Δευτέρα 21 Μαρτίου 2016
Πέμπτη 17 Μαρτίου 2016
Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου 2016
Οικουμενικά Στοιχεία στην Κοινή Δήλωση Πάπα και Πατριάρχου στην Κούβα και η Primus Sedes
Του Ιωάννη Λότσιου,
Η ιστορική συνάντηση Πάπα και Πατριάρχου δεν είναι απλό γεγονός αλλά θεμελιακό σημείο αναφοράς για την περαιτέρω πορεία των σχέσεων τους. Ο σχολιασμός για την πρώτη αυτή συνάντηση επικεντρώθηκε στην ερμηνεία της εκκλησιαστικής πολιτικής του Βατικανού και του Πατριαρχείου της Ρωσίας.
Σάββατο 13 Φεβρουαρίου 2016
Κοινή Δήλωση Πάπα Φραγκίσκου και Πατριάρχου Κυρίλλου-Joint Declaration of Pope Francis and Patriarch Kirill
ΚΟΙΝΟ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΤΟΥ ΠΑΠΑ ΡΩΜΗΣ ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΜΟΣΧΑΣ ΚΑΙ ΠΑΣΩΝ ΤΩΝ ΡΩΣΣΙΩΝ ΚΥΡΙΛΛΟΥ
Το κείμενο υιοθετήθη κατόπιν
συναντήσεως του Αγιωτάτου Πάπα Ρώμης Φραγκίσκου και του Αγιωτάτου
Πατριάρχου Μόσχας και Πασών των Ρωσσιών Κυρίλλου στις 12 Φεβρουαρίου
2016 στην Αβάνα (Κούβας).
Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου 2016
Ιστορική Συνάντηση Πάπα Φραγκίσκου και Πατριάρχου Ρωσίας Κυρίλλου στην Κούβα-Historical meeting Pope Francis and Patriarch Kirill in Cuba
Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2016
Αγροτικές κινητοποιήσεις και παρουσία της Εκκλησίας;
Του Ιωάννη Λότσιου,
Δημοσιεύτηκε στο Veria net
Ο ρόλος ή η θέση της Εκκλησίας τις αγροτικές κινητοποίησεις είναι ένα
ουσιαστικό ερώτημα. Συνήθως θα αναρωτηθεί κανείς για την παρουσία
εκπροσώπων της διότι αυτό είναι, κατά τη γνώμη τους, κάτι που δεν την
αφορά ή δεν είναι στις αρμοδιότητες της.
Πέμπτη 28 Ιανουαρίου 2016
Κανονισμός Λειτουργίας και Οργανώσεως της Πανορθοδόξου Συνόδου, Organization and Working Procedure of the Holy and Great Council of the Orthodox Church
Εκ του Οικουμενικού Πατριαρχείου
Τὸ κείμενον ἔχει συμφωνηθῇ ὑπό τῶν μετασχόντων τῆς Συνάξεως τῶν Προκαθημένων τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν, Σαμπεζύ-Γενεύη, 21-28 Ἰανουαρίου 2016 (πλὴν τῶν Ἀντιπροσώπων τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Ἀντιοχείας). Δημοσιεύεται συμφώνως πρός τάς ἀποφάσεις τῆς Συνάξεως τῶν Προκαθημένων.
Τὸ κείμενον ἔχει συμφωνηθῇ ὑπό τῶν μετασχόντων τῆς Συνάξεως τῶν Προκαθημένων τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν, Σαμπεζύ-Γενεύη, 21-28 Ἰανουαρίου 2016 (πλὴν τῶν Ἀντιπροσώπων τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Ἀντιοχείας). Δημοσιεύεται συμφώνως πρός τάς ἀποφάσεις τῆς Συνάξεως τῶν Προκαθημένων.
