς ἑνὸς ὑλιστικοῦ καὶ διαρκῶς μακρυνομένου τῶν ριζῶν αὐτοῦ περιβάλλοντος, νὰ δίδητε διαρκῶς μαρτυρίαν σεβασμοῦ καὶ μνήμης τῆς πολυτίμου ταύτης πατρογονικῆς, πατροπαραδότου, ἀλησμονήτων χώρων καὶ περιοχῶν πνευματικῆς, πολιτιστικῆς καὶ εὐρυτέρας κληρονομίας, ἥτις εἶναι ἀδιάκοπος ἱστορία, παράδοσις, φρόνημα καὶ σύγχρονος μαρτυρία, διακονία καὶ προσφορὰ πρὸς πάντα ἄνθρωπον ἐρχόμενον εἰς τὸν κόσμον, ὡς ἀκριβῶς καὶ ὁ Κύριος καὶ δομήτωρ τῆς Ἐκκλησίας Ἰησοῦς Χριστός, ὁ χθὲς καὶ σήμερον ὁ αὐτὸς καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας (πρβλ. Ἑβρ. ιγ΄ 8-9).
Ἡ δὲ Χάρις Αὐτοῦ τοῦ Θεοῦ τῆς ἀγάπης καὶ τῆς εἰρήνης καὶ τὸ λαμπυρίζον φῶς τοῦ Φαναρίου, τὸ ὁποῖον ἐκπέμπεται καὶ ἐξακτινώνεται οἰκουμενικῶς καὶ θυσιαστικῶς πρὸς πάντας, ὁμοῦ μετὰ τῆς εὐχῆς καὶ ὁλοθύμου εὐλογίας τοῦ παρόντος νοερῶς κατὰ τὴν ἡμερίδα ταύτην μετὰ πάντων ὑμῶν Πατριάρχου σας, τοῦ φύλακος καὶ συνεχιστοῦ τῆς πατρῴας κληρονομίας τοῦ Ἁγιωτάτου Ἀποστολικοῦ καὶ Πατριαρχικοῦ Οἰκουμενικοῦ Θρόνου, εἴησαν μετὰ τῆς ὑμετέρας προσφιλοῦς Ἱερότητος καὶ μετὰ πάντων ὑμῶν, ἀγαπητοὶ Ὀρθόδοξοι τοῦ Καναδᾶ, τέκνα θεοευλόγητα τῆς Μητρὸς Ἐκκλησίας, τοῦ ὀφθαλμοῦ τῆς Κωνσταντινουπόλεως καὶ συμπάσης τῆς Οἰκουμενικῆς Ὀρθοδοξίας. Ἀμήν.
,βιδ΄ Ὀκτωβρίου κα΄




Πηγή:

http://www.patriarchate.org/news/releases/toronto-conference-2014

Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2014

Κωνσταντινούπολη: Η Συνάντηση Πάπα και Πατριάρχου κατα την Θρονική Εορτή

Πάπας Φραγκίσκος θα μεταβεί από τις 28 ως τις 30 Νοεμβρίου στην Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, για να επισκεφθεί Τούρκους αξιωματούχους ...και το Οικουμενικό Πατριαρχείο, ανακοίνωσε σήμερα ο εκπρόσωπος του Βατικανού Φεντερίκο Λομπάρντι.

Την Παρασκευή 28 Νοεμβρίου ο Πάπας θα φθάσει στην Άγκυρα για το επισημότερο τμήμα του ταξιδιού του: Συναντήσεις με τους κύριους πολιτικούς αξιωματούχους της χώρας και επίσκεψη στο μαυσωλείο του ιδρυτή του σύγχρονου τουρκικού κράτους Μουσταφά Κεμάλ.

Το Σάββατο στην Κωνσταντινούπολη θα επισκεφθεί το μουσείο της Αγίας Σοφίας, μετά το Μπλε Τζαμί, το οποίο είχε επισκεφθεί το Νοέμβριο του 2006 και ο πάπας Βενέδικτος 16ος. Ο Φραγκίσκος θα χοροστατήσει στη συνέχεια λειτουργίας στον καθολικό καθεδρικό ναό της Κωνσταντινούπολης.

Θα συναντηθεί επίσης για μια οικουμενική προσευχή με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίο, με τον οποίο διατηρεί πολύ φιλικές σχέσεις.

Την Κυριακή, ο Πάπας Φραγκίσκος θα εορτάσει την εορτή του Αγίου Ανδρέα μαζί με τον Οικουμενικό Πατριάρχη και στη συνέχεια θα υπογράψει μαζί του μια κοινή δήλωση.

Πολύ αυστηρά μέτρα ασφαλείας πρόκειται να ληφθούν στη διάρκεια της επίσκεψης αυτής, καθώς η Τουρκία βιώνει ισχυρές εντάσεις που οφείλονται στις συγκρούσεις στο Ιράκ και τη Συρία και έχουν αναζωπυρώσει τις εντάσεις ανάμεσα στους Κούρδους και τους Τούρκους.

