Κυριακή 28 Απριλίου 2024

ΤΟ ΚΑΛΛΟΣ ΤΩΝ ΠΑΘΩΝ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ!


Ιωάννης  Λότσιος
  Σίγουρα η ταινία των Παθών του Χριστού του Μελ Γκίμπσον, που θα την ξαναδούμε αυτές τα ημέρες, είναι μια ταινία που με μια λέξη μπορεί κανείς να χαρακτηρίσει ως μια ταινία με μια έντονη εκφραστικότητα. Η ταινία, το πάθος προκαλούν στον θεατή έκπληξη, αηδία και σοκ. Η ταινία αρχίζει στον Κήπο της Γεσθημανής. Η παρουσία του Σατανά είναι τόσο παραστατική, ειδικά από την αναφορά της Γένεσης. Μια εξαιρετική βέβαια ταινία, αλλά αυτό εξαφανίζεται μέσα από την παράσταση του θείου δράματος, και ειδικότερα των παθών του Χριστού. Ο διάλογος κινείται μέσα στις γλώσσες της εποχής, αραμαϊκά, λατινικά, εβραϊκά.
 Η σκηνή της μαστίγωσης είναι μια δύσκολη παράσταση, που ακόμα και ένας θεατής τρομάζει μπροστά στο μένος και την μανία των στρατιωτών. Η σκηνή παρουσιάζει τον Χριστό αιματοβαμμένο που το αίμα ρέει από παντού. Δίπλα ακόμα και οι θρησκευτικοί ηγέτες του Ισραήλ που παρακολουθούν την σκηνή, μένουν τρομοκρατημένοι από το βάθος της ρωμαϊκής σκληρότητας.
 Ο Μελ Γκίμπσον προσπαθεί σαν κάνει μια εξαιρετική δουλειά, να παρουσιάσει το πάθος του Χριστού, μέσα από μια δυτική θεολογική προσέγγιση, του ανθρώπινου δράματος με στοιχεία της καθολικής μεσαιωνικής παράδοσης που ενσωματώθηκαν στην τελετή του «Δρόμου του σταυρού». Δηλαδή τις τρεις πτώσεις του Χριστού, την Βερονίκη, το Ιερό Μανδήλιο και την Σινδόνη του Τορινου. Επίσης ενσωματώνει τα τέσσερα Ευαγγέλια σε μια συνεκτική ιστορία που κυλά από την αρχή μέχρι το τέλος. Σε τέτοιο σημείο βέβαια που η ακριβής παράθεση των χωρίων από τα Ευαγγέλια είναι εκπληκτική. Ειδικά η Προσευχή στην Γεσθημανή παρουσιάζει ένα απλό άνθρωπο με πολλά νεστοριακά στοιχεία. Αυτή η παραστατική και μεγάλη εκφραστικότητα των Παθών, μετεωρίζει και μεταφέρει την πραγματικότητα και την σημασία των παθών του Χριστού, ως κάτι αποκρουστικό και απόβλητο, πράξεις όχι μόνο αηδιαστικές, αλλά και που βρίσκονται έξω από την ιστορία και την πραγματικότητα. Το μήνυμα της ταινίας οδηγεί στην έξω-πραγματική θεώρηση των Παθών του Χριστού. Τα πάθη, δηλαδή μπορεί καν να μην έχουν σχέση με την πραγματικότητα. Ο πόνος η θλίψη τα βάσανα, πρέπει να είναι αποβλητέα. Τέτοια συμπεράσματα αποκομίζει κανείς από την συγκεκριμένη ταινία που γίνεται προσπάθεια να διαχωριστεί το πάθος από το κάλλος. Και είναι δυνατόν το πάθος και η σταύρωση να παρασταθούν με ένα όμορφο τρόπο?,
 Μπορεί να ρωτήσει κανείς. Είναι δυνατόν το πάθος να έχει σχέση με το κάλλος; ο πόνος είναι όμορφος; και ποια είναι η σχέση του πάθους με το Θεό; Δηλαδή τα πάθη του Χριστού ίσως είναι σε μια άλλη πραγματικότητα, έξω από την ιστορία; Είναι προφανές ότι τέτοια ζητήματα που διεγείρει η ταινία μας φέρει μπροστά στη θεολογία του αρχαίου κάλλους. είναι επίσης σαφές όταν μιλάμε για την ομορφιά των παθών και του σταυρού είναι πρωταρχικά ένα παράδοξος τρόπος. Η βάση του παράδοξου ήδη διατυπώνεται από τον Απόστολο Παύλο. Το να μιλάμε για την ομορφιά το κάλλος των παθών και τού σταυρού είναι μια μετατροπή της αίσθησης του κάλλους. 
Τα πάθη του Χριστού και ο Σταυρός μας προκαλούν να επανεξετάσουμε και να διευρύνουμε την αντίληψη μας για το κάλλος τού Θύει και μάλιστα για το ίδιο κάλλος. Γιατί η χριστιανική έννοια του κάλλους περιλαμβάνει τα πάθη και τον σταυρό, πάρα το γεγονός ότι μια κοσμική έννοια, τα απορρίπτει και δεν μπορεί να είναι ανεκτή αυτή η σύνδεση. Η αναφορά των Μεσσιανικών αναγνωσμάτων του Προφήτη Ησαΐα είναι χαρακτηριστική. το κάλλος των παθών του και τού Σταυρού του Χριστού είναι μια καινοτόμος εμφάνιση του κάλλους του Θεού. Αυτό δεν μπορεί με τα ανθρώπινα μάτια να γίνει γνωστό, μπορεί να δοθεί όμως στον άνθρωπο, ως πράξη της αγάπης του Θεού.
 Το κάλλος είναι δηλαδή δόξα και ομορφιά. Αυτά αγκαλιάζουν ακόμα και κάθε τι που παθαίνει ο Χριστός. Αυτό σημαίνει ότι το κάλλος του Θεού τελικά είναι γνωστό από το θέλημα τού Θεού, από την αυτό-αποκάλυψη του ίδιου. Όπως χαρακτηριστικά ο Ιερός Χρυσόστομος αναφέρει: «θαυμαστὸν περίαπτον ὁ σταυρὸς ἔχει καὶ μεγίστην ἐπῳδήν, καὶ μακαρία ἡ ψυχὴ ἡ λέγουσα τὸ ὄνομα Ἰησοῦ Χριστοῦ τοῦ σταυρωθέντος· τοῦτο κάλεσον καὶ πᾶν νόσημα φεύξεται, πᾶσα ἐπιβουλὴ παραχωρήσει σοι σατανική. τούτων οὖν μέμνησο τῶν ῥημάτων· αὗται αἱ συνθῆκαι πρὸς τὸν νυμφίον εἰσί». Η αποσύνδεση των παθών του Χριστού από το κάλλος την δόξα και την λύτρωση υποβιβάζουν σε ανθρωπολογικές αντιλήψεις και όχι μόνο δημιουργούν επιφανειακές αποκρουστικές εικόνες, αλλά και εγείρουν ζητήματα αφαίρεσης εικόνων των παθών και του σταυρού από την σύγχρονη ζωή στην κοινωνία.