ΤΟ ΤΕΛΙΚΟ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΤΗΣ ΣΥΝΑΞΕΩΣ ΤΩΝ ΠΡΟΚΑΘΗΜΕΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΣΥΝΟΔΟ
Μετάφραση: Π. Βασιλειάδης, Ομότιμος Καθηγητής του Α.Π.Θ.
Μετά από πρόσκληση της Αυτού Θειοτάτης Παναγιότητος του Οικουμενικού
Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου, η Σύναξη των Προκαθημένων των Αυτοκεφάλων
Ορθοδόξων Εκκλησιών έλαβε χώρα στο Ορθόδοξο Κέντρο του Οικουμενικού
Πατριαρχείου στο Σαμπεζύ της Γενεύης, 21-28 Ιανουαρίου 2016.
Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2016
Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2016
Τρίτη 19 Ιανουαρίου 2016
Ανθρώπινο σώμα και αποτέφρωση: νομικό δικαιώμα και πίστη
Του Ιωάννη Λότσιου,
Δημοσιεύτηκε στοVerianet
Ταφή ή καύση είναι ενα ερώτημα που βρίσκεται πλέον μεταξύ ενός νομικού δικαιώματος και της πίστεως της Εκκλησίας.
Κυριακή 20 Δεκεμβρίου 2015
Χρυσόστομος Σταμούλης, «Η λειτουργία της ομοφωνίας και η ποιητική της ενότητας». Κριτικός σχολιασμός των κατανοήσεων της μεθόδου λήψης αποφάσεων τόσο κατά το προκαταρκτικό όσο και κατά το τελικό στάδιο της συνόδου
Η εισήγηση του Καθηγητή του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ στο Συνέδριο με θέμα «Προς την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο» (3-5 Δεκεμβρίου 2015)
Δεν χωρά καμία αμφιβολία ότι η «εκτός απροόπτου» σύγκλιση της «από μακρού αναμενομένης»[1] Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθόδοξης Εκκλησίας αποτελείγεγονός χαρμόσυνο.
Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου 2015
Παναγιώτης Σκαλτσής, Ἡ νηστεία κατά τίς Προσυνοδικές Συζητήσεις
Η
εισήγηση του Προέδρου του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ στο συνέδριο με
θέμα: «Προς την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο» (Ἱερά Μονή Βλατάδων, 3-5
Δεκεμβρίου 2015)
Μεταξύ τῶν θεμάτων πού σέ θεολογικό,
ἱστορικό, λειτουργικό καί κανονικό ἐπίπεδο κλήθηκαν νά συζητήσουν τά
Ὄργανα Προπαρασκευῆς τῆς Πανορθοδόξου Συνόδου εἶναι καί τό τῆς
νηστείας.
Τρίτη 8 Δεκεμβρίου 2015
Σάββατο 5 Δεκεμβρίου 2015
Άγιος Νικόλαος: Το Πουγκί του Ποιμένα
Tου Ιωάνου Λότσιου,
Δημοσιεύτηκε στο: ΑΜΕΝ
Τον Άγιο Νικόλαο τιμούμε στις 6 Δεκεμβρίου, έναν κοινό Άγιο σε Ανατολή και Δύση, που πολλές πόλεις εορτάζουν, ιδιαίτερα οι παραλιακές, ως προστάτη των θαλασσών, των ναυτικών, εξαιτίας των πολλών θαυματουργικών παρεμβάσεων του.
Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου 2015
Γεώργιος Μαρτζέλος, Η αναγκαιότητα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδοξίας για την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων
Η εισήγηση
του ομότιμου καθηγητή του Τμήματος Θεολογίας που έγινε στο Συνέδριο που
διοργανώνει η Μονή Βλατάδων σε συνεργασία με το Πατριαρχικό Ίδρυμα
Πατερικών Μελετών και τη Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ (3-5 Δεκεμβρίου 2015)
στη Θεσσαλονίκη με θέμα «Προς την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο»
Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2015
Επιστημονικό Συμπόσιο με τίτλο «Προς την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο» από το Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών στην Ιερά Μονή Βλατάδων
Πηγή: Θεολογικά Δρώμενα
Επιστημονικό Συμπόσιο με τίτλο «Προς την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο», με αφορμή την προγραμματισθείσα για το έτος 2016 Αγία και Μεγάλη Σύνοδο διοργανώνεται από το Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών στην Ιερά Μονή Βλατάδων κατά το χρονικό διάστημα 3-5 Δεκεμβρίου 2015.
Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2015
Δευτέρα 26 Οκτωβρίου 2015
Πέμπτη 17 Σεπτεμβρίου 2015
Προς ‘’Σύναξη’’ των Πριμάτων τoν Ιανουάριο καλεί ο Αγγλικανός Αρχιεπίσκοπος Justin Webley
Του Ιωάννη Λότσιου,
Με Επιστολή[1] του
Αγγλικανού Αρχιεπισκόπου Justin Webley προς τους 37 Πριμάτους της ανά τον κόσμο Αγγλικανικής
Κοινωνίας, καλούνται σε Συνάντηση τον Ιανουάριο στο Καντέρμπουρι για την εξέταση των θεμάτων και το μέλλον της
Αγγλικανικής κοινωνίας, ειδικότερα με την επόμενη Διάσκεψη του Λάμπεθ.
Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2015
Συνάντηση Αρχιεπισκόπου Μιλάνου Καρδιναλίου Άγγελου Σκόλα με τον Μητροπολίτη Ιλαρίωνα
Του Ιωάννη Λότσιου,
Συνάντηση πραγματοποιήθηκε
σήμερα ανήμερα της Εορτής του Τιμίου Σταυρού
μεταξύ του Αρχιεπισκόπου του Μιλάνου Καρδιναλίου Άγγελου Σκόλα και τον Μητροπολίτη
Ιλαρίωνα, Προέδρου του Τμήματος Εξωτερικών
Εκκλησιαστικών Υποθέσεων του Πατριαρχείου της Ρωσίας. Η επίσημη επίσκεψη
του ρώσου Μητροπολίτη γίνεται στα πλαίσια της Εκθέσεως Expo, όπου θα εγκαινιαστεί
ένα περίπτερο με έκθεση φωτογραφίας με θέμα «Η Αποστολή της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας
στον Σύγχρονο Κόσμο».
Διαβάστε περισσότερα στο AMEN.
Τρίτη 8 Σεπτεμβρίου 2015
Τετάρτη 2 Σεπτεμβρίου 2015
Προχωρά η υιοθέτηση της 1ης Σεπτεμβρίου ως Ημέρας Προσευχής για το Περιβάλλον και από την Αγγλικανική Εκκλησία
Τρίτη 1 Σεπτεμβρίου 2015
Δευτέρα 31 Αυγούστου 2015
Ερωτήματα ή χρόνια προβλήματα της ποιμαντικής στη μητροπολιτική επαρχία;
Του Ιωάννη Λότσιου,
Δημοσιεύτηκε στο Verianet
Βασικό πρόβλημα στην ζωή της Εκκλησίας αποτελεί η σχέση κληρικών και
λαϊκών. Από αυτή την σχέση εξαρτώνται πάρα πολλά, από τα οποία
αναδεικνύεται θετικά η αρνητικά το έργο της ενορίας, ή καλύτερα της κάθε
ενορίας. Αυτά μεταφέρονται και στην κεντρική διοίκηση μιας Μητροπόλεως.
Από Τρόικα σε θεσμικά όργανα, μια απορία
Τού Ιωάννη Λότσιου,
Δημοσιεύτηκε στο Verianet
Δημοσιεύτηκε στο Verianet
Εδώ και λίγα χρονιά ζούμε καθημερινά σε μια πορεία διάσωσης της
Ελλάδας, παράθεσημνημονίων, αλλαγή μνημονίων και ούτω πάλι λέγοντας.
