Ioannis Lotsios, traslate in russia by Vladimir Srbljak,  manastir-lepavina.org
U vreme ove teške ekonomske situacije,
 druge nedelje posta, upoznajemo se sa ličnošću Svetog Grigorija Palame 
kao nastavak nedelje Pravoslavlja. Specifično će mo govoriti o 
doživljaju Nestvorene Svetlosti. Ovo je bitno za sve članove Crkve: 
sposobnost da se doživi Nestvorena Svetlost i da se odbace pogrešne 
metode koje dolaze iz zapadne teologije i duhovnosti. Sveti Grigorije 
Palama kaže:
"Ako po Barlaamu, sa Bogom se nemožemo
 sjediniti kroz Njegove nestvorene energije i ako je Bog daleko negde 
iznad neba, ljudi će ga odbaciti i treba će im drugi Bog."
Ovde je u pitanju spasenje ljudi. 
Sveti Grigorije Palama je razlikovao Božju suštinu i Božje energije. 
Energije se mogu detektovati kroz rezultate, kroz tvorevinu. Tvorevina 
je različita u odnosu na Nestvorenog Boga. Individualno sjedinjenje sa 
Bogom se postiže sa nestvorenim energijama Svetog Duha. Sveti Otac se 
poziva na ovo u njegovoj besedi na Preobraženje:
"Ova Svetlost je Svetlost Božanske 
prirode, i kao takva ona je Nestvorena i Božanska… Ova Svetlost nije 
svetlost za čula, i oni koji je doživljavaju ne vide je njihovim čulnim 
očima, već oni bivaju izmenjeni silom Božanskog Duha." 
Blagodat Božja je nestvorena (gratia 
create). Bog je nepoznat i poznat. On je nepoznat po Njegovoj suštini, a
 poznat po Njegovim energijama. Na ovaj način čovek zadobija i 
sjedinjuje se sa Bogom. Blaženi i Sveti naše Crkve pokazuju nam način 
zadobijanja ove blagodati. Sjedinjenje Boga i čoveka se dešava u 
doživljaju svakoga dana, a ne u tehničkim shvatanjima određenih istina. 
U ljudskom trudu za vreme Velikog 
Posta, ponuđena nam je božanska blagodat, ne samo da razumemo Božja dela
 kroz istoriju, već i da upravljavamo sa današnjicom i modernom 
stvarnošću, pretopljenom u prijateljstva, vrednosti, i u ljudski život 
koji je ispunjen nestvorenom blagodaću. 
Nepoznati i neistraženi Bog se tačno 
nalazi u slabostima ljudi da dožive suštinu Boga. Šta se obično dešava 
je otuđenje Boga iz moderne stvarnosti, iznad dohvata ljudskog života. 
Tako da Božje prisustvo postaje emocionalni i filozofski doživljaj, 
zasnovan na filozofskom i emocionalnom traganju. 
Postoje i oni ljudi koji su tražitelji
 i njihovi doživljaji nisu doživljaji i izraz stečene božanske 
blagodati. Ti doživljaju su ili demonski ili psihološki koji su rezultat
 tehnike balansiranja problema čovečanstva. Ali oni sigurno ne dovode do
 pravog rešenja. Oni su rezultat bolesti. Dokaz ovome su mnogi 
tražitelji koji su naučili tehnike Istoka.
Takođe smo zainteresovani za duhovne i
 ekonomske probleme koji dolaze. Ponekad prenaglašavanje jednih nad 
drugim odvlači čoveka od onoga što jeste, a on je psihosomatsko biće. I 
onda idemo u dva pravca. Šta više, postoji percepcija da između ova dva 
pravca nema ničega zajedničkog. Postoji život "u Hristu" i život "van" u
 svakodnevnoj rutini. Ovo dovodi do udaljavanja Boga iz našeg 
svakodnevnog života, menjajući ideju u ideologiju, ili čak u podstrek da
 se borimo sa ekonomskom krizom koja se širi. 
Ali Sveti Grigorije Palama poništava 
predhodni stav i kaže: Bog se može spoznati i On Sebe manifestuje kroz 
Svoje nestvorene energije. Ne kao abstraktni odnos između Boga i čoveka,
 već kao prijatelj, kao Osoba koja može da voli i koja može da se voli. 
Inače, On bi bio neshvatljiv Bog, suštinski nepostojeći.
Živimo u periodu kada se različiti 
doživljaji smatraju poznatim, kada neka osoba može da vidi nešto, kao u 
jogi ili u nekoj drugoj metodi koja traga za "božanstvom". Ono što je 
osnovno je bitnost Boga, da li se on može spoznati, i da li je On Osoba 
ili sila. 
Mi možemo da razlikujemo pravi 
doživljaj božanske blagodati od lažnog. Sveti Grigorije Palama nas 
ipravlja na našem putu i u našem svakodnevnom životu u kome tražimo 
odgovore na duhovna i ekonomska pitanja.   
Kroz Isihastički doživljaj mi stičemo 
pokajanje, pobožnost i spoznaju sebe. Bog je Osoba koja je stupila u 
vezu sa ljudima. To je tačno to sjedinjenje Božanskog sa čovekom koje 
nas štiti od izolacije i usamljenosti današnjice, a za sve to je 
potreban duhovni rukovoditelj.
Ioannis Lotsios
Ioannis Lotsios
Preveo: John Sanidopoulos
Prevod sa engleskog Vladimir Srbljak
23 april 2013 god.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
1) Ενδέχεται το περιεχόμενο του άρθρου να μη συμπίπτει με τις απόψεις και θέσεις του Ιστολογίου.
2) Να μην χρησιμοποιείτε greeklish για τον καλύτερη κατανόηση των σχολίων σας.
3) Να τσεκάρετε το πλαίσιο "Να λαμβάνω ειδοποιήσεις" που βρίσκεται κάτω από το μήνυμα σας, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, ώστε να ειδοποιείστε για τα επόμενα σχόλια αυτής της ανάρτησης, μέσω της ηλεκτρονικής σας διεύθυνσης.
4)Τα σχόλια ελέγχονται από τον Διαχειριστή.
5) Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: Johhlotsios@gmail.com.