Eπιμέλεια Ιωάννης Λότσιος Δρ.Θ.
Μεταφράσεις-Άρθρα για το Συνοδικό Κείμενο ΄΄ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΟΙΠΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΝ ΚΟΣΜΟΝ΄΄, με το λινκ
OFFICIAL DOCUMENTS OF THE HOLY AND GREAT COUNCIL OF THE ORTHODOX CHURCH, TRANSLATES AND ARTICLESΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΟΙΠΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΝ ΚΟΣΜΟΝ
Synodical Document-Translates:
ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΟΙΠΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΝ ΚΟΣΜΟΝ, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/06/relations-of-orthodox-church-with-rest.html.
RELATIONS OF THE ORTHODOX CHURCH WITH THE REST OF THE CHRISTIAN WORLD
RELAZIONI DELLA CHIESA ORTODOSSA CON IL RESTO DEL MONDO CRISTIANO
LAS RELACIONES DE LA IGLESIA ORTODOXA CON EL CONJUNTO DEL MUNDO CRISTIANO
SFANTUL SI MARELE SINOD: RELASIILE BISERICII ORTODOXE CU ANSAMBLUL LUMII CRESTINE (DOCUMENT OFICIAL)
DOCUMENTO CONCILIAR 2: «AS RELAÇÕES DA IGREJA ORTODOXA COM O CONJUNTO DO MUNDO CRISTÃO»
ОТНОШЕНИЯ ПРАВОСЛАВНОЙ ЦЕРКВИ С ОСТАЛЬНЫМ ХРИСТИАНСКИМ МИРОМ
Стосунки Православної Церквиз іншим християнським світом
Articles:
HOLY AND GREAT COUNCIL, HOLY AND GREAT COUNCIL FOCUSES ON RELATIONS WITH OTHER CHRISTIANS IN FIFTH DAY OF DISCUSSIONS, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/06/holy-and-great-council-focuses-on.html.
HOLY AND GREAT COUNCIL, BEHIND THE ISSUES: THE IMPORTANCE OF DIALOGUE - ECUMENICAL PATRIARCHATE PRESS OFFICE, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/06/behind-issues-importance-of-dialogue.html.
ΟΙ ΔΥΟ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΩΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΩΝ ΣΥΝΟΔΩΝ-THE TWO CANONS OF ECUMENICAL COUNCILS,
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
LET US KEEP THE PEACE AND UNITY OF THE CHURCH!- PRESS OFFICE OF THE ROMANIAN PATRIARCHATE
COMMUNIQUE: ANY CLARIFICATION REGARDING FAITH MUST BE MADE IN ECCLESIAL COMMUNION, NOT IN DISUNION
COMUNICAT: ORICE LAMURIRE PRIVIND CREDINTA TREBUIE FACUTA IN COMUNIUNE BISERICEASCA, NU IN DEZBINARE
ΙΕΡΟΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΠΙ ΤΩΝ ΤΕΛΙΚΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΕΝ ΚΡΗΤῌ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ Ἐν Ἁγίῳ Ὄρει τῇ 13/26-11-16, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2017/01/1326-11-16.html
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΟΥΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΣΤΑΥΡΟΝΙΚΗΤΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΙΕΡΑ ΚΟΙΝOΤΗΤΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΟΔΟ
--, Ἡ Ἁγία καί Μεγάλη Πανορθόδοξος Σύνοδος ἡ συνελθοῦσα εἰς τὸ Κολυμπάρι τῆς Κρήτης κατὰ τὴν ἑορτὴν τῆς Πεντηκοστῆς τοῦ 2016, μέσα ἀπὸ τὰ κείμενα τῶν ἀποφάσεών Της’’, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2017/08/2016.html
ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΕΤΕΡΟΔΟΞΙΑ - ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΚΟΥΛΟΥΜΟΥΣΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΟΔΟ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2017/02/blog-post_23.html.
ARCHBISHOP JOB OF TELMESSO, THE ECUMENICAL SIGNIFICANCE OF THE HOLY AND GREAT COUNCIL OF THE ORTHODOX CHURCH, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/05/the-ecumenical-significance-of-holy-and.html.
ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΑΡΠΑΣΙΑΣ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΥ, Η ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
ἘΠΙΣΚΟΠΟΥ ἈΒΥΔΟΥ ΚΥΡΙΛΛΟΥ (ΚΑΤΕΡΕΛΟΥ), Ἡ Ἁγία καὶ Μεγάλη Σύνοδος τῆς Κρήτης: Νέα Εκκλησιολογία ἢ Πιστότητα στὴν Παράδοση;, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2017/07/blog-post_75.html.