Νύξεις Εκκλησιαστικής διοικήσεως
Του Ιωάννη Λότσιου,
Δημοσιεύτηκε στο Verianet
Το κείμενο αυτό δεν είναι προϊόν θεωρητικής μάθησης αλλά μιας
εμπειρίας, έχω κάποια αίσθηση ορισμένων γεγονότων, τα οποία είναι
γνωστά στους «παροικούντες την Ιερουσαλήμ».
Κυριακή 30 Αυγούστου 2015
Πλατεία στη Ρώμη θα αφιερωθεί προς τιμή του Λούθηρου, Είναι ο χώρος μπροστά από το Κολοσσαίο, ένα από τα πιο κεντρικά σημεία της Αιώνιας Πόλης
Του Ιωάννη Λότσιου,
Θετική ήταν η απάντηση του Βατικανού στην πρόταση του
Δημάρχου της Ρώμης για την αφιέρωση μιας πλατείας προς τιμή του Λουθήρου....
διαβαστε τη συνεχεια στο
στο ΑΜΕΝ
Πέμπτη 27 Αυγούστου 2015
Anglican Leaders Received in Moscow
by Anglican Church in North America
This week, Archbishop Foley Beach, at the invitation of Patriarch Kirill of Russia, led a delegation from the Anglican Church in North America to Moscow for formal ecumenical meetings with the Russian Orthodox Church.
Τρίτη 4 Αυγούστου 2015
Δευτέρα 6 Ιουλίου 2015
An Eastern Orthodox Perspective on Laudato Si A Personal Response, An Ecumenical Reflection by John Chryssavgis
It was a special privilege for me to attend the formal publication of the green encyclical by Pope Francis on June 18, 2015. Laudato Si: On Care for our Common Home
was jointly released in the new synod hall of the Vatican by His
Eminence Peter Cardinal Turkson of the Pontifical Council for Justice
and Peace and His Eminence Metropolitan John [Zizioulas] of Pergamon, a
senior bishop and theological spokesman of the Church of Constantinople,
the Ecumenical Patriarchate
Παρασκευή 26 Ιουνίου 2015
Η παρέμβαση του Μητροπολίτη Περγάμου Ιωάννη στην παρουσίαση της Eγκυκλίου του Πάπα για την προστασία του περιβάλλοντος
Μετάφραση: Ιωάννης Λότσιος, Δρ. Θ. Δημοσιεύτηκε στο Φως Φαναρίου
Εισαγωγή
Θα ήθελα να εκφράσω την βαθιά μου ευγνωμοσύνη για την τιμή να παραστώ στην δημοσιοποίηση της Νέας Εγκυκλίου της Αυτού Αγιότητας του Πάπα Φραγκίσκου «Laudato Si». Είμαι, επίσης ευγνώμων από το γεγονός ότι ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, μου ανέθεσε να μεταφέρω την προσωπική χαρά και ικανοποίηση του για την έκδοση της Εγκυκλίου.
Θα ήθελα να εκφράσω την βαθιά μου ευγνωμοσύνη για την τιμή να παραστώ στην δημοσιοποίηση της Νέας Εγκυκλίου της Αυτού Αγιότητας του Πάπα Φραγκίσκου «Laudato Si». Είμαι, επίσης ευγνώμων από το γεγονός ότι ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, μου ανέθεσε να μεταφέρω την προσωπική χαρά και ικανοποίηση του για την έκδοση της Εγκυκλίου.