Εκδίδονται Αθεϊστικά Πιστοποιητικά Απαρνήσεως του Χριστιανικού Βαπτίσματος



Tου Ιωάννη Λότσιου

Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα των άθεων και της υπηρεσίας στην Αμερική ‘’National Secular Society’’, προσφέρονται πιστοποιητικά απαρνήσεως του χριστιανικού βαπτίσματος και την απόταξης στην εκκλησία ή ομολογία στην οποία ανήκουν. Εκτιμάται ότι την συγκεκριμένη δήλωση περίπου 100,000 πολίτες έχουν κατεβάσει από την συγκεκριμένη ιστιοσελίδα στην διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών
[1]. Η ιστιοσελίδα Unbaptism.org[2] προσφέρει και αυτή μια διευκόλυνση σε όσους θέλουν να απαρνηθούν την θρησκεία και ιδιαίτερα τον χριστιανισμό. Η δήλωσης είναι η εξής:

«(όνομα) έχοντας κάποια στιγμή δεχθεί το χριστιανικό βάπτισμα και στη συνέχεια αντιλήφτηκα ότι οι πεποιθήσεις μου ήταν λάθος, με την παρούσα δημόσια δήλωση ανακαλώ όλες τις επιπτώσεις τις συγκεκριμένης ιεροτελεστίας, αποκηρύσσοντας και την Εκκλησία στην οποία τελέσθηκε. Στο όνομα της ανθρώπινης λογικής, απορρίπτω όλα τα δόγματα της Εκκλησίας και άλλες τέτοιες δεισιδαιμονίες. Θα ήθελα να μην απαριθμούμε στον αριθμό πιστών της Εκκλησίας στις τελευταίες στατιστικές δηλώσεις των βαπτισμάτων».

Ακόμα περισσότερο τον περασμένο μήνα μια αθεϊστική ομάδα που αυτοαποκαλείται ‘’Κυριακάτικη Σύναξη’’, ξεκίνησε κάποιες εργασίες συγκεντρώσεως πιστοποιητικών ή πείθοντας πολίτες να δηλώσουν την αποταγή τους από τον Χριστιανισμό.
Τα πιστοποιητικά απαρνήσεως είναι: για παιδί, ενήλικα και για μεταθάνατον





Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2014

Πάπας Φραγκίσκος: Αδιανόητη η Μέση Ανατολή δίχως Χριστιανούς


Του Ιωάννη Λότσιου,
Σήμερα ο Πάπας Φραγκίσκος συγκάλεσε την έκτακτη σύσκεψη για τα θέματα της Μέσης Ανατολής. Η αναγκαιότητα της προσευχής και η συνηγορία υπέρ της ειρήνης με συγκεκριμένες πράξεις αποτέλεσαν τα βασικά σημεία που πρέπει να δραστηριοποιηθούν όλοι.

Περιγράφοντας την κατάσταση στη Μέση Ανατολή, ο Πάπας Φραγκίσκος τόνισε ότι η απουσία των χριστιανών από την περιοχή είναι αδιανόητη, όπως στη Συρία κα το Ιράκ, δύο χώρες όπου οι χριστιανοί εκεί βρίσκονται από την αποστολική εποχή και αντιμετωπίζουν απειλές άνευ προηγουμένου. «Εμείς», υπογράμμιζε ο Πάπας Φραγκίσκος, «δεν μπορούμε να αποδεχθούμε την άποψη ότι η Μέση Ανατολή είναι χωρίς χριστιανούς, οι οποίοι για δυο χιλιάδες χρόνια ομολογούν τον Χριστό».

«Πρόσφατα γεγονότα», συνεχίζει ο ίδιος «ειδικά στο Ιράκ και την Συρία είναι πολύ ανησυχητικά. Είμαστε μάρτυρες ενός φαινομένου μιας τρομοκρατίας άνευ προηγουμένου με ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Πολλοί από τους αδελφούς και αδελφές διώκονται και καλούνται να εγκαταλείψουν τους οίκους των με τρόπο βάρβαρο». Κριτική άσκησε ο Φραγκίσκος για την αδιαφορία σε διεθνές επίπεδο και της ‘’άδικης κατάστασης’’ που είναι εναντίων της ανθρώπινης ζωής.

Τέλος επισήμανε ότι απαραίτητα οφείλει να επέμβει η Διεθνής Κοινότητα.



Πηγή:

http://en.radiovaticana.va/news/2014/10/20/pope_francis_middle_east_without_christians_unthinkable/1108997


Κυριακή 19 Οκτωβρίου 2014

O Πάπας «Κλειδί» των Μεταρρυθμίσεων προς Αγιοποίηση. Παρουσία των Δύο Παπών αύριο στο Βατικανό



Του Ιωάννη Λότσιου,

Στο τέλος της Συνόδου των Ρωμαιοκαθολικών Επισκόπων σήμερα 19 Οκτωβρίου στην Θ. Λειτουργία στον Άγιο Πέτρο, παρουσία και του Επίτιμου Πάπα Βενέδικτου θα αρχίσει η διαδικασία της αγιοποιήσεως του Πάπα Παύλου του VI.