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΛΕΜΕΣΟΥ ΔΗΛΩΝΕΙ ΟΤΙ ΔΕΝ ΥΠΕΓΡΑΨΕ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ ΚΟΣΜΟ
ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΙΕΡΟΘΕΟΣ: ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΥΠΕΓΡΑΨΑ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ «ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΟΙΠΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΝ ΚΟΣΜΟΝ»
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΠΑΤΣΚΑΣ ΕΙΡΗΝΑΙΟΣ ΔΕΝ ΥΠΕΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΥΝΟΔΙΚΟ ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
METROPOLITAN AMFILOHIJE OF MONTENEGRO AND LITORAL DID NOT SIGN CONTROVERSIAL DOCUMENT AT CRETE
ΣΧΟΛΙΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΕΡΚΥΡΑΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΟΙΠΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΝ ΚΟΣΜΟΝ, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/05/blog-post_66.html
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΥΚΚΟΥ ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ:Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΥΠΩΝ ΚΑΙ ΟΡΩΝ ΚΑΘΙΕΡΩΘΕΝΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΟΡΟΛΟΓΙΑ, ΟΠΩΣ Ο ΟΡΟΣ «ΕΚΚΛΗΣΙΑ» ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΤΕΡΟΔΟΞΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ
FOTIOS APOSTOLOS, RADU BORDEIANU, PAUL LADOUCEUR, HARRY LINSINBIGLER, EDWARD SIECIENSKI, RESPONSE TO THE PRE-CONCILIAR DOCUMENT ON RELATIONS OF THE ORTHODOX CHURCH WITH THE REST OF THE CHRISTIAN WORLD, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/05/response-to-pre-conciliar-document-on.htm.
CARRIE FREDERICK FROST, VIGEN GUROIAN, JENNIFER HADDAD MOSHER, AND VALERIE ZAHIRSKY, IN THE HOPE OF RESTORATION OF COMMUNION BETWEEN THE ORTHODOX AND ORIENTAL ORTHODOX CHURCHES, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/05/in-hope-of-restoration-of-communion.html
M. HUMPHREY, MAXYM LYSACK, BRADLEY NASSIF, REV. ANTHONY ROEBER, AND V. REV. THEODORE STYLIANOPOULOS, RELATIONS OF THE ORTHODOX CHURCH WITH OTHER CHRISTIANS AND THEIR COMMUNITIES, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/05/relations-of-orthodox-church-with-other.html.
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΖΙΜΠΑΜΠΟΥΕ ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΚΥΚΚΩΤΗ, Πανορθόδοξη Σύνοδος και Οικουμενική Κίνηση, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/04/blog-post_71.html.
ALBERTO MELLONI, ΟΙ ΚΑΛΟΙ ΚΑΡΠΟΙ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ, Επιμέλεια: Νίκος Τζωίτης
Απόδοση στην ελληνική: Δημήτρης Κεραμιδάς
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΜΟΡΦΟΥ ΝΕΟΦΥΤΟΥ: ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΕΤΕΡΟΔΟΞΟΙ
THE CONFERENCE OF EUROPEAN CHURCHES: HOLY AND GREAT COUNCIL DRAWS TO A CLOSE: AN EXPRESSION OF CHURCH UNITY, WITNESS TO FAITH IN CHRIST
METROPOLITAN TARASIOS ON THE ORTHODOX COUNCIL IN CRETE AND CATHOLIC-ORTHODOX RELATIONS
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ, ΑΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΑΣ ΛΟΙΠΑΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ ΟΜΟΛΟΓΙΑΣ ΕΠΙ ΤΗ ΒΑΣΕΙ ΤΩΝ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/04/blog-post_54.html.
--, ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΤΗΣ Ε' ΠΡΟΣΥΝΟΔΙΚΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΔΙΑΣΚΕΨΕΩΣ (CHAMBESY - ΓΕΝΕΥΗ, 10-17 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2015): «ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΟΙΠΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΝ ΚΟΣΜΟΝ», https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/04/blog-post_5.html.
--, Η ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΟΡΟΥ «ΕΚΚΛΗΣΙΑ-ΕΚΚΛΗΣΙΑΙ» ΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ «ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΟΙΠΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΝ ΚΟΣΜΟΝ», https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/11/blog-post_78.html
--, ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΚΕΙΜΕΝΟ «ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΟΙΠΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΝ κόσμον», https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/04/blog-post_16.html.
--, ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ Ε΄ ΠΡΟΣΥΝΟΔΙΚΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΔΙΑΣΚΕΨΕΩΣ ΓΙΑ ΤΙΣ “ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΟΙΠΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΝ ΚΟΣΜΟΝ” ΚΑΙ Η ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΟΔΟΣ, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/11/blog-post_12.html.
- ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΤΣΟΜΠΑΝΙΔΗΣ, Ορθόδοξη Εκκλησία και Οικουμενική Κίνηση: Μια εκκλησιολογική προσέγγιση καθ’ οδόν προς την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/04/blog-post_25.html.
- EMMANUEL CLAPSIS , The Orthodox Church and the other Christian churches, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/04/the-orthodox-church-and-other-christian.html.
- PAUL L. GAVRILYUK, ORTHODOX COUNCIL BRIDGES TENSIONS, MOVES TOWARD INTERFAITH DIALOGUE
--, HISTORIC ORTHODOX COUNCIL MEETS DESPITE BOYCOTT BY FOUR CHURCHES, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/07/historic-orthodox-council-meets-despite.html
--, THE GREAT AND HOLY COUNCIL OF CRETE AND ORTHODOX-CATHOLIC RELATIONS, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/04/the-great-and-holy-council-of-crete-and.html.
- ΠΕΤΡΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ, AN ASSESSMENT OF THE PANORTHODOX COUNCIL OF CRETE. AN INTERVIEW TO SERGEI CHAPNIN, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/12/prof-emeritus-petros-vassiliadis.html.
--, THE HOLY AND GREAT SYNOD OF THE ORTHODOX CHURCH POBLEMS AND ITS ECCLESIOLOGICAL SIGNIFICANCE
--, Η ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ: ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΤΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑ, http://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/04/blog-post_7.html
--, H ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΤΩΝ ΘΕΟΛΟΓΙΚΩΝ ΔΙΑΛΟΓΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΟΥΣ, http://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/04/h.html
- PAUL LADOUCEUR, ON ECUMENOCLASM: WHO IS A HERETIC?
--, ON ECUMENOCLASM: WHAT IS CHURCH?, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/06/on-ecumenoclasm-what-is-church.html
--, "ORTHODOXY AND THE NON?ORTHODOX: PAPERS ON ECUMENICITY AND ECUMENOCLASM IN VIEW OF THE HOLY AND GREAT COUNCIL OF THE ORTHODOX CHURCH", https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/05/orthodoxy-and-nonorthodox-papers-on.html.
--, ON ECUMENOCLASM: WHO CAN BE SAVED?, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/05/on-ecumenoclasm-who-can-be-saved.html.
- ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΣΑΛΑΧΑ, ΟΙ «ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΟΙΠΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΝ ΚΟΣΜΟΝ» ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΘΟΛΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/09/blog-post_51.html
- FATHER JOHN MEYENDORFF, THE ORTHODOX CHURCH AND THE WESTERN WORLD, APRIL 1968, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/07/father-john-meyendorff-orthodox-church.html.
TYLER ARNOLD, ANTI-CATHOLIC CRITICS OPPOSE ORTHODOX COUNCIL ON UNITY
ΒΑΣΙΛΙΚΗΣ ΣΤΑΘΟΚΩΣΤΑ. Η ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ: ΣΚΕΨΕΙΣ ΚΑΙ ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ
RĂZVAN PERȘA., A CANONICAL ANALYSIS OF THE MOST CONTROVERSIAL PHRASE OF THE HOLY AND GREAT COUNCIL: THE ORTHODOX CHURCH ACCEPTS THE HISTORICAL NAME OF OTHER NON-ORTHODOX CHRISTIAN CHURCHES AND CONFESSIONS THAT ARE NOT IN COMMUNION WITH HER., https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2017/06/a-canonical-analysis-of-most.html.
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΙΕΡΟΘΕΟΣ: TΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΗΣ 6ΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ «Η ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ Ο ΛΟΙΠΟΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2017/07/t-6.html
--, ΑΠΟΡΡΙΨΗ ΤΗΣ ΑΠΟΦΑΣΕΩΣ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΗΤΡ. ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ
--, ΟΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΟΔΟ» ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΛΗΞΗ ΤΟΥΣ, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/09/blog-post_26.html-
--, Ο ΟΡΟΣ «ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ» ΩΣ «ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΟΡΟΣ», https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2017/02/blog-post_96.html
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΕΙΜΝΗΣΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΕΛΒΕΤΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΟΔΟ (video), https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/11/blog-post_3.html.
CYRIL HOVORUN, COMMUNITY AS THE NATURE OF THE CHURCH-Община как природа Церкви, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2017/02/fr-cyril-hovorun-community-as-nature-of.html.