Σάββατο 20 Ιουνίου 2015
Παρασκευή 19 Ιουνίου 2015
Δήλωση του Οικουμενικού Πατριάρχη για την Εγκύκλιο του Πάπα Φραγκίσκου για την Οικολογία/Patriarch Bartholomew on Pope Francis’ Climate Encyclical (english and greek text)
English Text inTime
Greek Text in Αγιορείτικο Βήμα
Exclusive: Patriarch Bartholomew on Pope Francis’ Climate Encyclical
Πέμπτη 18 Ιουνίου 2015
Εν Αναμονή της Νέας Παπικής Εγκυκλίου για την Οικολογία
Του Ιωάννου Λότσιου,
Δημοσιεύτηκε στο ΑΜΕΝ
Δημοσιεύτηκε στο ΑΜΕΝ
Σήμερα, 18 Ιουνίου ο Πάπας Φραγκίσκος θα εκδόσει την Νέα Παπική Εγκύκλιο για την Οικολογία με τίτλο «Laudato Si». Αυτή η έκφραση είναι παρμένη από μια προσευχή του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης, ενός ασκητή και προσφιλές πρόσωπο για την οικολογία.
Δευτέρα 15 Ιουνίου 2015
Παρασκευή 12 Ιουνίου 2015
Δευτέρα 1 Ιουνίου 2015
Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος: Η Ενότητα της Εκκλησίας
Βασικήν
προϋπόθεσιν διά να πείσωμεν τον κόσμον αποτελεί πρώτιστα πάντων η ιδική μας
εσωτερική ενότης. Είναι θλιβερόν και επικίνδυνον διά το κύρος της Ορθοδόξου
Εκκλησίας το να εμφανιζώμεθα πολλάκις έναντι των εκτός αυτής διηρημένοι και
αντιδικούντες. Έχομεν και διδάσκομεν την τελειοτέραν εκκλησιολογίαν, αλλ᾿
αρνούμεθα ενίοτε να την εφαρμόσωμεν.
Έχομεν μίαν ακριβή τάξιν εν τη Εκκλησία
καθωρισμένην υπό των Ιερών Κανόνων των Αγίων Οικουμενικών Συνόδων, αλλά δίδομεν
ενίοτε την εντύπωσιν προς τους έξω ότι διαφωνούμεν ακόμη και περί του ποίος
είναι «πρώτος» εν ημίν.
Έχομεν τον συνοδικόν θεσμόν ως αυθεντίαν, προς την
οποίαν πάντες δέον να συμμορφώνωνται, αλλ᾿ επιτρέπομεν δι᾿ ολιγωρίαν ή κακώς
νοουμένην σκοπιμότητα, υποκρύπτουσαν πολλάκις ατομικήν αυτοπροστασίαν, να
καταπατώνται αι συνοδικαί αποφάσεις υπό μερίδων των ποιμνίων ημών διεκδικουσών
το αλάθητον της πίστεως.
Γενικώς ειπείν, εμφανίζομεν σημεία διαλύσεως. Καιρός
να δώσωμεν προτεραιότητα εις την ενότητα τόσον εντός εκάστης των Εκκλησιών
ημών, όσον και μεταξύ τούτων.
Οικουμενικός
Πατριάρχης Βαρθολομαίος
The Holy Spirit
Demetrios Constantelos
From: Understanding the Greek Orthodox Church, Hellenic College Press, Brookline, Massachusetts 1998.
[...]
The opening prayer in the Orthodox prayer book is directed to the Holy Spirit, who is described as the "Paraclete" and the "Spirit of Truth," while the creed speaks of "the Giver of Life." What is the Holy Spirit? He is the third person of the Holy Trinity, one person of the same essence with the other two persons of the one Christian God. The Orthodox Church has been characterized as a pneumatological church, because she lays such great emphasis upon the work of the Holy Spirit. She describes the whole purpose of the Christian life on earth as the acquisition of the Holy Spirit. A saint has put it in the following terms: "Prayer, fasting, vigils, and all other Christian practices, however good they may be in themselves, certainly do not constitute the aim of our Christian life: they are but the indispensable means of attaining that aim. For the true aim of the Christian life is acquisition of the Holy Spirit of God." Fasts, vigils, charities, and other good works done in the name of Christ are the means of acquiring the Holy Spirit of God. The prayer life of the faithful starts with the invocation of the Holy Spirit. Every morning the Orthodox place themselves under the protection of the Holy Spirit when they recite the beautiful prayer: "O Heavenly King, comforter, the Spirit of truth, who art everywhere and fillest all things, the treasury of blessings and giver of life, come and abide in us. Cleanse us from all impurity, and of your goodness save our souls."