Ο Πάπας Παύλος ο VI Giovanni Battista Montini γεννήθηκε το 1897 στην βόρεια ιταλική επαρχία της Brescia.Χειροτονήθηκε το 1920 και έγινε Αρχιεπίσκοπος Μιλάνου το 1954. Εκλέχθηκε Πάπας το 1963 και πέθανε στο Κάστρο του Καντόλφο στις 6 Αυγούστου του 1978.

Ο Πάπας Παύλος χειροτόνησε τον Πάπα Φραγκίσκο και αποτελεί ιδιαίτερο πρότυπο για τον ίδιο.

Συγκάλεσε την Β’ Βατικανή, μιας μεταρρυθμιστικής συνόδου και προήδρευσε των τριών τελευταίων συνεδριάσεων. Είναι ο Πάπας που συναντήθηκε με τον αείμνηστο Οικουμενικό Πατριάρχη Αθηναγόρα, στην Ρώμη, Ιεροσόλυμα και Κωνσταντινούπολη

Ο ίδιος είναι ο πρώτος Πάπας που ταξίδεψε στο εξωτερικό: Ιορδανία και Ισραήλ τον Ιανουάριο 1964, Λίβανο και Ινδία τον Δεκέμβριο του 1964, ΟΗΕ και Νέα Υόρκη τον Οκτώβριο του 1965, Πορτογαλία τον Μάιο του 1967, Τουρκία τον Ιούλιο του 1967, Κολομβία και Βερμούδες τον Αύγουστο του 1968, Ελβετία τον Ιούνιο του 1969, Ουγκάντα τον Ιούλιο του 1969, Ιράν, Πακιστάν, Φιλιππίνες, Αυστραλία, Ινδονησία, Χόνγκ Κόνγκ, Σρι Λάνκα τον Νοέμβριο και Δεκέμβριο του 1970.

Τον Μάιο ο Πάπας Φραγκίσκος ανεγνώρισε το πρώτο θαύμα για τον Πάπα Παύλο VΙ.

Σάββατο 18 Οκτωβρίου 2014

Έγκριση και Αμφιλεγόμενα θέματα: Η ψηφοφορία του «relatio» στην Σύνοδο των Ρωμαιοκαθολικών Επισκόπων



Του Ιωάννη Λότσιου,
Την τελική έγκριση με ενστάσεις σε ορισμένα θέματα έβαλε το «Relatio Synodi» σήμερα το απόγευμα στην τελική συνεδρίαση της  Έκτακτης Συνόδου των Ρωμαιοκαθολικών Επισκόπων υπό την προεδρία του Πάπα Φραγκίσκου.

Η ψηφοφορία του κειμένου που έχει ψηφιστεί από τα συνοδικά μέλη πραγματοποιήθηκε με ηλεκτρονική ψηφοφορία  σε κάθε τμήμα των 62 παραγράφων που περιελάμβανε την επιλογή«placet» o «non placet». Για την έγκριση του κειμένου ήταν απαραίτητη η πλειοψηφία των 2/3 της Συνόδου. Η Θέση για το ζήτημα της τροποποίησης της κανονικής θεωρήσεως για την συμμετοχή των διαζευγμένων και αυτών που έχουν ξανανυμφευθεί, υπήρξαν δύο θέσεις. Δεν έλαβε την πλειοψηφία των 2/3, 104 υπέρ και 74 κατά. Το ίδιο συνέβη και στο θέμα των ομοφυλοφίλων που έλαβε 118 έναντι 62. 

Ο Πάπας Φραγκίσκος αποφάσισε να δημοσιεύσει  ολόκληρο το κείμενο μαζί με την ψηφοφορία για να φανερωθεί το μέγεθος της συναίνεσης σε επιμέρους σημεία. Τα 2/3 των ψήφων 155 υπέρ και 19 κατά, έλαβε η παράγραφος για τα διαζευγμένα ζευγάρια,  για την παράγραφο για την συμμετοχή στα μυστήρια έλαβε 104 έναντι 74. Για το θέμα της ομοφυλοφιλίας  έγινε αναφορά από την Κατήχηση της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας και έλαβε πλειοψηφία αλλά όχι τα 2/3 των ψήφων.

Το κείμενο θα σταλθεί σε όλους τους Επισκόπους για την προετοιμασία της Τακτικής Συνόδου για την Οικογένεια το 2015.

Βαρθολομαίος: "Δι̉ ἡμᾶς ἐδῶ εἰς τό Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον ὁ ὅρος οἰκουμενικός εἶναι κάτι περισσότερον ἀπό ὄνομα, ἀπό ἱστορικόν τίτλον: εἶναι κοσμοθεωρία καί τρόπος ζωῆς. «Τρόπος νά κοιτάζῃς τόν κόσμον, τό χθές καί τό αὔριον, τούς ἄλλους καί τόν ἑαυτόν σου».

ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΝ 
Ἡ εἰς Ἐπίσκοπον χειροτονία τοῦ Θεοφιλ. Ἐψηφισμένου Μητροπολίτου Ἀδριανουπόλεως 
κ. Ἀμφιλοχίου. 
ΟΜΙΛΙΑ 
ΤΗΣ Α. Θ. ΠΑΝΑΓΙΟΤΗΤΟΣ 
ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ 
Κ. Κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΥ 
ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΙΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΝ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑΝ 
ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΑΔΡΙΑΝΟΥΠΟΛΕΩΣ Κ. ΑΜΦΙΛΟΧΙΟΥ 
(18 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2014) 
Θεοφιλέστατε Ἐψηφισμένε Μητροπολῖτα Ἀδριανουπόλεως, 
«Ὁ νομοθετήσας ἡμῖν βαθμῶν καί ταγμάτων τάξιν» σε ἐκάλεσεν εἰς τόν τρίτον βαθμόν τῆς ἱερωσύνης καί σήμερον, ὁμοῦ μετά τῶν συνιερουργούντων ἀδελφῶν Ἀρχιερέων σέ χειροτονοῦμεν Μητροπολίτην Ἀδριανουπόλεως καί σε ὑποδεχόμεθα εἰς τήν χορείαν τῶν Ἱεραρχῶν τοῦ Πανσέπτου Οἰκουμενικοῦ Θρόνου, τοῦθ̉ ὅπερ ἀποτελεῖ διά σε ὑψίστην τιμήν καί προνόμιον -ὡς καί διά πάντας ἡμᾶς-, νά ἀνήκωμεν δηλαδή εἰς τήν πρωτόθρονον ἅμα καί μαρτυρικήν Ἁγίαν τοῦ Χριστοῦ Μεγάλην Ἐκκλησίαν τῆς Κωνσταντινουπόλεως. Εἰς αὐτήν ἀνῆκες ἤδη ὅλῃ ψυχῇ καί διανοίᾳ καί καρδίᾳ καί χείλεσιν ὡς πιστός στρατιώτης αὐτῆς, νῦν δέ καθίστασαι καί ἀξιωματοῦχος της. Ἐγαλουχήθης καί ἠνδρώθης πνευματικῶς παρά Γέροντι σοφῷ καί εὐγενεῖ καί διακριθέντι διά τό ἐκκλησιαστικόν του φρόνημα καί τήν εὐλάβειαν καί ἀφοσίωσιν πρός τήν ποτνίαν Μητέρα Ἐκκλησίαν, τῷ μακαριστῷ, λέγομεν, Μητροπολίτῃ Μεγάρων καί Σαλαμῖνος κυρῷ Βαρθολομαίῳ. Ἀλλ̉ ἀσφαλῶς πολλά ὀφείλεις καί εἰς τόν ἀείμνηστον Ἀρχιμανδρίτην τοῦ Οἰκουμενικοῦ Θρόνου Δαμασκηνόν Κατρακούλην, ὁ ὁποῖος πλείστας ψυχάς ὡδήγησεν εἰς τόν Χριστόν καί τάς ἐστήριξεν εἰς τόν πνευματικόν των ἀγῶνα. Ἄς εἶναι, λοιπόν, αἰωνία ἡ μνήμη αὐτῶν! 
* * * 
Καλεῖσαι τώρα νά διακονήσῃς τήν Μητέρα Ἐκκλησίαν ἀπό τῆς θέσεως τοῦ Διευθυντοῦ τοῦ Γραφείου Ἐκπροσωπήσεως αὐτῆς ἐν Ἀθήναις, «ὀρθοτομῶν τόν λόγον τῆς ἀληθείας εἰς δόξαν τοῦ Πατρός καί τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος» καί συνεισφέρων εἰς τήν ἀγαστήν συνεργασίαν Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου καί Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, καί μάλιστα εἰς