Παρασκευή 26 Απριλίου 2024

ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΗΝ ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΕΓΕΡΣΕΩΣ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ

 Ιωάννης Λότσιος

"λύσατε αὐτὸν καὶ ἄφετε ὑπάγειν"

Μια καθημερινή έκφραση και εμπειρία που διαχέεται σε ορισμένες περιπτώσεις είναι ο πόνος και η θλίψη για την κοίμηση (θάνατο) των προσφιλών μας προσώπων. Και σίγουρα μια χαρακτηριστική έκφραση που ακούμε συχνά είναι ότι δεν πρέπει ν αισθανόμαστε έτσι, αν πιστεύομε στο Θεό και την Ανάσταση.

Τρίτη 23 Απριλίου 2024

ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΓΗΣ

Ιωάννης Λότσιος

Η καθιέρωση της 22ης Απριλίου ως Παγκόσμια Ημέρα της Γης στοχεύει να αναθερμάνει τους ανθρώπους στα οικολογικά ενδιαφέροντα και συνάμα να ασκήσει πίεση στις Κυβερνήσεις των Κρατών για την λήψη μέτρων για την προστασίας του Περιβάλλοντος. Αυτή την χρονιά η Ημέρα της Γης είναι αφιερωμένη στην αντιμετώπιση του θερμοκηπίου.

Τρίτη 26 Μαρτίου 2024

THE EXPERIENCE OF UNCREATED LIGHT


 Ioannis Lotsios
In the present course of this difficult economical situation, on the Second Sunday of the Fast we are presented with the person of St. Gregory Palamas, as a continuation of the Sunday of Orthodoxy.

Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΤΟΥ ΑΚΤΙΣΤΟΥ ΦΩΤΟΣ


Του Ιωάννη Λότσιου,

Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΤΟΥ ΜΥΣΤΗ ΤΗΣ ΧΑΡΙΤΟΣ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΠΑΛΑΜΑ

Του Ιωάννη Λότσιου

''Οι λόγοι σου Πάνσοφε καί τά σεπτά συγγράμματα, δρόσος ουρανία μέλι, πέτρας άρτος Αγγέλων τοίς εντυγχάνουσι, νέκταρ αμβροσία γλυκασμός, ήδυσμα Γρηγόριε καί πηγή ζώντος ύδατος''.