But why so much emphasis on the Holy Spirit? Because the Holy Spirit is the Spirit of God, the life-giving power of God, the promulgator of Christ's work in the salvation and eternal destiny of man. Jesus Christ promised His apostles that "the Holy Spirit, whom the Father will send in my name, he will teach you all things, and bring to your remembrance all that I have said to you" (Jn. 14:2G).
The Holy Spirit continues the work of Jesus through inspired human beings. He carries on the redemption and sanctification of man. He reveals and preaches the good tidings through people, through prophets, the Fathers, and the saints of the Church. The Holy Spirit speaks to man's heart and transforms him into a new creation, through repentance and Christ's teachings.
The Holy Spirit's power leads the human person to achieve the final aim of the Christian life, the theosis, or deification, of human nature, a notion very dear to the Orthodox. Theosis means life in God, the transformation of a human being into a little god within God. This notion is in perfect agreement with the Scriptures. Once people picked up stones to cast at Christ. When Jesus asked why they were doing this, the people answered that it was because He was insulting God by calling himself God. And Jesus answered: "It is not written in your law, 'I said, you are gods?" (Jn. 10.34; Ps. 82.6). Thus Jesus himself calls man a little god. This teaching has been taken over by the Fathers and the tradition of the Church. It constitutes an important element of the eschatological teachings of the Greek Orthodox Church.
Saint Basil the Great describes man as a creature who has received the order to become a god; and Saint Athanasios, as is well known, has expressed it in the classic words "God became man that man might become god." And the Church in the hymn for Holy Thursday Matins sings as follows: "In my kingdom, said Christ, I shall be God with you as gods" (cf. Ps. 82.6: Jn. 10.34).
The great theological quests of the fourth and fifth centuries ultimately resulted in the affirmation that salvation is the divinisation of humanity and its eternal presence in God, the source of its life. Damnation is exactly the opposite, the deprivation of God's presence in the life of humanity. The deification of the human has its beginnings here on earth, but it will reach its fulfilment in the life to come. It is the result of man's response to the Holy Spirit in man's life.
The Holy Spirit works in human beings in various ways, especially through the sacraments of the Church and through reading and listening to the Holy Scriptures. Christ promised that the Holy Spirit would teach the Church all things necessary for man's salvation. To the end of time the Holy Spirit will be leading the faithful and the Church into deeper and deeper understanding of the truth of God.
The Holy Spirit guides the Church, or the community, in understanding the meaning of Jesus' teachings, which would not otherwise be possible. Upon the departure of Christ from the earth, the Holy Spirit came to inspire, guide, and establish the Ekklesia and to remain with it forever. "I will not leave you desolate," Jesus promised His disciples (Jn. 14:18). In this respect Jesus proved different from other great teachers. Plato writes that, when Sokrates died, his disciples "thought that [they] would have to spend the rest of their lives orphans, as children bereft of a father, and [they) did not know what to do about it." The Paraclete took Jesus' place and remains forever with the disciples. It is the Spirit, then, who gives purpose in life and who remains with the Church forever as "the Lord, the Giver of Life."
From: Understanding the Greek Orthodox Church, Hellenic College Press, Brookline, Massachusetts 1998.
[...]