τάς παρούσας χαλεπάς διά τό Γένος ἡμέρας. Ἡ προσωπική πνευματική σχέσις σου μέ τόν Μακαριώτατον Ἀρχιεπίσκοπον Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερώνυμον ἀποτελεῖ ἐχέγγυον τῆς ἐπιτυχίας τῆς ἀποστολῆς σου ταύτης, ἡ ὁποία εἶναι καί σπουδαία καί χρήσιμος. Ἀκόμη, διά τήν ἐπιτυχίαν αὐτήν ὑπολογίζομεν εἰς τήν κατάρτισίν σου τήν θεολογικήν καί νομοκανονικήν καί θύραθεν, τῆς ὁποίας δείγματα ἔχεις δώσει πολλά. Θά ζῇς καί εἰς τό ἑξῆς εἰς τήν αἰωνίαν Ἑλλάδα, τήν κοιτίδα τοῦ πολιτισμοῦ, τῆς δημοκρατίας, τῆς φιλοσοφίας, ἀλλά, προτρεπόμεθά σε, κατά τό πνεῦμα καί τήν παράδοσιν τῆς Μητρός Ἐκκλησίας, νά ἀναπνέῃς τόν ἀέρα τῆς οἰκουμένης καί νά ἀγκαλιάζῃς ὅλον τόν κόσμον καί νά μεταδίδῃς εἰς αὐτόν τά μηνύματα εἰρήνης καί συμφιλιώσεως, ἀνοικτῶν ὁριζόντων καί πλατείας καρδίας. Δι̉ ἡμᾶς ἐδῶ εἰς τό Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον ὁ ὅρος οἰκουμενικός εἶναι κάτι περισσότερον ἀπό ὄνομα, ἀπό ἱστορικόν τίτλον: εἶναι κοσμοθεωρία καί τρόπος ζωῆς. «Τρόπος νά κοιτάζῃς τόν κόσμον, τό χθές καί τό αὔριον, τούς ἄλλους καί τόν ἑαυτόν σου». 
Τοῦ λόγου ὄντος περί τοῦ ἐν Ἀθήναις Γραφείου ἡμῶν θά ἦτο παράλειψις ἐάν δέν ἀναφέρωμεν τήν μέχρι τοῦδε διακονίαν ἐν αὐτῷ τοῦ πρώτου Διευθυντοῦ του Ἱερωτάτου ἀδελφοῦ ἁγίου Περγάμου κ. Ἰωάννου, τοῦ σοφοῦ Ἀκαδημαϊκοῦ, μέ τήν πολυποίκιλον ἐπί σειράν ἐτῶν δραστηριότητα καί προσφοράν, διά τήν ὁποίαν καί τόν ἐτιμήσαμεν μόλις πρό ἡμερῶν, ὁμοφώνῳ συνοδικῇ ἀποφάσει, ἀνυψώσαντες αὐτόν ἐπαξίως εἰς Γέροντα Ἱεράρχην τοῦ Θρόνου. Εἴησαν τά ἔτη αὐτοῦ πολλά καί εὐλογημένα! 
* * * 
Θεοφιλέστατε καί προσφιλέστατε ἀδελφέ, 
Ἡμετέρα Πατριαρχικῇ προτάσει καί προβλήσει, ἐξελέγης καί κατεστάθης Μητροπολίτης Ἀδριανουπόλεως, μιᾶς διακεκριμένης ἐπαρχίας τοῦ πανσέπτου τούτου Θρόνου, ἡ ἐκκλησιαστική ἱστορία τῆς ὁποίας ἀρχίζει ἀπό τόν Δ´ αἰῶνα, ἐποχήν κατά τήν ὁποίαν διέπρεψε καί ὁ οὐράνιος προστάτης σου ἅγιος Ἀμφιλόχιος Ἰκονίου. Ἡ Ἀδριανούπολις, συνδέουσα τήν Κωνσταντινούπολιν μετά τῆς λοιπῆς Εὐρώπης, ἀπέβη τό κέντρον ἐπικοινωνίας μεταξύ Ἀνατολῆς καί Δύσεως καί ἀνεδείχθη πόλις ἐμπορική καί βιομηχανική μέ χαρακτῆρα διεθνῆ καί κέντρον σημασίας στρατιωτικῆς καί πολιτικῆς. Ἐκκλησιαστικῶς ηὐμοίρησε νά διαποιμανθῇ ὑπό ἐπιφανῶν προκατόχων σου, τινές τῶν ὁποίων ἀνυψώθησαν