--, CRITIQUE OF THE CHURCH THROUGH THE PRISM OF THE PANORTHODOX COUNCIL», https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/06/critique-of-church-through-prism-of_24.html
--, AS PAN-ORTHODOX COUNCIL APPROACHES, CONFLICTS AND UNCERTAINTY INTENSIFY, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/06/as-pan-orthodox-council-approaches.html
--, Critique of the Church Through the Prism of the Panorthodox Council.” https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/06/critique-of-church-through-prism-of.html.
--, “PAN-ORTHODOX COUNCIL AND ITS ECUMENICAL IMPLICATIONS.” MATERIALDIENST DES KONFESSIONSKUNDLICHEN INSTITUTS BENSHEIM, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/12/cyril-hovorun-pan-orthodox-council-and.html.
--, THE PANORTHODOX COUNCIL: A FRAGILE HOPE FOR AGGIORNAMENTO?, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/07/the-panorthodox-council-fragile-hope.html
IVANA NOBLE, Le Grand Concile panorthodoxe: quelques remarques issues du « reste de monde chrétien » [The Great Pan-Orthodox Council: Some Observations from the “rest of the Christian world”], https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2017/02/le-grand-concile-panorthodoxe-quelques.html.
ΙΩΑΝΝΗ ΛΟΤΣΙΟΥ, Ο ΟΡΟΣ "ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ" ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΗ ΔΗΛΩΣΗ ΠΑΠΑ ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΜΟΣΧΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΥΒΑ, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2017/06/blog-post_25.html.
--, ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΠΕΡΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΤΟΡΟΝΤΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ-ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΠΡΟΣ ΕΓΚΡΙΣΗΝ ΤΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/05/blog-post_24.html
--, Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΟΔΟ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ- THE PARTICIPATION OF OBSERVERS IN THE HOLY AND THE GREAT SYNOD IN CRETE, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/04/participation-of-observers-in-holy-and.html
--, ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΤΗΣ ΔΗΛΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΤΟΡΟΝΤΟ: Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ, ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΣΕ. Ο ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΠΣΕ, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2017/01/blog-post_48.html
PETER DE MEY, PARALLEL AGENDAS OF VATICAN II AND CRETE I? A CLOSE LOOK AT ''RELATIONS OF THE ORTHODOX CHURCH WITH THE REST OF THE CHRISTIAN WORLD'', https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2017/05/parallel-agendas-of-vatican-ii-and.html.
PAUL LADOUCEUR, ΠΕΡΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΥ 1: ΠΟΙΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΩΘΕΙ;, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2017/08/1.html.
JOAN MOGA, Die Orthodoxe Kirche nach dem Konzil auf Kreta, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2017/04/die-orthodoxe-kirche-nach-dem-konzil.html.
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΣΤΑΜΟΥΛΗΣ, ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΟΡΤΗΣ. ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΟΔΟ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2017/04/blog-post_71.html.
EVAGELOS SOTIROPOULOS, THE CHURCH AND THE HOLY AND GREAT COUNCIL, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2017/04/the-church-and-holy-and-great-council.html.
GEORGIOS VLANTIS, Die Angst vor dem Geist. Das Heilige und Große Konzil und die orthodoxen Anti-Ökumenike, Heiliges und Großes Konzil. Kreta 2016, t https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2017/04/die-angst-vor-dem-geist-das-heilige-und.html?m=1https://panorthodoxcemes. heilige.html
HDRAGOŞ ANDREI GIULEA, DISCERNING THE MYSTERY OF THE CHURCH: REFLECTIONS ON A DOCUMENT OF THE COUNCIL OF CRETE, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2017/03/discerning-mystery-of-church.html.
BΛΑΣΙΟΥ ΦΕΙΔΑ, Η ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΙΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ(AUDIO), Βλασίου Φειδά, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/12/audio.html.
DRAGOS ANDREI GIULEA, DISCERNING THE MYSTERY OF THE CHURCH: REFLECTIONS ON A DOCUMENT OF THE COUNCIL OF CRETE
MICHAEL SERAPHIM, CONCERNING ECUMENISM" AND "CONCERNING REUNION WITH ROME"
--, ONE HOLY CATHOLIC APOSTOLIC CHURCH
--, CONCERNING ECUMENISM
ORTHODOXY AND THE WEST JOHN CHRYSSAVGIS AND BRANDON GALLAHER
ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΚΑΛΜΟΥΚΟΥ, ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΚΑΙ ΕΜΠΛΟΚΕΣ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΟΔΟ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΣΧΕΣΕΩΝ ΜΕ ΑΛΛΕΣ ΟΜΟΛΟΓΙΕΣ, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/06/blog-post_194.html.