The opening prayer in the Orthodox prayer book is directed to the Holy Spirit, who is described as the "Paraclete" and the "Spirit of Truth," while the creed speaks of "the Giver of Life." What is the Holy Spirit? He is the third person of the Holy Trinity, one person of the same essence with the other two persons of the one Christian God. The Orthodox Church has been characterized as a pneumatological church, because she lays such great emphasis upon the work of the Holy Spirit. She describes the whole purpose of the Christian life on earth as the acquisition of the Holy Spirit. A saint has put it in the following terms: "Prayer, fasting, vigils, and all other Christian practices, however good they may be in themselves, certainly do not constitute the aim of our Christian life: they are but the indispensable means of attaining that aim. For the true aim of the Christian life is acquisition of the Holy Spirit of God." Fasts, vigils, charities, and other good works done in the name of Christ are the means of acquiring the Holy Spirit of God. The prayer life of the faithful starts with the invocation of the Holy Spirit. Every morning the Orthodox place themselves under the protection of the Holy Spirit when they recite the beautiful prayer: "O Heavenly King, comforter, the Spirit of truth, who art everywhere and fillest all things, the treasury of blessings and giver of life, come and abide in us. Cleanse us from all impurity, and of your goodness save our souls."
But why so much emphasis on the Holy Spirit? Because the Holy Spirit is the Spirit of God, the life-giving power of God, the promulgator of Christ's work in the salvation and eternal destiny of man. Jesus Christ promised His apostles that "the Holy Spirit, whom the Father will send in my name, he will teach you all things, and bring to your remembrance all that I have said to you" (Jn. 14:2G).
The Holy Spirit continues the work of Jesus through inspired human beings. He carries on the redemption and sanctification of man. He reveals and preaches the good tidings through people, through prophets, the Fathers, and the saints of the Church. The Holy Spirit speaks to man's heart and transforms him into a new creation, through repentance and Christ's teachings.
The Holy Spirit's power leads the human person to achieve the final aim of the Christian life, the theosis, or deification, of human nature, a notion very dear to the Orthodox. Theosis means life in God, the transformation of a human being into a little god within God. This notion is in perfect agreement with the Scriptures. Once people picked up stones to cast at Christ. When Jesus asked why they were doing this, the people answered that it was because He was insulting God by calling himself God. And Jesus answered: "It is not written in your law, 'I said, you are gods?" (Jn. 10.34; Ps. 82.6). Thus Jesus himself calls man a little god. This teaching has been taken over by the Fathers and the tradition of the Church. It constitutes an important element of the eschatological teachings of the Greek Orthodox Church.
Saint Basil the Great describes man as a creature who has received the order to become a god; and Saint Athanasios, as is well known, has expressed it in the classic words "God became man that man might become god." And the Church in the hymn for Holy Thursday Matins sings as follows: "In my kingdom, said Christ, I shall be God with you as gods" (cf. Ps. 82.6: Jn. 10.34).
The great theological quests of the fourth and fifth centuries ultimately resulted in the affirmation that salvation is the divinisation of humanity and its eternal presence in God, the source of its life. Damnation is exactly the opposite, the deprivation of God's presence in the life of humanity. The deification of the human has its beginnings here on earth, but it will reach its fulfilment in the life to come. It is the result of man's response to the Holy Spirit in man's life.
The Holy Spirit works in human beings in various ways, especially through the sacraments of the Church and through reading and listening to the Holy Scriptures. Christ promised that the Holy Spirit would teach the Church all things necessary for man's salvation. To the end of time the Holy Spirit will be leading the faithful and the Church into deeper and deeper understanding of the truth of God.
The Holy Spirit guides the Church, or the community, in understanding the meaning of Jesus' teachings, which would not otherwise be possible. Upon the departure of Christ from the earth, the Holy Spirit came to inspire, guide, and establish the Ekklesia and to remain with it forever. "I will not leave you desolate," Jesus promised His disciples (Jn. 14:18). In this respect Jesus proved different from other great teachers. Plato writes that, when Sokrates died, his disciples "thought that [they] would have to spend the rest of their lives orphans, as children bereft of a father, and [they) did not know what to do about it." The Paraclete took Jesus' place and remains forever with the disciples. It is the Spirit, then, who gives purpose in life and who remains with the Church forever as "the Lord, the Giver of Life."
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)