εἰς τόν περίπυστον Οἰκουμενικόν Θρόνον, ἄλλοι δέ ἔτι ὑψηλότερον, εἰς τόν Θρόνον τοῦ μάρτυρος. Ἐνδεικτικῶς ἀναφέρομεν ἐνταῦθα τόν φιλόμουσον πρῴην Κωνσταντινουπόλεως Κύριλλον Στ´ καί τόν διάδοχόν του εἰς τήν Μητρόπολιν Ἀδριανουπόλεως Δωρόθεον τόν Πρώϊον, τόν ἀπό Σχολαρχῶν τῆς Μεγάλης τοῦ Γένους Σχολῆς, ἕνα ἐκ τῶν ὀκτώ Μητροπολιτῶν τῶν ἀπαγχονισθέντων τήν ἡμέραν τοῦ Πάσχα ὁμοῦ μετά τοῦ Πατριάρχου Γρηγορίου τοῦ Ε´. 
Ὄχι ὀλιγώτεροι ἧσαν καί οἱ λόγιοι τῆς Ἐπαρχίας σου, Θεοφιλέστατε, μέ ἐπιστέγασμα τόν πολύν Κωνσταντῖνον Καραθεοδωρῆν, τόν διδάσκαλον τοῦ Ἄϊνσταϊν. 
Μνημονεύομεν εὐγνωμόνως ὅλους αὐτούς τούς κεκοιμημένους Ἀδριανουπολίτας καί χαιρετίζομεν καί εὐλογοῦμεν τούς ἐπιζῶντας ἐν τῷ προσώπῳ τῶν παρόντων καί συμπροσευχομένων Προέδρου καί Ἀντιπροέδρου τοῦ Φιλεκπαιδευτικοῦ Συλλόγου Ἀδριανουπόλεως ἀπό τήν νέαν Ὀρεστιάδα. 
* * * 
Καί ταῦτα μέν οὕτως, ἀδελφέ Ἀμφιλόχιε, 
Ἀσφαλῶς ἤκουσες καί θά ἀκούσῃς καί πάλιν καί πολλάκις ὅτι ἡ Ἐκκλησία Κωνσταντινουπόλεως ἠμπορεῖ νά λέγεται Μεγάλη Ἐκκλησία ἀλλ̉ εἰς τήν πραγματικότητα εἶναι μικρά, εἶναι ἐξουθενημένη, εἶναι συρρικνωμένη, εἶναι ταπεινωμένη, εἶναι ἀνίσχυρος ἐμπρός εἰς ἄλλας πανισχύρους Ἐκκλησίας αἱ ὁποῖαι καί διαρκῶς τήν ἐπιβουλεύονται καί τήν ὑποσκάπτουν. Σύ, μή φοβοῦ. Διότι ἐδῶ εἶναι ἡ ἀείζωος Κωνσταντινούπολις, εἶναι ἡ Χώρα τῶν Ζώντων, τό καύχημα τῶν ζώντων, θά ἔλεγεν ὁ Φώτης Κόντογλου. Ζοῦμε, αἰῶνες τώρα, μετά πνευμάτων δικαίων τετελειωμένων, τά ὁποῖα εἶναι παρόντα καί περιίπτανται μαζί μέ ἡμᾶς τούς ζῶντας καί περιλειπομένους παντοῦ, εἰς τά τείχη, τούς ναούς, τίς κινστέρνες, τόν ἱππόδρομον, τά ὑδραγωγεῖα, τά παλάτια, τά μοναστήρια. Ζοῦμε ὀλίγοι καί ἀμέτρητοι. Καί μόνοι καί μετά πολλῶν. Ἀλλά πάντως ζοῦμε, «μέσον πυρός ἱστάμενοι καί μή φλεγόμενοι». 
Εἶπε κάποιος ὅτι τό Φανάρι «σ̉ ὁδηγεῖ ἀπό τό σήμερα στό χθές κι̉ ὕστερα στό προχθές. κι̉ ὅλο πιό πίσω». Ἔρχεται ὅμως ὀ Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν Ἱερώνυμος ὁ Β´ νά διορθώσῃ καί νά προσθέσῃ ὅτι ἡ πόλις αὐτή «δέν εἶναι μόνο παρελθόν, εἶναι καί παρόν καί κυρίως τό μέλλον. Ἡ Κωνσταντινούπολη, χάρη στήν παράδοση πού διασώζει τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο, ἔχει ὅλες τίς προϋποθέσεις νά δώσει τό ὅραμα σέ ἕναν κόσμο πού καταρρέει». Ἐδῶ «ἠμπορεῖς νά θυμηθῇς, νά ξαναζήσῃς, νά ζήσῃς, νά ἀντλήσῃς καί, τέλος, νά ὑπάρξῃς». Διατί; Διότι ἐν Αὐτῷ ζῶμεν καί κινούμεθα καί ἐσμέν. Ποίῳ; Ἐκείνῳ, ὁ ὁποῖος εἶπεν ὅτι ἦλθεν «ἵνα ζωήν ἔχωμεν καί περισσόν ἔχωμεν». 