PAUL THELAKAT, OTHER’ ORTHODOX HAVE LOW EXPECTATIONS FOR ‘GREAT COUNCIL’, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/06/other-orthodox-have-low-expectations.html
WILL COHEN, ORTHODOXY AND ECUMENISM IN VIEW OF THE UPCOMING GREAT AND HOLY COUNCIL, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/04/orthodoxy-and-ecumenism-in-view-of.html.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ, ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ ΜΕ ΠΡΟΣΧΗΜΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ: ΑΝΤΙ-ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΕΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΝΑ ΕΚΤΡΟΧΙΑΣΤΕΙ Η ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΟΔΟΣ
--, INNOVATION IN THE GUISE OF TRADITION: ANTI-ECUMENIST EFFORTS TO DERAIL THE GREAT AND HOLY COUNCIL, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/04/innovation-in-guise-of-tradition-anti.html.
JOHN H. ERICKSON , Reception of Non-Orthodox into the Orthodox Church: Contemporary Practice, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/04/the-reception-of-non-orthodox-into.html.
DEMETRIOS TSELENGIDIS, OBSERVATIONS ON THE TEXT PREPARED FOR THE PAN-ORTHODOX COUNCIL: “RELATIONS OF THE ORTHODOX CHURCH WITH THE REST OF THE CHRISTIAN WORLD”, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/04/observations-on-text-prepared-for-pan.html.
- RADU BORDEIANU, THE 2016 PAN-ORTHODOX COUNCIL AND ECUMENICAL RELATIONS, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/04/the-2016-pan-orthodox-council-and.html.
HUMPHRE, ECUMENICAL RELATIONS AND THE PAN-ORTHODOX COUNCIL,
ATHANASIOS GIOCAS THE GREAT SYNOD OF THE ORTHODOX CHURCH AND CHRISTIAN UNITY: ANOTHER VIEW, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/04/the-great-synod-of-orthodox-church-and.html.
PETER C. BOUTENEFF, THE GREAT AND HOLY COUNCIL AND THE IMPLICATIONS OF THE CONSENSUS METHOD, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/04/the-great-and-holy-council-and.html.
ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΜΠΑΪΡΑΧΤΑΡΗ, ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΕ ΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΥΝΟΔΙΚΗ ΦΑΣΗ (Α΄ ΜΕΡΟΣ), https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/05/blog-post_14.html.
--, ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΕ ΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΥΝΟΔΙΚΗ ΦΑΣΗ (B΄ ΜΕΡΟΣ), https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/05/b.html.
HARRY LINSINBIGLER, ORTHODOX-CATHOLIC DIALOGUE, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/06/orthodox-catholic-dialogue.html.
PETER GALADZAHTTPS, RELATIONS OF THE ORTHODOX CHURCH WITH “UNIATES”, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/05/relations-of-orthodox-church-with.html.
ΙΩΑΝΝΟΥ ΟΡΦΑΝΟΥΔΑΚΗ, Η ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ Η ΣΧΕΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΘΟΛΙΚΩΝ ΜΕ ΤΟΥΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥΣ, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/05/blog-post_60.html.
--, Η ΑΥΘΑΙΡΕΤΗ ΑΠΟΔΟΜΗΣΗ ΠΑΣΩΝ ΤΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ ΣΥΜΦΩΝΩΣ ΜΕ ΘΕΟΛΟΓΟΥΝΤΕΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΚΑΙ Η ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/05/blog-post_64.html
ΆΝΤΖΗΣ ΣΤΑΘΑΤΟΥ, ΠΕΡΙ ΔΟΓΜΑΤΩΝ, ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΙΕΡΩΝ ΔΙΑΦΩΝΙΩΝ ΠΡΟ ΤΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ,
ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΕΜΕΝΟΣ, Η ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΥ ΦΟΝΤΑΜΕΝΤΑΛΙΣΜΟΥ: Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/05/blog-post_42.html.
SR. VASSA, CAN NON-ORTHODOX BE CALLED "CHURCHES"? YOUTUBE, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/05/can-non-orthodox-be-called-churches.html.
HARRY LINSINBIGLER ,ORTHODOX-CATHOLIC DIALOGUE?, https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/05/orthodox-catholic-dialogue.html.
A. EDWARD SIECIENSKI, UTLINES OF AN ECUMENICAL ECCLESIOLOGY,https://panorthodoxcemes.blogspot.gr/2016/05/utlines-of-ecumenical-ecclesiology.html.