DOŽIVLJAJ NESTVORENE SVETLOSTI

 Ioannis Lotsios, traslate in russia by Vladimir Srbljak,  manastir-lepavina.org

Κυριακή 28 Ιανουαρίου 2024

Η ΣΧΕΣΗ ΣΥΝΟΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΠΡΩΤΕΙΟΥ ΣΕ ΑΝΑΦΟΡΑ ΜΕ ΤΟΝ 34ον ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ ΚΑΝΟΝΑ

 Ιωάννης Λότσιος Δρ.(PhD), Μεταδιδακτορικός Ερευνητής ΕΚΠΑ

Παραθέτουμε ένα  απόσπασμα της έρευνας που πρωτοδημοιεύθηκε στην Ἐπιστημονική Ἐπετηρίδα Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πέτρας & Χερρονήσου,2015 τόμος 6ος, εδώ  το συγκεκριμένο σσ. 194-198, το ίδιο επίσης στο Βιβλίο Πρωτείο κι Συνοδικότητα στο Κείμενο της Ραβέννας με προλόγισμα του π. Κυρίλου Γοβορούν, Α Έκδοση Αριθμό 14, Εκδόσεις CEMES 2018, εδώ σσ.53 -63 και το ίδιο Πρωτείο κι Συνοδικότητα στο Κείμενο της Ραβένας Β ' Έκδοση Θεσσαλονίκη 2022, ISBN: 978-618-00-3983-2, εδώ σσ. 48-56.

Δευτέρα 22 Ιανουαρίου 2024

Η ΣΧΈΣΗ ΣΥΝΟΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΠΡΩΤΕΙΟΥ ΣΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΡΑΒΕΝΝΑΣ

Ιωάννης Λότσιος Δρ.(PhD), Μεταδιδακτορικός Ερευνητής ΕΚΠΑ

Παραθέτουμε ένα  απόσπασμα της έρευνας που πρωτοδημοιεύθηκε στην Ἐπιστημονική Ἐπετηρίδα Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πέτρας & Χερρονήσου,2015 τόμος 6ος, εδώ  το συγκεκριμένο σσ. 199-206, το ίδιο επίσης στο Βιβλίο Πρωτείο κι Συνοδικότητα στο Κείμενο της Ραβέννας με προλόγισμα του π. Κυρίλου Γοβορούν, Α Έκδοση, Εκδόσεις CEMES 2017, εδώ σσ. 68-82 και το ίδιο Πρωτείο κι Συνοδικότητα στο Κείμενο της Ραβένας Β ' Έκδοση Θεσσαλονίκη 2022, ISBN: 978-618-00-3983-2, εδώ σσ. 61-73.

Πέμπτη 11 Ιανουαρίου 2024

Ο ΑΜΥΝΤΟΡΑΣ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ ΒΕΡΟΙΑΣ

Του Ιωάννη Λότσιου, Verianet and Amen

Οι άνθρωποι από τα πρώτα χρόνια ύπαρξης τους πάνω σε αυτό τον ταλαίπωρο πλανήτη αισθάνονται να καταδιώκονται από υπαρκτούς και ανύπαρκτους κινδύνους, υλικούς και μεταφυσικούς. Έτσι αναζητούν την προστασία είτε μέσα στην κοινωνικότητα και τη συνεργασία είτε καταφεύγουν στην επίκληση μεταφυσικών δυνάμεων. Φυσικό επακόλουθο είναι να αναζητούν έναν ισχυρό προστάτη, στον οποίο να καταφεύγουν σε ώρες ανάγκης και θλίψεως. Τα άτομα αλλά και οι ενώσεις προσώπων, μεταξύ των οποίων και οι πόλεις συχνά από την αρχαιότητα αφιέρωναν την ύπαρξη τους σε ένα θεϊκό ή ηρωικό πρόσωπο που με τη σειρά του παρείχε προστασία στην πόλη. Ο θεός ή η θεά έπαιρνε τον τίτλο του πολιούχου.  

Δευτέρα 1 Ιανουαρίου 2024

ΝΑΜΑΤΑ ΙΟΡΔΑΝΕΙΑ


Του Ιωάννη Λότσιου, ΑΜΕΝ, Veria Net
Η Βάπτιση του Χριστού αποτελεί το μεγάλο γεγονός της τριαδικής θεοφανείας, ένα άνοιγμα κοινωνίας με την κτίση και τον άνθρωπο, δια μέσου του ύδατος, ένα απαραίτητο στοιχείο για την διατήρηση της ίδιας της ζωής: ''Σήμερον τὰ τοῦ Ἰορδάνου νάματα εἰς ἰάματα μεταποιεῖται τῇ τοῦ Κυρίου παρουσίᾳ'', επίσης “Σήμερον τῶν ὑδάτων, ἁγιάζεται ἡ φύσις, καὶ ῥήγνυται ὁ Ἰορδάνης, καὶ τῶν ἰδίων ναμάτων ἐπέχει τὸ ῥεῦμα, Δεσπότην ὁρῶν ῥυπτόμενον”, κατά τον υμνογράφο.