Ὄντως, ὅπως θά ἔγραφεν ὁ Παῦλος πρός τούς Κορινθίους, ἐδῶ διάγομεν «ἐν ὑπομονῇ πολλῇ, ἐν θλίψεσιν, ἐν ἀνάγκαις, ἐν στενοχωρίαις, ἐν πληγαῖς ... διά δόξης καί ἀτιμίας, διά δυσφημίας καί εὐφημίας ... ὡς ἀποθνήσκοντες καί ἰδού ζῶμεν». Πάντοτε ζῶμεν. Καί πάλιν πρός τούς Κορινθίους γράφει ὁ Ἀπόστολος τῶν Ἐθνῶν τά ἑξῆς: Ὁ Χριστός «εἰ ἐσταυρώθη ἐξ ἀσθενείας, ἀλλά ζῇ ἐκ δυνάμεως Θεοῦ• καί γάρ ἡμεῖς ἀσθενοῦμεν ἐν αὐτῷ, ἀλλά ζησόμεθα σύν αὐτῷ ἐκ δυνάμεως Θεοῦ».
Ἰδού, Θεοφιλέστατε Ἐψηφισμένε, ποίας Ἐκκλησίας καλεῖσαι νά εἶσαι διάκονος καί ἐκπρόσωπος, ἀξιωματικός εἰς τό ἑξῆς ἀλλά καί πάντοτε πιστός καί πρόθυμος στρατιώτης, ἕτοιμος διδόναι λόγον παντί τῷ αἰτοῦντι περί τῆς ἐν ἡμῖν ἐλπίδος. Αὐτῆς τῆς ἐλπίδος πού μᾶς κρατᾷ ὀρθίους καί πάντοτε μέ ἀγωνιστικόν φρόνημα αἰῶνες τώρα. 
Νά εἶσαι ταπεινός, ἀξιοπρεπής, ἐκφραστής τῆς ἀρχοντικῆς εὐγενείας τῆς πονεμένης Ρωμηοσύνης.
Ἐπιστρέφων ἀπό τό Φανάρι, τό σεπτόν τοῦτο Πρωτᾶτον τῆς Ὀρθοδοξίας καί τοῦ Γένους, εἰς τά Μέγαρα μετάφερε τήν εὐλογίαν του εἰς τούς Μεγαρεῖς, τῶν ὁποίων ἀποικία ὑπῆρξέ ποτε τό Βυζάντιον. Χαιρόμεθα διότι συμπροσεύχεται σήμερον μαζί μας καί ὁ κ. Δήμαρχος τῶν Μεγαρέων μέ πολλούς ἐκ τῶν ἀγαπητῶν δημοτῶν του. 
Σήμερα εἶναι χαρά καί πανήγυρις διά σᾶς καί δι̉ ἡμᾶς. Διά σᾶς, διότι ἐπαξίως τιμᾶται ἕνας ἐκλεκτός συμπολίτης σας, καί δι̉ ἡμᾶς, διότι ἀποκτῶμεν ἕνα νέον Ἱεράρχην, εἰς τήν ἀξίαν, τάς ἱκανότητας καί τήν ἀποστολήν τοῦ ὁποίου πολλάς ἐλπίδας ἐναποθέτομεν. Ἡ Μήτηρ Ἐκκλησία ἀνακαινίζει ὡς ἀετοῦ τήν νεότητά της πορευομένη ἐν μέσῳ συμπληγάδων καί παγίδων πολλῶν. 
Καί ἰδού ζῇ! Ἀειθαλής, νεᾶνις μέ ἄσπρα μαλλιά, ἀκατάβλητος, ἑδραία καί ἀμετακίνητος εἰς τήν ἀπό αἰώνων ἕδραν της, καυχωμένη διά τά παθήματα καί τόν σταυρόν της καί διατηροῦσα ἀδούλωτον τό φρόνημα τοῦ Γένους. 
Καί τώρα, ἀδελφέ Ἐψηφισμένε Μητροπολῖτα Ἀδριανουπόλεως, εἴσελθε εἰς τά ἅγια τῶν ἁγίων διά νά λάβῃς τό πλήρωμα τῆς χάριτος. Καί εἶτα ἔξελθε διά νά κηρύττῃς, ἀπό ὑψηλοτέρας πλέον σκοπιᾶς, Χριστόν ἐσταυρωμένον καί Ἀναστάντα, Ὧι ἡ δόξα καί τό κράτος εἰς τούς αἰῶνας. Ἀμήν.


Πηγή:
Εκκλησιαστικό Πρακτορείο Ειδήσεων ΑΜΕΝ
http://www.amen.gr/article19492

Παρασκευή 17 Οκτωβρίου 2014

Ο Πάπας η Σύνοδος και η Πόρτα του Αγίου Πέτρου


Του Ιωάννη Λότσιου,

Παρακολουθώντας την πορεία των ημερήσιων συζητήσεων της Συνόδου των Ρωμαιοκαθολικών επισκόπων για το θέμα του γάμου, διαζυγίου και ομοφυλοφιλίας, παρατηρούμε μια έντονη συζήτηση και ένα διάλογο μεταξύ των Επισκόπων και των Καρδιναλίων, εντός και εκτός των συνεδριάσεων της Συνόδου, με διαφορετικές τοποθετήσεις και σε ένα βαθμό αντιθετικές. Βέβαια η σύνθεση της Συνόδου με μέλη από Επισκόπους από ολόκληρη την γη, δεν έδωσε μόνο το δικαίωμα να εκφραστούν τα κατά τόπους προβλήματα, έδειξε και μια ακόμη διάσταση απόψεων, θεολογικών και εκκλησιαστικών απέναντι στο θέμα της οικογένειας. Βέβαια δεν λείπουν ακόμα και οι ρωμαιοκαθολικοί σχολιάστε που αναφέρθησαν σε ορισμένα προβλήματα της διεξαγωγής των συνεδριάσεων, όπως ο Santro Magister, που επισημαίνει την ύπαρξη δύο Συνόδων, μιας εικονικής και μιας πραγματικής και του και ‘άλλων που προέκριναν την μη δημοσίευση των τοποθετήσεων εκάστου Επισκόπου ή Καρδιναλίου στα θέματα. Ειδικότερα ο δημοσιογράφος John Allen, αναφέρει ότι το relation, από την πλευρά των συντηρητικών αποτελεί ένα κείμενο που θα προκαλέσει «σεισμό», «προδοσία» και «καταστροφή». Η ενημέρωση κατά κύριο λόγο γίνεται με την μέθοδο των συνεντεύξεων των Επισκόπων και Καρδιναλίων, διότι στην ουσία η Σύνοδος είναι κεκλεισμένων των θηρών. Σε αυτές τις αντιπαραθέσεις ο τονισμός ότι είναι μια πράξη δημοσιογραφική και μόνο δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, μια χαρακτηρισιτική είναι οι δηλώσεις του Κάσπερ εναντίων των τοποθετήσεων των αφρικανών Επισκόπων. Η θέση του Πάπα Φραγκίσκου να μιλήσουν ελεύθερα και ανοικτά στη σύνοδο είναι ομολογουμένως πλέων φανερή, μέχρι του σημείου που είναι και πρωτόγνωρο να παρίσταται ο ίδιος ο Πάπας στις καθημερινές συνεδριάσεις. Ο Καρδινάλιος Burke, Πρόεδρος της Επιτροπής Πίστης και Δόγματος, εκτός της αντίθετη άποψη που εκφράζει με τον Καρδινάλιο Κάσπερ, διαμαρτυρήθηκε πολλές φορές ότι οι παρεμβάσεις πολλών συνοδικών μελών δεν δημοσιεύτηκαν. Επίσης ακόμα περισσότερο η σύνταξη των εκθέσεων γίνεται όχι από τους παλαιούς συντηρητικούς Καρδιναλίους, αλλά από τον διορισμό έξι φιλελευθέρων Καρδιναλίων. Από πολλούς παρατηρήθηκε ότι αυτό αποτελεί μια χειραφέτηση των συνοδικών κειμένων.

Με αυτές τις προϋποθέσεις βλέπουμε στην πρώτη σχέση Πάπα Φραγκίσκου και Συνόδου μια διάσταση φανερή για τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες. Με την διατύπωση του Relatio, ένα προκαταρτικό κείμενο για να τεθεί στην Τακτική Σύνοδο των Επισκόπων το 2015, φάνηκε ξεκάθαρα, με έντονες αντιπαραθέσεις, με βασικό χαρακτηριστικό στοιχείο την παροχή ελέους και αγάπης και την αποδοχή των ομοφυλοφίλων. Πολλοί επικριτές τόνισαν τον κοσμικό χαρακτήρα του πλαισίου διατυπώσεως και συγκεχυμένα μηνύματα σχετικά με το γάμο, την ομοφυλοφιλία και το διαζύγιο, με επαναστατικές αλλαγές στην διδασκαλία της Εκκλησίας. Πάλι όμως ο Πρόεδρος της Επιτροπής Πίστης και δόγματος, θα αναφερθεί ότι το κείμενο δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό όπως είναι διατυπωμένο και προέβαλλε τις σοβαρές θεολογικές και εκκλησιολογικές ελλείψεις.

Πολλοί Επίσκοποι και Καρδινάλιοι, που αντιτίθενται στις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες του Πάπα Φραγκίσκου επισημαίνουν την φιλία του ίδιου με τον Καρδινάλιο Κάσπερ, φιλελευθέρου στα θέματα του γάμου. Πάπας και Καρδινάλιος πολλές φορές έχουν πει δημόσια την ταύτιση των απόψεων τους επάνω στο κρίσιμο θέμα της οικογένειας, μέχρι του σημείου ο Κάσπερ δίνοντας αρκετές συνεντεύξεις ισχυρίσθηκε πολλές φορές ότι οποιαδήποτε διαφωνία στις θέσεις του είναι και διαφωνία με τις θέσεις του Πάπα. Ο Καρδινάλιος επιμένει στις θέσεις του και ο ίδιος ο Φραγκίσκος βλέπουμε ότι είναι αποφασισμένος να προωθήσει τις μεταρρυθμίσεις.
Στην παρούσα σύνοδο των Ρωμαιοκαθολικών Επισκόπων γίνεται προσπάθεια μιας λειτουργίας και συνεργασίας του Πάπα και της Συνόδου στα ρωμαιοκαθολικό χώρο, οι διεργασίες είναι έντονες, οι αντιθέσεις φανερές. Η αλήθεια είναι τι τελικά θα επικρατήσει. Ποιος θα βάλει το χαρτί, αν χρειαστεί στην πόρτα του Αγίου Πέτρου; Για να θυμηθούμε και τον Λούθηρο από την εκκλησιαστική ιστορία. Ο Πάπας ή η Σύνοδος…